Brev:
Hvordan får jeg min 1-årige til at sove igennem
13. november 2016
Alder:
13 mdr.
Hvordan får jeg min 1-årige til at sove igennem
Hej Helen.
Jeg søger råd til at få min søn på 13 måneder til at sove igennem.
Han vågner mange gange i løbet af natten og græder og finder kun ro når jeg giver ham en sutteflaske med vand. Det resulterer også i at han typisk har tisset igennem sin ble sidst på natten og må op og skiftes hvilket naturligvis også er en forstyrrelse for både hans og min søvn.
Da jeg ammede ham (indtil 10 måneder) lå han ofteste ved siden af mig og sov og blev ammet løbende. Da jeg stoppede med amning blev det erstattet af en flaske mme når han kom i seng og en flaske ved 24-tiden og så flere gange vand i sutteflaske senere på natten. Da vi stoppede med at gi ham mme ertattede vi det med sutteflaske med vand.
En nat forløber nu typisk sådan:
Kl 19 ca: puttes med godnatsang og sutteflaske med ca 120 ml vand, hvor keg er ved ham indtil flasken er drukket. Herefter falder han i søvn eller græder hvor jeg ligger ham ned igen og forsøger at gi ham sin sut, hvilket han bliver hysterisk over fordi han heller vil have sutteflasken (går jeg ud fra). Derefter forlader jeg rummet og hvis han bliver ved med at græde går jeg ind igen kort efter og gentager proceduren. Nogle gange ender han med at finde ro med sutten.
Kl 22 ca: Vågner og græder, bliver endnu mere ked af det når jeg forsøger at trøste og gi ham sutten, kaster sig rundt i sengen. Jeg gir ham en sutteflaske med 50-100 ml vand og han falder til ro og sover.
Kl 01.30 ca: gentagelse af kl 22
Kl 03.00 ca: gentagelse
Kl 04.15 ca: gentagelse men her tager jeg ham nogle gange op ved siden af mig og han falder i søvn her
Kl 06: vågner og vi står op
Det jeg er i tvivl om er om jeg skal begynde at nægte ham sutteflasken med vand om natten for at få til at sove igennem? Jeg tror at det er blevet en vane for ham at han skal have en sutteflaKe for at falde i søvn, men på den anden side hvis det rent faktisk er fordi han er tørstig vil jeg jo ikke nægte ham vand. Hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen
Maria