Svar: Søvn og rytme - 5 måneder

14. november 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt hos jer! :)

Det lyder så fint det du fortæller, og det er rigtig godt, at du forsøger at lade din datter styre sin søvn mere eller mindre selv - naturligvis uden at hun begynder at bytte rundt på nat og dag.

Det lyder som om, at hun har en god regulering. Nogle nætter sover hun 9 timer, andre nætter 11 timer - gennemsnittet ca. 10 timer og det er super i forhold til hendes alder. Og hendes dagssøvn afspejler naturligt nattens forløb og omvendt - så når hun sover en kortere nattesøvn, så sover hun lidt mere om dagen, og når hun sover en længere nattesøvn, ja så er hendes behov for dagssøvn naturligt lidt mindre.

Hun sover 3 lure dagligt - det er helt perfekt for hendes alder. Og ofte varer den ene lur op mod 3 timer. Det er rigtig dejligt. Hun må gerne tage så langt et søvnstræk, det sikrer, at hun kommer igennem søvnen stadier flere gange og det er rigtig godt for hende.

Det er også rigtig fint, at du netop er opmærksom på om hun har små opvågninger i sin søvn, hvor det er naturligt, at du nogle gange tager hende op - netop for at hjælpe hende til ikke at bytte rundt op nat og dag - og andre gange skønner du, at hun har brug for at sove lidt mere og så triller du hende lidt for at lulle hende i søvn igen og netop sikre hende lidt længere lur. Det lyder så fint, det du fortæller, og du beskriver også en pige, der lyder til at trives rigtig godt :) Hvis søvnen kan være fordelt sådan, at hun sover ca 15 timer i døgnet, fordelt med 5-6 timer ...

Annonce

... i løbet af dagen og 9-10 timer om natten, så vil det være rigtig fint og lige efter bogen :)

Nyd at du lige nu får lov til at sove lidt længere nogle morgener, det er rigtig dejligt. At hun starter dagen lidt senere, påvirker naturligt resten af dagens rytme, men det er helt okay - der er jo ikke noget I skal. Hun skal ikke op, afleveres i dagpleje, vuggestue eller andet - hun må gerne få lov til at vågne af sig selv, udhvilet og parat til at starte dagen, så det skal du naturligvis lade hende gøre :)

Jeg tænker, at hun måske er begyndt med lidt skemad? Hvis ikke vil det være rigtig godt at du begynder nu. Jeg anbefaler, at du starter med lidt grød til frokost sammen med vand af kop, og når det fungerer godt, så kan du introducere lidt grøntsagsmos om aftenen. Så hun stille og roligt får to måltider dagligt. Hun skal have samme mængde mælk som hun plejer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun bliver 6 måneder vil det være rigtig godt at introducere en morgengrød. Så hun der får morgenmad, frokost og aftensmad. Det vil blandt andet være med til at give lidt mere rytme for dagen, så der bliver mere faste tider, hvor hun spiser, leger og er aktiv og også mere faste tidspunkter for søvn. Mange børn begynder i 6-7 måneders alderen at kunne springe den 3. lur over og kan derfor nøjes med to lidt længere lure i løbet af dagen, så søvnen og rytmen ændrer sig naturligt i løbet af den næste måned eller to.

Derfor skal du ikke ændre noget, som lige nu fungerer godt, men se hvad tiden bringer:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige