Pyldret og bange pige

27. oktober 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Pyldret og bange pige

Hej Helen

Endnu et spørgsmål fra mig men denne gang om min datter på 4 år :)

Hun er også født 6 uger for tidlig men er helt anderledes end min søn.

Hun har altid haft spiseproblemer og som baby også søvnproblemer. Da hun var baby skriv jeg til dig om hendes problemer og du kaldte hende en ''high need baby'', hvilket beskrev hende super godt. Hun havde som lille svært ved at blive trøstet og ville ikke berøres. Dette trænede jeg meget med hende, med råd fra en fys, og det er nu ok.

Hun er meget mor-syg og har altid været det. Vi er meget tætte og jeg lavede alt med hende, og elskede at være sammen med hende. Hun havde korte dage i dagplejen og en fridag så snart det kunne lade sig gøre. Da hendes lillebror blev født i januar 6 uger for tidlig og jeg var indlagt 14 dage med ham savnede hun mig rigtig meget, selvom hun havde hendes far. Lillebror kom med hjem og vi fik en hverdag og så blev han indlagt en uge med RS virus, hvor jeg lå sammen med ham. Igen var jeg væk og hun savnede mig igen. Lillebror har så de sidste 3 mdr. døjet med ørene og krævet en del opmærksomhed, plus vi ikke sov om natten. Hun er derfor blevet passet en del weekender hos mormor når far er på arbejde, og det ELSKER hun.

Hun elsker sin lillebror og lader aldrig sin vrede gå ud over ham. Det er klart at hun savner mig og det vi havde sammen, og at jeg altid lige havde tid til at spille spil osv. Hun er begyndt at være meget mere pyldret og ville bestemme alt!!! Dette høre ...

Annonce

... alderen til men hun er virkelig strid. Hun hyler hver gang hun ikke får sin vilje, og det er virkelig flovt og træls. Jeg sætter masser af grænser for hende og har altid gjort det, men det er som om hun ikke rigtig lære af det.

Hun er også begyndt at tænke meget over tingene: f.eks.
Dør jeg? Kommer der tyve? osv.
Hun opfanger alt hun ser og høre eks. i tv-avisen, radioen osv. og vi sørger for at hun mindske hende hvad hun høre.
Hun er ked af når jeg aflevere hende i børnehaven, hun vil ikke ud og lege med veninder fra børnehaven med mindre jeg er med, hvilket var bedre før lillebror kom. Hun vil heller ikke sove hos bedsteforældrene mere, og hun vil egentlig helst bare være hjemme.

En dag havde jeg hende med i Bilka og handle og hun blev væk fra mig, og kaldt over højtaleren, hvilket har sat store spor hos hende. Hun er bange for at komme med ud og handle nu og hjemme kalder hun hele tiden på mig for at høre hvor jeg er. Og hun kan ikke sidde selv i bilen mens jeg eks. går op i huset igen og henter noget. Hun ryster og er virkelig bange.

Hvad dælen skal jeg gøre???

Når hun eks. får skæld ud, græder hun voldsomt og hun kan ikke selv stoppe igen. Hun er bevidst om dette, og siger grædende at hun ikke selv kan stoppe. Vi er nød til at holde om hende og trøste hende. Hvis vi bare lader hende græde kaster hun op af gråd.

Dette er da ikke helt normal eller hvad??

Håber jeg kan få nogle gode råd til at hjælpe hende bedst muligt.

Hilsen Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!