Svar: Middagslur i forbindelse med weekendbesøg
8. november 2016
Alder:
17 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I er inviteret til at tilbringe en hel weekend med familien, og det lyder rigtig hyggeligt :)
Der findes ikke kun en måde at gøre det på, og som jeg ser det, så afhænger det helt af, hvordan du umiddelbart tænker, at det vil fungere bedst. Jeg ser umiddelbart tre muligheder:
1) I kan vælge at stå meget tidligt op og køre så tidligt på dagen, at jeres datter kan sove resten af sin nattesøvn i bilen. Hun kan i princippet tages op og puttes ud i bilen, hvor hun kan sove videre i nattøj.. og når I så er fremme, så vil hun nogenlunde kunne puttes på det tidspunkt, som normalt ville passe med hendes middagslur...
2) I kan vælge at køre, når hun alligevel skal sove til middag og lade hende få middagsluren i bilen, og så komme det senere frem...
3) I kan køre af sted, når det passer jer - f.eks. kl 09 - og hvis hun så falder i søvn i bilen, så får hun højst sandsynligt brug for 2 lure den dag. Middagsluren vil så naturligt komme til at ligge en del senere, men det passer måske med, at I så er fremme til frokost, kan spise sammen alle sammen, drikke kaffe og hvad I nu skal - og når hun så viser sig parat, så kan I putte hende til en god middagslur. Da luren kommer til at ligge senere, end den plejer, så vil hun sandsynligvis gå senere i seng, men det kan være okay, netop fordi I ikke er hjemme, nok også skal hygge lidt ekstra om aftenen og familien måske gerne vil nyde, at hun er lidt mere oppe... Næste morgen/næste dag vil det være godt, hvis I kan forsøge at skabe så vanlig en dagsrytme som muligt igen...
Det er naturligvis godt for hende, hvis hun kan få sin søvn, så hun ikke bliver overtræt. Men der skal også være plads til, at hun har svært ved at sove - det kan være svært at sove i bilen, det kan også være svært at koble fra, når I er fremme, og der sker en masse nyt og spændende, og derfor svært at få hende til at sove en god middagslur. Men hvis hun normalt har glæde af f.eks. at sove i sin barnevogn, så kan I tage denne med og gå en lang tur med hende, hvor hun så måske til sidst alligevel vil overgive sig til søvnen, så aftenen stadig kan hænge sammen får både hende, jer og den øvrige familie:) Måske alle vil med ud at gå en tur i løbet af eftermiddagen...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig god familietur! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske