Svar: Hvordan får jeg min datter til og sove mere end 1 time?
4. november 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Der er, som jeg ser det, flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...
For det første, så er det rigtig vigtigt at se på, hvor meget Lykke egentligt sover og se på hele dagens rytme. Måden dagen fungerer på, er skruet samme på, vil naturligt påvirke natten og nattens forløb.
Du fortæller, at Lykke ofte sover 3 lure dagligt og at hendes lurer ofte varer mellem 2-4 timer... Det er super med de tre lure. Det er helt alderssvarende og passende med to lure og en powernap - men det lyder som om, at Lykkes sover rigtig meget i løbet af dagen og derfor naturligt må sove en kortere nattesøvn - ligesom det kan forklare, hvorfor hun om natten sover meget let og ofte har flere længerevarende vågne perioder.
Samlet set vil hendes søvnbehov være ca. 15 timer i døgnet. Og de fleste børn vil trives rigtig godt med en søvn, der er fordelt sådan, at hun f.eks. sover 5 timer samlet i løbet af dagen og 10 timer om natten... Det lyder som om, at Lykkes sover en del flere timer om dagen, og det er en del af jeres udfordring...
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, når de sover, men skal have lov til at sove. De falder i søvn, når de er trætte og de vågner naturligt, når de ikke har brug for mere søvn... Men når det er sagt, så er det dog også nødvendigt at hjælpe barnet til ikke at vende op og ned på nat og dag - og derfor kan man nogle gange være nødt til at hjælpe barnet med at få forlænget nattesøvnen og afkortet dagssøvnen... Og det tænker jeg, er nødvendigt hos jer.
Det er naturligt for hendes alder - og i forhold til hendes rytme om dagen og aftenen, at hun ikke sover før klokken er 22. Det er helt okay. De ti timers nattesøvn kan fint ligge mellem kl 22-08 i denne alder. Det ændrer sig igen, lige nu kan det derfor være nødvendigt at acceptere at tiden om aftenen er familietid og ikke partid :)
I første omgang, skal I forsøge at afkorte hendes vågenperiode om natten, så hun hjælpes til at sove så meget som muligt om natten. Du må gerne ligge tæt med hende, så hun kan mærke, at du er der. Du må gerne amme hende osv., hvad der lige nu er nødvendigt for at hun får sovet om natten. Og i takt med, at hun sover mere sammenhængende om natten, så skulle hun gerne af sig selv begynde at afkorte sin dagssøvn - det er dog ikke sikkert, og hvis hun bliver ved med at sove 3-4 timers lur om dagen, så kan det godt være nødvendigt at vække hende.
Du fortæller, at hun ofte vågner op efter måske 1.5 time, hvor du med sutten får hende videre i søvnen.. Jeg tænker, at du nogle gange måske skal vælge at tage hende op, når hun viser tegn på at ville vågne og ikke arbejde på at søvnen nødvendigvis bliver længere. Det kan være en god rytme fremadrettet, hvis hun f.eks. sover 1.5 time formiddag, 2.5 time til middag og 1 time sidst på dagen - på den måde får hun de ca. 5 timers dagssøvn fordelt over 3 lure og kan stadig sove ca. 10 timer om natten.
Det er rigtig godt, at I er begyndt med lidt skemad og det lyder som om, at det fungerer nogenlunde nu. Jeg anbefaler normalt, at man ikke starter med skemaden om aftenen, fordi det er min erfaring, at det kan give ekstra urolig søvn - hvilket det også lyder som om, at I har måtte erfare.. Når man giver skemaden om aftenen, så er der en risiko for, at hendes mave arbejder på højtryk for at nedbryde den faste føde og derfor sover hun mere uroligt og kan også klynke i søvnen på grund af mavekneb. Jeg anbefaler derfor at man starter med grød til frokost... Det lyder dog som om, at I er kommet over den værste periode og jeg tænker, at I derfor nu skal forsøge med to skemåltider dagligt - frokost og aften.
Netop skemaden vil også være med til at give lidt mere rytme for dagen og på den måde vil tiden arbejde for jer. Hendes dag bliver naturligt opdelt i aktive, vågne perioder, hvor hun bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og så perioder, hvor hun skal koble fra og sove sine lure.
Og mit forslag til en dagsplan, som I kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder, det er en dejlig måde at vågne op på :)
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur - og sover her måske ca 1.5 time. Prøv at lægge mærke til hendes opvågninger, og om hun evt. kan komme op i stedet for at lulles videre med sutten...
Frokost 11.30-12: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13.30 - det afhænger af formiddagslurens længde og hvor sent den ligger... Sover her måske 2.5 time - igen prøv at lægge mærke til om hun har en naturlig opvågning, hvor hun ikke behøver blive lullet videre i søvnen...
Eftermiddag 16.30-17: Ammes
Og sover herefter dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 18-19: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig på den måde godt op til natten. Det kan godt føles som om, at hun ligger ved brystet mere eller mindre hele tiden. Og ammes også før hun puttes til natten måske ca 21-22 - helt afhængig af, hvor når dagens sidste lur ligger og hvor meget hun har sovet i løbet af dagen.
Sen aften og midt nat: Ammes efter behov 1-2 gange. Hvis hun går sent i seng f.eks. kl 22, så er det naturligt, at hun søger brystet midt nat.. Hvis og når hun får en rytme, hvor hun begynder at gå tidligere i seng om aftenen, så vil det være naturligt at hun f.eks. ammes kl 23.30, 03 og 06...
Alt efter hvornår dagen starter, hvor lange hendes lure er og hvor sent de ligger, så kan dagens tredje lur ligge mellem 16-17 eller måske først ligge kl 19 - og det vil naturligt have betydning for, hvornår I kan putte hende om aftenen. Men jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvad I kan forvente lige nu - og også, hvad I kan arbejde hen imod :)
Hvis hun slet ikke virker parat til at vågne, når hun plejer at klynke og du giver hende sutten, så skal du naturligvis lade hende sove lidt længere. Det er vigtigt, at du forsøger at tage hende op, på et tidspunkt, hvor hun virker parat til det. Og det kan også være en god idé, at du tager udgangspunkt i en af de dage, hvor hun måske naturligt sover ca 2 timer og ikke 4 timer om formiddagen...
Hvis hun bare sover rigtig meget om dagen, så er det aldrig nogen god idé at fjerne 1-2 timers søvn fra hende på en gang. Det kan hun slet ikke holde til. Så vil det være bedre, at du forsøger at afkorte hendes søvn med ca 15 minutter af gangen. Så hvis hun sover 3 timer, og du gerne vil have skabt en rytme, hvor hun sover 2 timer, så kan du vække hende efter 2 timer og 45 minutter, derefter efter 2 timer og 30 minutter, 2 timer og 15 minutter - MEN - det er vigtigt, at du samtidig sikrer hende søvnen om natten. Som jeg startede med at skrive, så er det bedst, hvis du kan afkorte hendes vågenperioder om natten, så hun naturligt begynder at sove mere nattesøvn og derfor naturligt af sig selv begynder at sove kortere om dagen.
Hun er stadig en meget lille pige og hun skal derfor have lov til at sove - men du skal som sagt også hjælpe hende til ikke at bytte rundt på nat og dag. Du fortæller, at hun ikke har rigtig nogen rytme, og det er helt naturligt for hendes alder, men du må netop gerne hjælpe hende til mere rytme nu og forsøge at skabe en nogenlunde ens dagsplan med faste spisetider og sovetider - netop fordi hele dagens rytme, måden dagen fungerer på, naturligt også spiller ind på hele nattens forløb.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvorfor det er svært at få døgnet til at hænge sammen for jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske