Brev:
Svært ved at sove både nat og dag
27. oktober 2016
Alder:
9 mdr.
Svært ved at sove både nat og dag
Hej Helen
Jeg har en søn på 9 mdr, som har svært ved at sove både nat og dag.
Han er født 6 uger for tidlig men en stor dreng på 2715 g og 48 cm. Han har altid spist godt, og vi begyndte tidlig på skemad, da han bare var kronisk sulten. Han blev ammet til han var 7 uger, og så begynde han at få flaske derefter, da jeg ikke kunne mætte ham.
Han sove rigtig godt de første 3 mdr. både nat og dag, men så begyndte han kun at sove 3-4 lure om dagen af højest 45 min. i barnevognene eller selv i sengen. Hvis jeg lagde ham i sengen og sov sammen med ham kunne han godt sove 3 timer.
Da han var 6 1/2 mdr. begynde han at sove dårligt om natten og vågnede mange gange, og skulle bare have sutten. Han sov i soveværelset i sin egen seng ved siden af min. Han fik konstateret væske på begge øre, og nedsat hørelse på begge øre pga. væsken. Vi skulle nu se tiden an i forhold til dræn. Da han var 7 1/2 mdr. fik han mellemørebetændelse første gang og det fortsatte og han fik dræn i her d. 11/10. Det har hjulpet og han er nu ude af antibiotika, øredråber osv. Drænet sidder hvor det skal og alt er godt.
Men men men barnet sover stadig dårlig om natten, ligger vild urolig, og vågner en gang i timen. Han sover over i min seng og har gjort det siden han begyndte at være urolig om natten for knap 3 måneder siden.
Når han skal sove om aftenen sidder jeg inde i stuen med lyset dæmpet og han får en flaske modermælkserstatning. Han ved at han skal sove og falder i søvn i mine arme så snart han har spist, og jeg ligger ham ind i sin seng bagefter. Dette har altid fungeret, men nu vil han heller ikke det mere. Han falder ikke i søvn af flasken mere, men vrider sig rundt i mine arme og hyler lidt, hvorefter han overgiver sig efter et stykke tid og sover. Han vågner så tit når jeg ligger ham ind.
Jeg vil gerne have ham til at spise af flaske og så ligge ham ind inden han sover men han SKRIGER og jeg tager ham op. Han har en søster på 4 som har værelse lige ved siden af og hun kan jo ikke sove når han skriger. Jeg er heller ikke tilhænger af at han skal ligge og skrige sig selv i søvn. Så ved ikke lige hvordan jeg skal få brudt dette mønster.
Hans dagsrytme ser sådan ud:
kl. 6-6.30: Vågner han og vi sidder sammen inde i stuen i mørket og ser tv. Han sidder hos mig og leger, og laver som regel afføring nu.
Nogen gange sover han lidt i mine arme.
Kl. 7.30: Vågner søster og vi spiser morgenmad sammen (Havregrød)
Kl. 9: Puttes han i barnevognen og sover ca.30- 45 min
kl. 10: Får han en bolle og frugt og vi leger eller går tur, i mødregruppe osv.
Kl. 11.30-12: Spiser rugbrød og bliver puttet i barnevognen. Han sover 30-45 min.
Nu vågner han i skrig og er død træt. Som regel tager jeg ham ind og giver ham en flaske og han sover videre i mine arme. Nogle gange 2 timer. Dette kan kun lade sig gøre i hverdagen når søster er i børnehave.
kl. 16-16.30 en flaske eller lidt brød og så ud i barnevognen. Denne lur får han kun hvis han ikke har sovet i mine arme. Han sover igen 30-45 min.
Kl. 18 får han aftensmad og kommer i bad hver anden dag.
kl. 19.30 sætter jeg mig med ham i stolen og han får flaske og falder i søvn
kl. 03 får han en flaske og sover videre.
Han er ALTID glad, og smilende og bestemt ikke pyldret. Man kan på egen måde mærke på ham at han er født for tidlig. Han er ikke glad for at ligge på maven, og mangel på overskud (pga. manglende søvn) har gjort at vi har været for dårlige til det. Nu er nu begyndt at ligge ham en del på maven igen når han er ''frisk'' og har sovet lidt. Han bakker og prøver at trække benene op under sig. Han vil utrolig gerne gå når vi holder ham i armene, og man kan mærke på ham at han keder sig lidt og at der skal ske noget mere. Han elsker andre børn og når hans søster gider lege med ham griner han højlydt. Han skal starte i dagpleje 1 dec.
Mit spørgsmål er egentlig :)
Hvordan får jeg ham til at sove nogle længere lurer selv i barnevognen?
Hvordan putter jeg ham i egen seng om aftenen uden skrig?
Og hvordan går jeg ham til at sove igennem om natten uden at vågne hver time?
Det skal lige siges at han har sovet igennem ca. 5 gange siden han fik dræn i d. 11/10, men nu er det forbi igen.
Håber du kan hjælpe mig.
Hilsen Gitte