Brev:
Pyldret og bange pige
27. oktober 2016
Alder:
4 år, 5 mdr.
Pyldret og bange pige
Hej Helen
Endnu et spørgsmål fra mig men denne gang om min datter på 4 år :)
Hun er også født 6 uger for tidlig men er helt anderledes end min søn.
Hun har altid haft spiseproblemer og som baby også søvnproblemer. Da hun var baby skriv jeg til dig om hendes problemer og du kaldte hende en ''high need baby'', hvilket beskrev hende super godt. Hun havde som lille svært ved at blive trøstet og ville ikke berøres. Dette trænede jeg meget med hende, med råd fra en fys, og det er nu ok.
Hun er meget mor-syg og har altid været det. Vi er meget tætte og jeg lavede alt med hende, og elskede at være sammen med hende. Hun havde korte dage i dagplejen og en fridag så snart det kunne lade sig gøre. Da hendes lillebror blev født i januar 6 uger for tidlig og jeg var indlagt 14 dage med ham savnede hun mig rigtig meget, selvom hun havde hendes far. Lillebror kom med hjem og vi fik en hverdag og så blev han indlagt en uge med RS virus, hvor jeg lå sammen med ham. Igen var jeg væk og hun savnede mig igen. Lillebror har så de sidste 3 mdr. døjet med ørene og krævet en del opmærksomhed, plus vi ikke sov om natten. Hun er derfor blevet passet en del weekender hos mormor når far er på arbejde, og det ELSKER hun.
Hun elsker sin lillebror og lader aldrig sin vrede gå ud over ham. Det er klart at hun savner mig og det vi havde sammen, og at jeg altid lige havde tid til at spille spil osv. Hun er begyndt at være meget mere pyldret og ville bestemme alt!!! Dette høre alderen til men hun er virkelig strid. Hun hyler hver gang hun ikke får sin vilje, og det er virkelig flovt og træls. Jeg sætter masser af grænser for hende og har altid gjort det, men det er som om hun ikke rigtig lære af det.
Hun er også begyndt at tænke meget over tingene: f.eks.
Dør jeg? Kommer der tyve? osv.
Hun opfanger alt hun ser og høre eks. i tv-avisen, radioen osv. og vi sørger for at hun mindske hende hvad hun høre.
Hun er ked af når jeg aflevere hende i børnehaven, hun vil ikke ud og lege med veninder fra børnehaven med mindre jeg er med, hvilket var bedre før lillebror kom. Hun vil heller ikke sove hos bedsteforældrene mere, og hun vil egentlig helst bare være hjemme.
En dag havde jeg hende med i Bilka og handle og hun blev væk fra mig, og kaldt over højtaleren, hvilket har sat store spor hos hende. Hun er bange for at komme med ud og handle nu og hjemme kalder hun hele tiden på mig for at høre hvor jeg er. Og hun kan ikke sidde selv i bilen mens jeg eks. går op i huset igen og henter noget. Hun ryster og er virkelig bange.
Hvad dælen skal jeg gøre???
Når hun eks. får skæld ud, græder hun voldsomt og hun kan ikke selv stoppe igen. Hun er bevidst om dette, og siger grædende at hun ikke selv kan stoppe. Vi er nød til at holde om hende og trøste hende. Hvis vi bare lader hende græde kaster hun op af gråd.
Dette er da ikke helt normal eller hvad??
Håber jeg kan få nogle gode råd til at hjælpe hende bedst muligt.
Hilsen Gitte