Svar: Svært ved at sove både nat og dag

27. oktober 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gitte

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebror og alle dine tanker. Dejligt at høre fra dig igen :)

Der er som jeg ser det flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

For det første, så er jeres dreng født før tid, han har været syg, haft gentagende mellemørebetændelse og har nu også fået lagt dræn. Det har alt sammen betydning for søvnen - og hos jer har det naturligt gjort, at du har siddet meget med ham, vugge ham i dine arme osv. Og det er rigtig fint. Det er rigtig godt, at du har prioriteret at give ham den ekstra nærhed, det er helt naturligt og godt - men nogle gange så kan det, der starter som et godt ritual ændre sig og blive et uhensigtsmæssigt ritual - og det lyder til at være tilfældet hos jer...

Jeres dreng er i separationsfasen nu. Det betyder, at han stille og roligt øver sig i at være mere og mere på afstand af dig. Han ligger på gulvet for sig selv, sidder i den høje stol, øver sig i at trille, krybe, stille og roligt skal han igang med at kravle, rejse sig ved tingene osv. Og det er sådan, at børn ikke kan separere sig, hvis ikke de føler sig knyttet til og derfor vil han i denne alder ofte klynge sig ekstra meget til dig. Når du går ud i køkkenet og lader ham være i stuen, så bliver han tydeligt ked af det. Det samme, hvis du går på toilettet uden ham.. Når I har gæster eller er på besøg hos nogen, så vil han helst være på dit skød, sidde ved den trygge base og er lidt mere modig, når han sidder hos dig og andre kikker på ham eller snakker med ham - hvis du ikke er der, bliver han let ked af det. Det er helt naturligt for den alder og udvikling, som han går igennem.

Det at skulle overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse og det er naturligt svært for ham, måske særlig svært for ham, fordi han har rigtig meget behov for at have dig tæt på. Når du som nu vælger at give ham flaske i stuen og derefter putter ham i seng, så oplever han sandsynligvis dette som et afbræk - en slags "nu slutter det hyggelige og rare og i stedet starter den forfærdelige separation", og derfor er det vigtigt, at du nu arbejder på, at han skal føle sig helt tryg ved det at skulle overgive sig til søvnen. At han falder i søvn i værelset, hvor du gerne vil have ham til at sove - og ikke i stuen. Og at du forsøger at lære ham at falde i søvn uden at han skal have flasken i munden og uden at du skal have ham i dine arme og vugge ham til han sover...

Du kan gøre forskellige ting. En mulighed er, at du i en periode lader ham falde i søvn i dobbeltsengen. Så du lægger dig ved siden ham og på den måde netop lærer ham, at han kan ligge selv og med dig ved siden af - og dermed ikke falde i søvn i din favn. Han har dig stadig helt tæt på, kan mærke dig og du kan vugge ham, berolige ham imens han ligger ned ved siden af dig...

Det kan være en idé at fjerne tremmerne fra den ene side af hans tremmeseng og koble hans seng til din, så hans seng bliver en forlængelse af din seng. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan være en måde at lære ham at sove lidt mere på afstand af dig, så han starter med at blive puttet i egen seng og lærer at sove der - men du er stadig tæt ved ham. Og stille og roligt kan du så flytte dig lidt mere væk, og han kan lære at sove uden at du og han behøver være fysisk helt tætte...

Nogle gange kan det være nødvendigt at gøre det med små skridt. Så fra at han starter med at være i din favn, hvor du sidder med ham og vugger ham, så lærer du ham at falde til ro ved siden af dig og så i tremmesengen og derefter måske på eget værelse med dig siddende ved siden af... Så du gradvist lærer ham, at det er okay at sove, selvom du ikke er fysisk tæt på ham hele tiden...

Det kan også være en fordel, at du her giver flaske, fordi han kan få flasken imens han ligger i sin seng. Du kan give ham flasken der, hvor du ønsker, at han skal sove og lade den være en del af hans putteritual. Her skal du helst nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Han skal altså stadig have sin mælk, men han skal ikke falde i søvn med flasken, men kunne sove uden denne afhængighed i munden. Det er vigtigt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger fladt med hovedet, når han tilbydes sin flaske. Dette for at forebygge tilbageløb til øret og dermed forebygge mellemørebetændelse. Du kan komme en pude eller lignende ind under hans ...

Annonce

... madras i hovedenden, så hele madrassen løftes op der.

Du kan derfor også overveje, om du med det samme skal prøve at putte ham i tremmesengen og forsøge at skabe et nyt putteritual. Hvor han puttes i seng, får sin flaske, du står ved ham, holder dine hænder på ham, så han kan mærke dig og fornemme, at du stadig er der tæt på - men hvor du lærer ham at sove i tremmesengen og dermed undgår skiftet fra favn og ned i seng, som han lige nu reagerer voldsomt på.

Din dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem. Det betyder at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af din favn og af flasken for at kunne sove - og derfor er han nødt til at lære at sove på en ny måde, nødt til at have et nyt ritual.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode fordi de lærer din dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor han skal falde i søvn. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de giver din dreng en afhængighed af dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vi har alle sammen rigtig mange opvågninger om natten - vi skifter stilling, trækker dynen om os, sparker dynen af, putter os ind til vores partner osv. Når vi har disse små opvågninger, så registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre. Når din dreng falder i søvn i din favn og falder i søvn med flasken i munden, så vil han naturligt mangle dette, når han har sine natlige opvågninger. Så vil han klynke, vågne mere og mere op og blive mere og mere urolig og vil ikke kunne sove videre, før du kommer og giver ham flaske i munden igen, eller måske sutten? Eller tager ham op i din favn og vugger ham...

Det er altså en del af forklaringen på, hvorfor han vågner hver time hele natten og derfor er løsningen, at han nu lærer at falde i søvn i sin seng og med så lidt aktivitet fra din side som muligt...

En anden del af forklaringen er hans mellemørebetændelser - og det er rigtig godt, at han har fået lagt dræn. Det skal nok hjælpe ham på sigt, men det løser desværre ikke altid søvnproblemerne med det samme. For det første kan han stadig blive ved med at vågne, fordi hans krop husker, den skal vågne. Han er gennem meget lang tid blevet vækket på grund af smertejag fra ørerne og selvom han ikke har ondt nu, så husker kroppen smerten og derfor bliver han ved med at vågne - og samtidig har det betydning, hvad du så gør, hvordan du hjælper ham videre, når han vågner. Her er det f.eks. problematisk, hvis du giver ham sutten i munden hver time... Ien skal du prøve at berolige ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

At han sover korte lure i løbet af dagen er egentlig okay... Samlet set lyder det som om, at han får den mængde søvn, som han har behov for. Du skal regne med, at han samlet nok har brug for at sove ca 14-14.5 time i døgnet og du fortæller, at han ofte sover fra 19.30 til 06.30 - det vil sige 11 timer om natten (+/- en halv time) og om dagen sover han ofte 3 timer sammelagt, nogle gange mere - han powernapper lidt i dine arme om morgenen, sover formmidagslur, middagslur og hvis middagsluren er under 2 timer sover han en 3. lur om eftermiddagen.. samlet set helt i orden :)

Det hører også med til alderen og udviklingen, at han kan have svært ved at sove sammenhængende om dagen og det vigtigste lige nu er, at han får den mængde søvn, som han har behov for - og det lyder det som om, at han faktisk gør :)

Når det er sagt, så kan det dog være en god idé, at du om dagen også øver at han ikke behøver være i din favn, ikke behøver blive vugget osv. for at kunne sove en længere lur, men også her gradvist forsøger at lære ham, at han kan ligge ved siden af dig og stille og roligt lærer at sove i sin barnevogn eller tremmeseng i løbet af dagen... Du må gerne trille ham en lang tur i barnevognen for på den måde at holde ham sovende. Det vil være helt okay - lad ham f.eks. gerne sidde op, kikke på verden. Anerkend hans lyst til at opleve og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat :)

Jeg håber du kan bruge alle disse tanker videre - det var meget info på kort plads, men det giver forhåbentligt lidt idé om, hvad årsagen til jeres udfordringer er, og hvordan du kan komme videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år