Søvn og rytme - 5 måneder

14. november 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og rytme - 5 måneder

Kære Helen

Tak for dit svar på mit sidste spørgsmål. Det er ved at være noget tid siden, men jeg fulgte dine råd og har fået en baby der sover bedre og bedre. Hun falder selv i søvn i barnevognen og i bedside sengen om aftenen og sover ofte forbi '45 minutters' opvågningen.

Hun er nu næsten 5 måneder og har langsomt fået mere og mere rytme. Hun sover mellem 20 og 21 - oftest 20.30. Det er lidt mere varierende hvornår hun står op - mellem 6 og 7.45 og derfor også varierende hvor meget nattesøvn hun får - mellem 9 og 11 timer. Normalen er omkring 10 timer, men i forbindelse med tænder og forkølelse og skift til vintertid har der været en del dage hvor hun enten er stået tidligt op eller har været vågen i en længere periode i løbet af natten. Hun får en flaske ved 2-3 tiden og ellers først når vi er stået op. Hun er ikke sulten når vi står op (med mindre hun er vågnet sent), så det er ikke derfor hun vågner)

Hun sover næsten uden undtagelse 3 lure hver dag. Det er lidt forskelligt hvor lange lurene er, men hvis den ene lur bliver kort så sover hun bare længere til en af de andre lure. Jeg holder lidt øje med hvor meget hun har sovet om natten og det styrer så ca hvor meget hun 'får lov' at sove dagen efter. Jeg vækker hende aldrig medmindre der er gået mere end 4 timer fra sidste måltid, men jeg udnytter f.eks. at hun sover en ...

Annonce

... kortere lur hvis jeg går med barnevognen, end hvis den står stille, eller jeg tager hende op hvis hun har en lille opvågnen i søvnen i stedet for at hjælpe hende til at sove videre. Jeg kan også forsøge at holde hende vågen lidt længere. Hun er normalt vågen 2-2,5 timer. Hun bliver ikke overtræt, men bare lidt gnaven hvis hun bliver holdt længe vågen. Hun vil typisk sove en lang lur (3 timer) og to kortere eller to mellem (1,5-2 timer) og en kort.

Mine spørgsmål går på om det giver mening at dagssøvnens længde afspejler nattesøvnens længde? Eller om det er bedre at holde dagssøvnens længde mere konstant? Skal jeg lade hende styre det mere selv? Jeg har bare en følelse af at hun kan sove dagen væk i såfald. Hvis hun får lov at sove i barnevognen uden forstyrrelser og får sutten når hun kort vågner op, så kan hun sagtens sove 2x4 timer på en dag 😬

Kan/skal jeg gøre noget for at få nattesøvnens længde mere konstant? Eller vil det komme af sig selv? Jeg elsker selv at sove lidt længere, så vil nødig vække hende. Men det kunne selvfølgelig også være dejligt at få en lidt mere fast rytme efterhånden så man ved hvad man kan regne med.

Mine spørgsmål er nok lidt i 'luksus' kategorien da hun jo generelt er en fornuftig sovebaby, men ikke destomindre er det noget jeg bruger en del energi på at tænke over 😊

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.