Søvn og udvikling - 10 mdr.

20. oktober 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn og udvikling - 10 mdr.

Hej Helen.

Jeg har brug for nogle gode råd og håber du kan hjælpe.

Jeg har en søn på 10 måneder. Han er som regel en glad dreng. Vi har og har altid haft problemer med søvn, specielt om aftenen. Det er mig som putter ham hver aften - omkring kl. 20 - det tager desværre ofte ca. 1 time for at få ham til at sove. Han ligger og pludre og leger med hans sutteklud i starten. Efter noget tid bliver han utålmodig/utilfreds. Sådan skifter det indtil han falder i søvn.

Jeg har læst din bog om søvn og er opmærksom på søvntoget. Jeg har prøvet at lægge ham inden han viser træthedstegn, når de første tegn kommer og når han er meget træt. Intet hjælper. Når han først falder i søvn, sover han godt. Han får en flaske når han kommer i seng og en i løbet af natten ca. Kl. 1. 200 ml pr gang. Det er det eneste mælk han får i døgnet. Han sover i vores seng. Vi har forsøgt at lægge ham i hans egen seng i soveværelset og vi har også forsøgt at lægge ham på eget værelse. Desværre uden held. Han skriger, jeg tager ham op og trøster og lægger ham igen. Han begynder at skrige igen og sådan forsætter det. Vi opgav efter 2,5 time.

Vi står op omkring kl. 7 og får morgenmad. Han bliver afleveret i dagpleje omkring kl. 7.30. Han er ked af det når jeg afleverer og græder igen når jeg henter. I løbet af ...

Annonce

... dagen svinger hans humør meget. Det gør det også herhjemme. Det virker som om han har meget lidt tålmodighed og keder sig hurtigt. Jeg skal aktivere han i alle hans vågne timer og det kan altså være lidt hårdt! Han sover lidt til formiddag i dagplejen og ca 2 timer til middag. Herhjemme sover han ikke så meget. Kun 1-1,5 time til middag. Det har altid været et problem at få ham til at sove om dagen, men det er blevet bedre efter han er begyndt i dagpleje.

Han er ikke begyndt at kravle eller skubbe sig rundt. Vi har altid været en masse på gulvet med ham, gået til babymoterik, babysvømning og babysalmesang. Han kan rotere rundt om sig selv og har kunnet det længe. Som sagt virker han meget utålmodig og der skal helst ske noget nyt hele tiden. Ellers begynder han at pyldre og blive ked af det og vil tages op. Vi øver i at lade ham ligge lidt inden vi tager ham op. Han er meget morsyg og er ikke meget for at være ved andre.

Jeg aner ikke hvad vi skal gøre - det er så hårdt at være på hele tiden og have en dreng der er så humørsyg. Har vi "forkælet" ham og er det på tide at vi sætter grænser? Jeg vil også gerne have min kæreste mere på banen mht søvn, men de gange vi har prøvet er han bare blevet mere ked af det og så er det nemmere at jeg tager over.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder