Svar: Baby 6 måneder vågner mange gange om natten
16. november 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)
For at starte, hvor du selv slutter, så er der ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind på jeres datters søvn nu. Hun er, som du skriver, rigtig godt igang både motorisk og mentalt - hun øver sig i at trille, drejer om sin egen akse, få fat i sine fødder, hun kryber og er rigtig godt igang med også at kravle - hun er motorisk stærk af sin alder, og det er super dejligt. MEN nogle gange får hun sig naturligt lagt i en stilling, som hun ikke rigtig kan komme væk fra (selvom hun er god til stillingskift:)), og hun får sparket dynen af, og kan ikke selv få den på igen osv.
Og samtidig, så er det også sådan, at børn der er motorisk meget fremmelige, og altså kravler i en tidlig alder - nogle gange får lidt for meget drømmeaktivitet og derfor ekstra urolig søvn. Hun er jo mentalt en meget lille pige og det, at hun motorisk kravler og bevæger sig rundt, som hun gør, gør at verden opleves meget større og mængden af indtryk hun får er voldsomme og kan være svære at kapere. Der er naturligt forskel på, hvordan man håndterer dette alt efter om man kravler, når man er 6 måneder, 9 måneder eller først 12 måneder... Så en del af den uro I oplever, hænger højst sandsynligt også sammen med hendes motoriske udvikling og dertilhørende stimuli og bearbejdning og dermed drømmeaktivitet. Der er desværre ikke så meget at gøre ved det, og det er ikke farligt for hende - tiden arbejder for jer :)
Og så er der naturligvis alt det med hendes madindtag - eller mangel på samme. Det er vigtigt, at hun nu tilbydes mange små måltider hele dagen igennem og fyldes godt op med både grød og mos - og mælkeindtaget skal stille og roligt sættes ned.
Det er vigtigt, at du ikke fylder efter med mælk, når hun ikke spiser særlig meget. Flasken skal hun naturligvis stadig have og den gives som en fast del af hendes putteritual, men det vil være rigtig godt, hvis du nu kan arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden og vand af kop, når hun vågner. Og så får hun først flaske, når hun puttes.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Lille flaske, måske blot 100-150 ml og sover videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød. Brug gerne lidt frugtmos som topping, Vand af kop.
Lille flaske, måske blot 100-150 ml og puttes til formiddagslur som nu ca 8.30
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Der skal stille og roligt begyndes med kød eller fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet eller det kan være færdiglavet babymos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30 som nu
Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Tilbydes evt. lille flaske, blot 100-150 ml, og puttes til powernap efter behov ca 16-16.30, nogle gange springes naturligt over.
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og også her følger du efter med grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre - og skal ikke længere have mælk midt nat.
Det er vigtigt, at I forsøger at undgå mælk om natten, fordi hendes mælkeindtag der naturligt vil påvirke hendes indtag af rigtig mad om dagen. Det er en rigtig dum cirkel at komme ind i - hvis hun drikker for meget mælk om natten, spiser hun ikke nok om dagen. Hvis hun ikke spiser nok om dagen, så vil hun drikke for meget mælk om natten. Derfor er du nødt til at forsøge at øge hendes indtag af skemad og samtidig sætte indtaget af natmælk ned. I skal altså forsøge at komme tilbage til det fokus, som I tidligere har haft :)
Og så skal du ikke bekymre dig så meget om mængden af skemad om dagen, lige nu er det bedre at hun spiser ½ dl. grød eller mos, og drikker vand af kop end at hun afviser helt. Du skal holde fast i spisetiderne, fordi det er med til at give hendes indre ur en fornemmelse af netop sult og mæthed. Og normalt ville jeg anbefale et mellemmåltid før formiddagsluren, men hos jer ligger luren tæt på morgenmaden, så jeg har slået de to måltider sammen - dette vil dog højst sandsynligt ændre sig med tiden.
Jeg kan godt høre, at grød ikke er det store hit og det er fint med frugtmos som topping. Jeg har dog på vornemmelsen, at mælkeindtaget har en del indflydelse på hendes lyst til grød, så i takt med at mælkemængden trappes ned, så skulle hun gerne begynde at føle lyst til at spise lidt mere skemad. Derfor anbefaler jeg også at du ikke fylder alt for meget i flaskerne morgen, formiddag og eftermiddag, netop for at give bedre plads i maven til morgenmad, frokost og aftensmad. Men før middagsluren, aften og sen aften må hun meget gerne få fuld flaske... Og om natten, skal hun ikke længere have flaske, men så vidt muligt lære at sove videre uden mælken...:)
Der er naturligvis også lidt vane forbundet med behovet for flaske, og det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men når at registrere at flasken er væk og har en oplevelse af, at hun godt kan sove uden... Ligesom det er godt, hvis hun nu lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover og ikke falder i søvn i din eller fars favn. Det er rigtig fint, at I bruger se-til-metoden. Hun er lidt ung til denne metode, ofte anbefaler jeg den i 8-9 måneders alderen, men hun er fremmelig motorisk og det lyder som om, at det fungerer, så det er super fint.
I kan godt prøve at flytte hende på eget værelse. Hun er vant til at sove i sin tremmeseng, så eneste forskel vil være, at den står i et andet rum. Rutinerne, det I plejer at gøre, måden I putter hende på, rammerne, vil være genkendelige og trygge. Nogle gange forstyrrer I måske hinanden og sover derfor bedre hver for sig. Og hvis det så ikke fungerer, hvis det viser sig, at hun sover mere uroligt og du er tvunget til at skulle stå op hele natten og gå frem og tilbage mellem soveværelse og børneværelse, så må hun flyttes tilbage igen. Det er helt okay - så kan I forsøge senere, når I fornemmer, at hun måske er blevet ældre, og mere parat til det... Normalt er det lettere at flytte børn på eget værelse i 6-7 måneders alderen, end det er i 8-10 måneders alderen - men også her kan jeres datter følge sin egen rytme og ikke helt følge bogen :) Netop fordi hun er en motorisk fremmelig pige :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske