Brev:
En god nats søvn?
18. november 2016
Alder:
16 mdr.
En god nats søvn?
Hej Helen.
Vi er kommet i lidt af en udfordring. Vores søn E på 16 mdr. er blevet vant til at drikke meget vand i løbet af natten, og han kan ikke finde ro med mindre han får vand i sin sutteflaske. - Så ja, det er helt sikkert sutteflasken, der er problemet.
Jeg har forsøgt at indføre drypfri kop og alm. kop, men han nægter kategorisk at tage imod.
Jeg har forsøgt at være standhaftig, men uden det ønskede resultat. Da der var gået 3 timer havde sønnike ikke fået sovet - efter at være vågnet og være tørstig - og hele huset fik på ingen måde sovet - først da han fik lidt vand i sin sutteflaske faldt han til ro..
Jeg er helt med på, at det er en dårlig vane, som vi skal have brudt og, at det tager tid, overskud, viljestyrke og meget mere.
Vores udfordring kommer dog i og med, at E deler værelse med sin storesøster på 4,5 år. Godt nok sover hun tungt og hører ham normalvis ikke. Men når han skriger og græder i længere tid, så er hendes søvn - forståeligt nok - mærket af det, og hun bliver meget træt og vrøvlet.
Så mit spørgsmål lyder på, hvordan jeg mest skånsomt for både lille E og hans storesøster kan få ham afvænnet med at drikke vand om natten?
Jeg har et strategi om, at jeg vil starte ud med, at han kun bliver budt vand én gang - altså ingen genopfyldning - og så efterfølgende stille og roligt skære ned på mængden.
Har du andre gode råd og tricks?
Jeg håber, at du kan hjælpe, så jeg slipper for at det "bare" skal betyde 3 ulykkelige nætter eller mere. Jeg kører i forvejen på pumperne fordi jeg er oppe ved ham 6-7 gange i løbet af en nat, så jeg vil meget gerne gøre det så skønsomt som muligt.
Med venlig hilsen
E's mor