Svar: Søvn og udvikling - 10 mdr.
20. oktober 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er meget normalt at børn i din drengs alder, har svært ved at overgive sig til søvnen. Man mærker det både om dagen og om aftenen. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca 14 timer i døgnet, men ofte oplever man, at barnet sover mindre - det hører alderen og udviklingen til og jeg plejer at sige, at barnet har en lyst til at følge med og opleve verden og tiden skal derfor ikke soves væk. Derfor protesterer jeres dreng mod at blive puttet om dagen og sover ikke så lange lure...:)
Det lyder rigtig fint, at han får 2 lure dagligt. En kort formiddagslur og så en lidt længere middagslur. Den rytme må I gerne forsøge at holde fast i. Hvis han samlet sover ca 2.5 time i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn altså i princippet skulle vare ca 11.5 time. Det betyder, at hvis han starter dagen kl 07, så er det rigtig fint at du forsøger at putte ham omkring kl 19.30-20.. Men lige nu kan det godt være, at du skal prøve at putte ham en lille smule senere, for at være sikker på at han kan falde i søvn og det ikke skal tage 1 time eller mere - dog ikke så sent, at han bliver overtræt og derfor ikke kan sove.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød om aftenen. Den ligger godt i maven og giver følelse af ro i kroppen og behov for at "slå mave". Det kan på samme måde være en rigtig god idé at indføre et bad om aftenen. Badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Og når du efterfølgende frotterer ham godt med håndklædet, smører ham med lidt creme osv. så hjælper det ham til at finde ro, når han skal sove.
Godnatgrøden bør serveres efter badet, og det betyder, at en aftenrutine kan se således ud:
Aften 18: Aftensmad, I spiser sammen og spiser almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop
Kommer i bad, frotteres godt, smøres med creme efter behov
Tilbydes en godnatgrød her er klokken ca. 19.30-19.45. Mme af kop. Får herefter børstet tænder (hvis han har fået tænder:))
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten: Flaske som nu :)
Du fortæller, at han sover i jeres seng - og det må han naturligvis godt, hvis det fungerer for jer alle. Men du fortæller også, at I flere gange har forsøgt at putte ham i egen seng uden held og jeg tænker, at du faktisk gerne vil lære ham at sove i egen seng?
For at hjælpe ham til at falde i søvn der, så vil jeg foreslå dig, at du giver ham flasken i sengen. Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og giv ham så flasken imens han ligger ned. Han skal ikke falde i søvn med flasken i munden, men skal lige nå dertil, hvor han drikker sin mælk, slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover. Stå ved ham, hold dine hænder på hans krop, så han kan mærke at du stadig er der - men så du samtidig lærer ham at sove i egen seng. At få flasken direkte i sengen vil gøre, at I undgår det skift der er fra din favn og ned, hvor han skal sove, som jeg tænker, at han lige nu protesterer over.
Nogle forældre har også glæde af at koble tremmesengen til forældresengen. Det betyder, at du kan tage den ene side af sengen og sætte sengen sammen med din. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan du lære ham at sove i egen seng, men du er stadig lige ved siden af ham, kan berolige ham med dine hænder og nærhed og hjælpe ham til at sove videre - uden at du behøver stå op med ham, gå rundt med ham i dine arme osv. eller uden at han skal ligge helt tæt op af dig, så du ikke rigtigt får sovet :)
At han lige nu er ekstra klyngende hænger også sammen med hans alder. Han er i separationsfasen og det betyder, at han lige nu øver sig i at separere sig fra dig. Selvom han endnu ikke mestrer kravlesteknikke, så øver han sig i at være lidt på afstand af dig og han er også adskilt fra dig om dagen, når han er i dagpleje. han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig - han oplever at du er forsvundet fra ham og han føler sig naturligt alene. Han skal se dig, for at vide, at du ikke har forladt ham:)
For at han kan separere sig fra dig, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til og netop derfor klynger han sig lidt ekstra. Jeg kalder det morglæde og han må gerne være glad for sin mor :) Det er vigtigt, at du netop giver ham den ekstra nærhed og tætte kontakt, lader ham mærke, at du er der for ham og passer på ham. Jeg plejer at sige, at hans mor-depot skal fyldes op, så han har noget at tære af, når du ikke er der, når I er adskilt i løbet af dagen.
Det betyder dog ikke, at far ikke også kan bruges - far er rigtig god! Det bedste far kan gøre lige nu er at være omkring jeres dreng så meget som muligt. Det vil f.eks. være rigtig godt, hvis det f.eks. er far, der giver ham bad om aftenen, og giver ham godnatgrød før han skal sove. Jo mere far gør alt det, der leder op til putning, jo lettere vil far have ved at tage over og også give ham flasken og putte ham, hvis du en aften ikke er hjemme. Det er derfor vigtigt, at far kommer på banen lige nu med alt det, som far kan - men stadig rigtig godt, hvis du er den der putter ham til sidst, fordi det lige nu lyder til at være sådan, at putningen fungerer bedst for alle. Det er vigtigt, at I ikke gør putningen til en kamp, det skal være dejligt og rart at komme i seng :)
Man kan ikke forkæle sit barn med nærhed, omsorg, tæt kontakt og kærlighed. Så nej - I har ikke forkælet ham! Og hvad mener du med om I skal sætte flere grænser? Han skal ikke skældes ud og det er vigtigt, at I ikke kræver noget af ham, som han udviklingsmæssigt ikke er parat til. Det er vigtigt at anerkende, at han stadig er en meget lille dreng, som lige nu gennemgår en stor udvikling og det er dette I mærker. Det er helt naturligt, det er tegn på en sund og god udvikling, det er præcis som de skal være:)
Når det er sagt, så er 10 måneders alderen ofte også en alder, hvor man mærker mere temperament og mere personlighed. Det er ikke usædvanligt, at forældre fortæller, at de ser deres barn reagere så temperamentsfuldt, at de står og tænker "hvem er dog den lille dreng?" fordi de pludselig ser sider af ham, som de ikke har set før ...
Han er hjernemæssigt meget umoden, men forstår en del af det I siger til ham, uden dog selv at kunne gøre sig særlig forståelig. Det er naturligt frustrerende og han kan veksle mellem glæde og gråd på et splitsekund. Det er vigtigt, at I forsøger at rumme dette, viser ham, at I er der for ham og hjælper ham til ro netop med masser af fysisk kontakt og nærhed.
Ønsket om selvstændighed og den spirende egen vilje og temperament ses ofte ved måltiderne, hvor barnet lukker munden sammen for skeen, som udtryk for at ville spise selv. Det ses også ved puslebordet, hvor han tydeligvis ikke vil ligge ned og derfor protesterer voldsomt. Det hanler om at mødes, at lytte. Det er ikke det samme som at give efter, men i stedet at sætte sig ind i, hvad det er han forsøger at kommunikere ud. Et barn der føler sig forstået og imødekommet vil forstå og imødekomme andre:)
Så hvis han protesterer overfor skeen, så skal han have mere mad, som han selv kan spise, hvis han protestere mod at blive skiftet på puslebordet, så kan man i en periode lade ham stå op og få en bukseble på, når han har tisset og kun kræve at han ligger ned, når der er afføring i bleen osv.
I skal også være opmærksomme på, at han stadig skal have mange små måltider hele dagen igennem. Børn som virker generelt utilfredse og hvor der ikke skal så meget til før "dråber får bægeret til at flyde over" har nogle gange lavt blodsukker - og skal derfor have flere måltider og også mad, der indeholder fibre og kulhydrater som mætter over længere tid.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække frem for tørret frugt, og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Når I synes, at jeres dreng er lidt for pylret, utilfreds og brokker sig lidt for meget, så kan I derfor prøve at gennemtænke, hvad han indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt, og at I så vidt muligt giver ham vand at drikke ud over de to flasker, som han stadig skal have :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :) Derudover vil jeg også anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om børn og opdragelse" :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske