Brev:
Lillebrors rytme
14. november 2016
Alder:
3 mdr.
Lillebrors rytme
Kære Helen
Mange tak for gode svar om alt fra mad og søvn til suttestop og børnehavestart.
Nu gælder det for første gang lillebror og hans rytme.
Han er netop rundet tre måneder og trives og er glad og tilfreds.
Som de fleste babyer har han ind i mellem vrøvl med maven og sover også lidt blandet.
Men han er med på forskellen på nat og dag, og han er som regel vågen 1 1/2 til 2 1/2 time af gangen i løbet af dagen.
Nu er mit spørgsmål, hvordan jeg stille og roligt får ham ind i en rytme der passer resten af familien. Det er som regel min mand, der afleverer vores datter i børnehaven, så vores morgen og formiddag er fleksibel. Men jeg henter hende tre-fire dage om ugen (omkring kl 15), og det passer ikke vores søn så godt. Der sover han nemlig rigtig godt og er ikke super vild med pludselig at blive sat i autostolen.
Derfor ender han typisk med at tage en sen lur omkring kl 18/19, og derfor sover han først ved 22-tiden. Hvis han får lov at sove om eftermiddagen (nogen gange helt til kl 17), tager han ikke den sene lur, og så sover han senest kl 20, jeg ammer igen kl 21/22 og så sover så for natten (hvor jeg typisk ammer hver tredje time).
Han er en sulten lille fyr (han vejer cirka 8 kg) og er godt i stand, så jeg overvejer at begynde at supplere med erstatning for at sikre, at han bliver ordentlig mæt. Især til natten.
Hvad tænker du om det?
Og hvordan bør hans rytme se ud de næste måneder med søvn og antal måltider?
Skal jeg forsøge at holde ham vågen længere tid af gangen?
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
Lillebrors mor