Svar: Lang lur formiddag
26. oktober 2016
Alder:
13 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev :)
Det kan godt lyde som om, at jeres datter stille og roligt er igang med at skifte rytme, så hun i løbet af den næste tid går fra at sove to lure til blot en lur dagligt. Men fordi hun trods alt ikke er ældre end hun er, så bliver hun naturligt ekstra træt om formiddagen og tager derfor sin lange lur lidt for tidligt og eftermiddagen bliver for lang for hende...
Da hun skal starte i vuggestue nu, så er det meget svært at ændre så meget lige nu. Du er nødt til at se, hvordan hun reagerer på vuggestuestarten. Nogle børn bliver mere trætte. De sover pludselig mere om dagen, sover længere lure eller sover måske 2 lure, hvor de ellers nogle dage var begyndt at kunne nøjes med en lur - andre børn reagerer modsat. De sover pludselig mindre, sover kortere lure og protesterer mod søvnen, fordi der sker så meget nyt for dem...
Hvordan din datter reagerer er derfor nødt til at komme an på en prøve. Måske kan du møde ind i vuggestuen om morgenen mellem 8-9 og se hvordan det går - hvis hun synes det er sjovt og der sker en masse, så vil hun måske ikke være så træt og kan så puttes senere. Modsat - bliver det for meget for hende, så kan hun puttes til en lur, men vil så måske sove kortere, netop fordi hun er fyldt op med nye indtryk, og så kan hun puttes til en lur over middag igen...
Det lyder rigtig fint med 2.5-3 timers søvn om dagen - enten som en længere lur eller fordelt på to lure dagligt. Det lyder relevant for hendes alder. Der er således ikke noget at sige til, at du har svært ved at få hende til at sove om eftermiddagen, når hun har taget så lang en lur formiddag...
Du kan godt prøve, om du gradvist kan rykke hendes lur lidt, så hun kommer til at sove senere og senere. Så hun ikke sover allerede kl 9, men først 9.15, 9, 30, 9.45. 10.00 osv. så hun stille og roligt vænnes til at holde sig vågen og blive puttet til en længere middagslur. Du kan også her i weekenden prøve at give hende et bad om formiddagen, for på den måde at forlænge hendes vågenperiode, før du putter hende, for at se om det måske kan rykke lidt på hendes rytme.
Du kan naturligvis også overveje, om du skal prøve at vække hende fra formiddagsluren, så den ikke bliver så lang. Dette bør også gøres med små intervaller af ca 15 minutter, så i stedet for at hun sover 3 timer, så sover hun 2 timer og 45 minutter, 2 timer og 30 minutter, 2 timer og 15 minutter osv. osv. indtil du f.eks. rammer 1.5 time, som hun har trives rigtig fint med tidligere... MEN igen - fordi hun lige nu starter i vuggestue, så er det meget svært at afkorte luren gradvist og det vil højt sandsynligt være lidt for meget for hende, hvis hun vækkes efter 1.5 time, især hvis hun bliver ekstra træt af alle de nye indtryk hun får...
Har du en fornemmelse af, hvordan hun vil have det med at blive vækket? Som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn, men når det er sagt, så er det jo ikke et spørgsmål om at du vil fjerne søvn fra hende, men derimod om at hjælpe hende til at få søvnen på et tidspunkt som passer bedste for både hende, jer og den dagligdag som hun hen af vejen skalk have i vuggestuen. Det kan derfor godt være, at hun lige nu vil trives bedre med 2 x 1.5 time...
Der er altså mange tanker frem og tilbage og du må derfor forsøge at finde ud af, hvordan du kan gøre det bedst for hende - og også hele tiden vurdere det ud fra, hvordan hun reagerer på institutionsstart, på at være hjemmefra osv.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele, det bliver noget helt nyt, en hel ny hverdag for jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske