Svar: Hvordan får jeg min 1-årige til at sove igennem

13. november 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er blevet uhensigtsmæssig afhængig af sin flaske. Og han har det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem...

Søvnassociationer er de rutiner vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, de små ritualer vi har, for at kunne falde i søvn. Du ser måske en film eller ligger og læser lidt i en bog og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting, de forbinder med at skulle sove, det er det, der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og han forbinder sin seng med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer...

Jeres dreng er blevet ammet og har fået bryst som en fast del af putteritualet. Det er rigtig fint, at du har skruet amningerne ned og valgt at stoppe amning - MEN - du da du valgte at erstatte brystet med flaske, så erstattede du faktisk en mindre god søvnassociation med en anden mindre god søvnassociation... og det har derfor ikke hjulpet jer, tværtimod. Han er stadig lige så afhængig af din hjælp og af at få noget at drikke, af at sutte, for at kunne sove... :)

Når jeres dreng er blevet afhængig af flaske (eller tidligere brystet) for at kunne sove, så betyder det, at han ikke er i stand til at falde i søvn uden, og han er heller ikke i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder ham sutten flere gange om natten... Og vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange hver nat. Vi vender os, sparker dynen af, trækker dynen om os igen, triller om på den anden side osv. Og hver gang vi har en af disse opvågninger, så registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre...

Med den alder jeres dreng har, så har han faktisk ikke brug for hverken bryst eller flaske, men kan fint indtage sit behov for mælk og væske via en kop. Det første du skal gøre er derfor at forsøge at sikre hans indtag om dagen. Du er nødt til at fylde ekstra på ham - både mad og vand, så han hele dagen fyldes tilstrækkeligt op, samtidig med, at du må skrue gradvist ned for flaskernes indhold om natten.

Det vil være rigtig godt, at du også indfører en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, så han er fyldt godt op med mad i maven før natten. Det kan være en aftenrytme der ...

Annonce

... ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, spiser som jer, almindelige børnevenlige retter, stadig mos og også mad i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet f.eks. kl 19-19.15, sammen med en kop mælk. Får efterfølgende børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca 19.30 - flasken her er midlertidig, den erstattes fremover af grøden og mælk af kop, men lige nu vil det være synd at fjerne den helt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres dreng skal have en ny søvnassociation, der på sigt gør ham selvhjulpen. Det kan være en putteklud, en måde du kærtegner ham på, beroligende ord, stillingsskift eller lignende. Og du skal gøre det samme både når han puttes til formiddagslur og middagslur - samme rutine. Når det fungerer om dagen, så kan det overføres til aften og nat. Når du giver ham flasken om aftenen før han falder i søvn, så er det vigtigt, at du forsøger at fjerne flasken fra munden før han sover helt, så han når at registrere, at flasken ikke behøver være der for at sove.

Gør det til en vane, at han skal have putteklud osv. hver gang han trøstes, hver gang han skal sove og når du så giver ham flasken, så trapper du ud af mængden. Så hvis han lige nu får 120 ml, så giver du ham 100, så 80, så 60 ml osv. og går over til at tilbyde lidt vand af en kop. Kluden skal altså overtage flasken mere og mere. Du kan evt. koble en sut til kluden, så de to ting hænger sammen, det vil også gøre det lettere for ham at finde sin sut selv, hvis han har brug for den - men pas på - det er ikke meningen, at han skal have en ny dårlig søvnassociation, hvor han pludselig bliver afhængig af sin sut! Den er kun til at falde til ro med, den skal IKKE gives hele natten :)

Resten af natten må du skærer ned i væskeindtaget og samtidig øge hans indtag om dagen. Når indtaget af mad, mælk, væske er tilstrækkeligt hele dagen igennem, så kan du med sikkerhed sige, at han ikke behøver søge det om natten. Trygheden og nærhed skal du naturligvis stadig give ham, men han skal ikke have en masse at drikke mellem kl 23 og 06...

Det vil være bedst, hvis du gradvist kan ændre vaner og ikke give ham en kold tyrker og fra den ene dag til den anden fjerne den flaske, som han jo har lært at sove med. Han er så lille, at han naturligt ikke kan forstå, hvorfor han ikke må få flasken, han forstår ikke, hvad problemet er... Så prøv at se om ikke du gradvist kan få vænnet ham til at spise og drikke mere hele dagen og også om aftenen - og så trappe ud af behovet for flaske - samtidig med at du forsøger at lære ham en anden måde at finde roen på ved f.eks. at introducere en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende. Noget der kan fungere som substitut for dig :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder