Hvordan får jeg min datter til og sove mere end 1 time?

4. november 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvordan får jeg min datter til og sove mere end 1 time?

Hej Helen

Jeg har brug for hjælp til hvordan jeg få min datter til og sove mere end 40-50 min når vi lægger hende i seng for natten?

Min datter Lykke er 5,5 måned (fra 23 mai 16). Hun er en stor pige på ca 10 kg og 70 cm, babytyk men ikke for tyk.

Søvnig:
Lykke sover godt om dagen i sin barnevogn og sover gerne 2-4 timer pr. lur. Hun sover 3 gange om dagen, men ikke til faste tidspunkter. Hun sover første gang ca 1-1,5 time efter vi er stået op, og derefter 2 lure mere på 2-4 timer. Hun sover godt i barnevognen og blevet endnu bedre nu hvor det er koldt. Jeg behøver ikke køre barnevognen for hun skal sove. Jeg kan ligge hende i barnevognen og stille hende på altanen og så sover hun. Hun sover i dynepose. Hun kan godt vågne i barnevognen og græde, men så snart hun får sutten sover hun igen. Dette kan ske og hun sover igen og sover til hun er udhvilet.

Vi lægger Lykke om aften ca kl. 19-19.30 når hun viser hun er træt. Jeg har frem til for 2 uger siden ammet hende i søvn men det stoppert vi med og nu skiftes min mand og jeg til og lægge hende. Det kan tage alt fra 10-30 min for få hende til og sove. Vores STORE problem er hun sover utrolig den første time, spjætter meget, og vil ikke rigtig finde ro og sove tungt. Hun vågner ALTID efter 40-50 min, og det er selvom vi gør alt hvad i kan for og holde hende sovenede. Vi har prøvet og rykke hendes senge tid til kl. 21-22 tiden og gjort sådan hun fik en lur kl. 19. Men problemet er samme, hun vågner efter ca 1 time.

Når hun vågner efter denne time er det ofte en kamp på 1-2 timer før hun vil sove igen og vi står med en meget træt og ulykkelig baby. Hun vil egentlig gerne sove men kan ikke finde ro.

Når vi lægger hende for og sove første gang kan der også være gråd og vi må tage hende op og ned til hun sover. Men hun finder søvnen selv. Når hun vågner anden gang ammer jeg hende ofte i søvn. Men var vi overskud prøver vi og tage kampen op og få hende til og finde søvnen selv igen.

Vi har for og undgå at hun spjætter lagt hende på siden, og det hjælper ganske lidt men ofte rykker hun rundt på sig. Siden hun var 2 måneder har hun sovet i en tremmeseng ...

Annonce

... med åben siden ind til mig. Nu fordi hun finder så nemt ro i barnevognen har vi en lift i hendes seng som vi lægger hende i. Når hun vågner anden gang oplever vi hun bedre finder ro i sin egen seng og sover bedre hele natten i sin egen seng og ikke i liften. Når hun sover anden gang så sover hun altid for natten og vågner for og spise efter 3-5 timer. Hun spiser ca 2-4 gange om natten, intet fast.

Fordi hun er så urolig er det umulig for os og forlade soveværelse når vi lægger hende. Gør vi det vågner hun op grædende og umulig og trøste. Hun vågner også op ofte grædende når vi er der, men vi kan hurtig stoppe gråden når vi ligger klar. Vi har dæmpet lyset på soveværelset så det er ikke total mørkt. Det virker som om hun drømme meget den første time. Vi må ligge ved hende og have en arm på hende for at holde hende i ro når hun sover.

Mad:
Jeg har ammet hele vejen og for 1 måned siden startet vi med grød. Først fik hun det ca 30-40 min før hun skulle i seng men det gjorde hun måtte af med noget i sin ble ved 21-22 tiden og det gjorde hun ofte vågnede 2 gange før hun rigtig sove for natten. Vi rykket grøden til 15.00 og det hjalp. Nu er maven mere normal og vi har rykket grøden tilbage til før sengetid. I går fik hun grød kl. 18.30 og spise stor portion. Hun blev lagt i seng 19.30 og sov 19.40, 20.30 vågner hun lidt men jeg får hende til og falde til ro i sin lift. kl. 20.50 vågner hun igen og må tage hende op og trøste hende. Får hende til og sove igen ved jeg ligger tæt med hende ved hendes seng og taget hende ud af liften.

Vi har faste rutiner med af vaske hende og give hende nattøj på, derefter ammer jeg hende i stuen med dæmpet lys og så løftes hun ind i sin lift i sengen. Min mand og jeg skiftes til og lægge hende. Det er utrolig hårdt at vi aldrig har en aften alene, en må altid være ved hende til hun sover tung. Hun sover ofte først tung efter 22 alt efter hvor længe det tager og få hende til og sove efter hun vågner. Derefter er vi for trætte til og stå op og være sammen.

Vi har brug for råd til hvordan vi undgår at Lykke altid vågner op efter 40-50 min når vi ligger hende for natten.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder