Brev:
Kommunikation med en 4-årig dreng
26. oktober 2016
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kommunikation med en 4-årig dreng
Käre Helen.
Tak for god hjälp og her er så et nyt problem.
Min store dreng på 4 år har nu kommet af med bleen og det går rigtig fint med maven. Stort set. Han sover ikke längere middagssövn og det gör ham trät om eftermiddagen/tidlig aften. Jeg har gået hjemme indtil for en uge siden så hans hverdag har väret börnehave 8.30-14 man og fre, og 8.30-15 tis-tors. Nu er han der längere, men problemet jeg vil tage op startede inden da.
Mit problem er at når min store dreng bliver trät, sulten eller skal på toilettet så bliver han mest sur, altså han har svärt ved at sige hvad han skal. Istedetfor er han "umulig", og så efter en tid kan man gätte sig frem til hvad problemet er, ofte efter en reel nedsmeltning. Umulig betyder her at han kan slå og sparke, råbe, sige dumme sager, slå hans mindre brödre eller kaste med ting. Sige jeg vil det, nej jeg vil ikke, jo jeg vil. Det kan blive så slemt at vi er tvunget holde fast ham eller sätte ham et sted hvor han ikke kan nå andre, hvis man skal lave aftensmad eller bytte ble uden at nogen slås. Det er virkelig ingenting jeg kan lide, men nogen gange kan jeg slet ikke tränge ind til ham og få ham ned på jorden så han ikke er til "fare" for andre.
Jeg forstår jo at han synes livet er svärt, det er det her et udtryk for. Det er bare at det er så svärt at håndtere når man for eks kommer hjem fra börnehaven og der er tre börn som vil alt muligt. Og så er det svärt at håndtere det at han bliver sur, og ikke vil ha et knus for eks. Det er svärt at gätte om han er ked af det og egentlig behöver sätte sig lidt hos sin mor, eller han har et reelt problem som skal löses såsom gå på toilettet. Nogen gange skammer jeg mig også over mig selv fordi jeg bliver så magteslös og bliver sur på ham. Men det er bare så svärt med tre börn som hiver en i tre retninger. Det er egentlig også lidt lettere nu hvor vi henter senere, jeg ved ikke om krisen er ovre når man henter 16-16.30. Eller det er det at både mor og far er hjemme sådan at det egentlig ikke var en fordel at hente dem hjem og väre alene med dem i 1.5-2.5 time som var det var for en-to uger siden.
Vi forsöger meget at give dem alene tid, men det er klart at vores tid er begränset. Og specielt den store vil altid have mere.
Hvordan skal vi reagere når han bliver "umulig"? I selve situationen kan han ikke snakkes med, og jeg synes heller ikke rigtig det fungerer at snakke med ham bagefter, men måske gör jeg det forkert. Jeg ved ikke om problemet er et generelt problem, eller det er min/vores håndtering af situationen der er noget i vejen med. Giver det her nogen mening forstår du problemet?
Nogen gange kan den der holde fast situation eller sätte ham et sted hvor han ikke kan nå andre også godt blive lidt voldsom, fordi han er jo en stor dreng nu og vil jo ikke samarbejde. Jeg ved ikke om han opfatter det som om vi gör det samme som ham. At han ikke ser forskellen, og det er der nok heller ikke. Det er bare det at vi rent fysisk ikke har mulighed for andet, med mindre vi finder en lösning så problemet ikke opstår eller vi kan snakke om det. Oftest er der jo tid til at snakke, det er bare det at det ikke virker som om det hjälper..
Et andet problem vi har er at hvis han for eks. slås med de små på trampolinen og man siger "stop", så stopper han ikke. Man skal fysisk hen og have fat i ham. Jeg ved ikke om det her er relateret til det andet problem, at der er noget galt med vores kommunikation. I perioder fungerer det rigtig godt med de tre brödres samvär og så andre gange er det helt håblöst. Jeg savner at kunne sige "stop" og han så ved nu er det nok. Vi forsöger snakke med ham om alt muligt inkl. hvorfor man ikke skal slå, eller tage andres legetöj eller hvad nu. Og jeg forstår det er svärt for ham at forstå hvor gränserne går, for de små synes jo også det er sjovt at slås (et samleord for lege, tumle..).
Jeg forestiller mig bare at man kan lade dem have det sjovt og at de så skulle kunne läre sig at når jeg siger stop til dem, så betyder det at nu har de gået for langt. Det her med at han ikke lytter gälder andre ting også, han lytter ikke når man siger lad väre at lege med maden, når man så siger det anden gang lad väre lege med maden ellers tager vi den fra dig for så er du ikke sulten, så lytter han ikke og fortryder så snart vi har taget maden. Og så bliver han sådan rigtig ulykkelig, så man tänker han er monster sulten eller har et eller andet problem. Det er en masse andre ting også.
Jeg ved ikke rigtig om vi skal have mere disciplin, eller vi ikke rigtig "lytter" efter ham? Jeg tror at det her er et större problem for vores store dreng, fordi vi har oplevet at han har haft reaktioner på det at blive storebror og problemer med at lave pölser. Måske overfortolker vi meget pga. det, men samtidig så har vi nogen gange en rigtig dum dag og så vupti laver han pölser og er som forandret.
Ja, jeg ved ikke om det giver mening.. men input tages gerne imod.
Hilsen
En bekymret mor....