Brev:
Baby 6 måneder vågner mange gange om natten
16. november 2016
Alder:
6 mdr.
Baby 6 måneder vågner mange gange om natten
Hej Helen,
Jeg skriver til dig igen, fordi vores lille pige har fået til vane at vågne en hel del om natten, hvilket hun egentlig ikke har været slem til før.
I en lang periode (tidligere) er hun vågnet ca. 2 gange om natten; omkring kl. 1 og så igen et sted ml. kl. 4 og 5 om morgenen. Begge gange har hun fået mad og har så sovet videre. Hun kunne være lidt sværere at få til sove efter sidste opvågning, men det lykkes stort set altid efter noget tid.
Nu er hun imidlertid begyndt at vågne oftere. Hendes rytme mht. søvn er nogenlunde således nu:
Står op kl. 6-6.30
8.30 - 10.00: Formiddagslur
12.30 - 14.30: Eftermiddagslur
16.00 - 16.30: Powernap
Puttes til nat kl. 19.00 og sover som indenfor en halv til en hel time.
Nogle gange er hendes dagslure halvanden time i streg - andre gange kun tre kvarter. Det varierer lidt, så det tilpasser vi til hendes humør/behov. Powernappen sidst på dagen springes også til tider over, hvis middagsluren ligger senere.
Vi bruger se-til-metoden, når hun skal sove og den virker ret godt. Det tager lidt tid før hun falder i søvn, men det er stort set altid uden skrig og skrål, så det er dejligt. Hun får mælk, når hun skal sove og det gives typisk flere gange i løbet af den tid, hvor hun skal falde i søvn. Dvs. hun får mest mælk, mens vi sidder med hende og synger en godnatsang og når hun så har spist færdig, lægges hun over i sengen. Hvis hun bliver utilfreds under den efterfølgende putning, så får hun lidt mælk direkte i sengen og det giver hende som regel ro til at falde i søvn.
Hvis hun f.eks. sover kl. 20.00, så vågner hun typisk efter en time eller to og den eneste måde at få hende til at falde til ro er ved at give hende mad igen. Sutten er på ingen måde nok, selvom vi altid forsøger med den først. Med mælken falder hun til gengæld hurtigt i søvn igen. Sådan fortsætter det stort set hele natten, hvor hun vågner ca. hver anden time - muligvis med et tretimers interval midt på natten, hvis vi er heldige.
Jeg har holdt lidt øje med, hvor meget hun spiser i løbet af natten og det er et sted mellem 200 og 300 ml. Hun havde nogle dage, hvor hun spiste vanvittigt meget om natten (600 ml.), hvilket gjorde, at vi fik ekstra fokus på at få nok mad i hende om dagen, for det var jo helt skævt. Sådan er det heldigvis ikke nu.
Hun er generelt ikke den store "spiser" og har aldrig været det. Vi begyndte på grød for et par måneder siden, men hun er ikke specielt glad for det. Vi holdt en lille pause på et par dage nu her, fordi hun var lidt småsyg og der ville hun slet ikke have grød (hun blev ked af det med det samme). Hun får også gerne lidt agurk eller lignende at gnaske på, når vi sidder ved bordet og det kan hun godt li', men selve maden er bare ikke det store hit. Vi fortsætter dog stadig og bare hun får lidt skemad ned i maven, så er vi glade :-) Frugtmos går det bedre med, så den bruger vi som topping til grøden, men som sagt...stadig ikke det store hit med grøden generelt.
Jeg er generelt i tvivl om, hvorvidt hendes natteroderi skyldes manglende mad i dagstimerne eller om vi nærmere er ved at snakke om en dårlig vane. Jeg tvivler simpelthen på, om vi kan få mere mad ned i hende i dagstimerne, for hun får alt, hvad hun overhovedet vil. Når hun får grød, får hun typisk tilbudt mælk efterfølgende - simpelthen for at fylde hende nok op.
Grunden til, at jeg tænker "dårlig vane" er, at hun altid skal have mælk for at sove videre. Omvendt er det fair nok, hvis hun vitterligt er sulten og hun drikker jo altid noget (måske omkring 50-100 ml pr. gang). Det kan godt ske, at det simpelthen er nødvendigt, at vi "tager kampen" og forsøger at få hende til at sove videre uden mælk, men her har jeg brug for at vide, om det er tiden til det?
I øjeblikket sover hun i sin tremmeseng inde hos os, men vi vil egenlig gerne flytte hende på eget værelse nu her - både for at hun og vi får mere ro om natten. Men det er jo håbløst, når hun vågner så mange gange (medmindre det skyldes, at vi sover sammen?). Hun er meget mobil af sin alder og har taget sine første kravl nu her, så der sker helt sikkert meget motorisk for hende. Det har der dog gjort længe, så jeg ved ikke, om de mange opvågninger også kan skyldes det. Stillingsskift osv. om natten klarer hun fint selv. Vi måtte sætte tremmesengen ned i højde nu her, da hun begyndte at lægge sig på knæ og kigge ud over sengen...lille bandit :-)
Håber du har et godt råd. Det ville være dejligt med lidt mere sammenhængende søvn for både hende og os :-)
Med venlig hilsen
Pia