Svar: Baby vil ikke sove om natten

8. november 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker... Du skriver blandt andet "jeg tror han sover for længe om dagen, og at det måske påvirker nattesøvnen" - og det tænker jeg, at du har helt ret i... Det lyder faktisk som om, at jeres lille dreng er begyndt at vende lidt op og ned på nat og dag...

Med den alder han har, vil det være rigtig godt med ca. 15 timers søvn i døgnet. Det er rigtig fint, at han ofte sover 3 lure dagligt, men hans lure lyder til at være alt for lange. De fleste børn trives i denne alder rigtig godt, hvis deres søvn er fordelt sådan, at de sover f.eks. 5 timer samlet i løbet af dagen og ca. 10 timer om natten.

Du fortæller, at han ofte kan sove 4-4.5 time ved sin første lur og 3-4 timer igen ved anden lur. Det er rigtig meget dagssøvn - ofte når han op på at sove måske 8 timer i løbet af de første to lure, og på grund af hans alder, så har han ofte brug for en 3. lur. Den kommer så til at ligge i løbet af aftenen, hvor han sover måske 1 time og herefter er han så vågen og har rigtig svært ved at skulle sove - og det på et tidspunkt, hvor I efterhånden er trætte og gerne vil i seng...

Det spiller naturligt også ind på hans mælkeindtag, at han sover så meget om dagen. Han springer sandsynligvis flere mælkemåltider over i dagtimerne og vil så naturligt være nødt til at søge disse måltider ekstra om natten. Derfor begynder han nu at søge brystet hyppigere om natten, er mere vågen og ja - vender som sagt op og ned på nat og dag...

Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover - men det lyder faktisk som om, at du er nødt til at vække din dreng. Det er vigtigt, at han ikke sover så lange lure, at han springer mælkemåltider over i løbet af dagen og det er også vigtigt, at du hjælper ham til at være vågen og aktiv om dagen og lærer ham, at det er om natten, han skal sove og der så vidt muligt ikke er for meget aktivitet.

Når han sover om dagen - sover han så som en sten eller er der tidspunkter, hvor du er ude at vugge ham, give ham sutten eller lignende? Hvis han f.eks. efter et par timers søvn ofte "kalder" på hjælp til at komme videre i søvnen, så synes jeg faktisk, at du i en periode skal vurdere, om du ikke i stedet kan tage ham op her. Så når han har en af sine lettere søvnperioder og virker til at være nær vågenhedstilstand, så tager du ham stille og roligt op, småsnakker med ham osv. og hjælper ham kærligt til at vågne helt, så du på den måde får afkortet dagssøvnen og også får givet ham mælk. Og så kan han være vågen et par timer og du kan putte ham igen.

Han må gerne sove 5-6 timer i løbet af dagen, men ...

Annonce

... jeg synes, at du skal forsøge at holde det på dette niveau. Det kan f.eks. være 2 timer om formiddagen, 3 timer til middag og en time sidst på dagen... eller hvordan du nu kan få det til at hænge sammen. At sikre ham en 3. lur sidst på dagen vil højst sandsynligt gøre, at han vil gå senere i seng, men det er normalt for alderen... Når du lige nu putter ham kl 20 og han sover 30-60 minutter, så er det måske hans 3. lur, som han tager der - og fordi han sover så lange lure tidligere på dagen, så kan han naturligt ikke sove videre...

En skitseret dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner og tilbydes ofte brystet igen før dagen begynder. Det er en dejlig måde at vågne op på.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur, som gerne må vare et par timer.

Frokost: Ammes og puttes derefter til middagslur, som også gerne må vare 2-3 timer.

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som så varer f.eks. 1 time

Aften: Ammes og puttes til natten

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Det vil være rigtig godt, hvis han om dagen fyldes godt op med mælk, så du på den måde sikrer ham, at han ikke behøver søge brystet om natten.

Det vil normalt også være sådan, at du om natten skal forsøge at afkorte hans vågen perioder mere og mere, så han begynder at sove mere sammenhængende om natten og derfor naturligt vil afkorte sin dagssøvn. Men hos jer, lyder det ikke til at være tilstrækkeligt. Det lyder faktisk som om, at du er nødt til at afkorte dagssøvnen og altså vække ham...

Hvis du om dagen lader ham sove et par timer, så når han at komme godt igennem alle søvnen stadier og får en god kvalitet ud af sin søvn. Jeg synes derfor godt, det kan forsvares at vække ham, men prøv om du kan udnytte et af de tidspunkter, hvor du fornemmer at han af sig selv sover lettere, så du ikke vækker ham direkte fra den dybeste søvn... Hvis han er helt umulig at vække og bare sover rigtig tungt, så må du lade ham sove, men prøv så at se til næste lur, om han vil kunne nøjes med en kortere lur der. Hvis han f.eks. trives bedst med en lang formiddagslur, så er det helt okay, så må middagsluren godt være kortere - prøv at se, hvad han vil have det bedst med, så du stadig har en oplevelse af at han trives.

Jeg er helt bevidst om, at min anbefaling går imod princippet om, at børn ikke skal vækkes, men det vigtige her er at holde fast i, at du ikke er ude på at fjerne søvn fra ham, men faktisk prøver at hjælpe ham til en rytme, hvor han lærer at sove om natten i stedet for om dagen...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin