Svar: Hvornår er det optimalt, at min datter puttes om aftenen?

20. oktober 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine tanker :)

Det lyder som om, at jeres datter er i en overgangsperiode lige nu, hvor hun går fra at sove to lure dagligt til at sove en lidt længere middagslur - og det lyder rigtig fint i forhold til hendes alder. Det er dog sådan, at netop i den periode, hvor barnet skal vænne sig til en lidt ny rytme, så vil hun ofte blive mere træt. Samtidig er det naturligt krævende for hende at være i vuggestue, så når klokken bliver 18, så kan hun næsten ikke hænge sammen...

Det skal naturligvis altid være en vurdering af, hvad hun trives bedst med. Det kan godt være, at hun egentlig stadig ville have godt af at blive puttet til en kort formiddagslur og måske der blot sove 40 minutter. Det kunne så gøre, at hun netop sov middagsluren senere og derfor stod senere op, så eftermiddagen ikke bliver så lang for hende. Når det er sagt, så lyder det dog som om, at hun faktisk holder den kørende i løbet af dagen. Hun falder ikke i søvn, når I er på vej hjem fra institutionen - og det tyder på, at hun faktisk godt kan nøjes med kun en lur. Hvis hun faldt i søvn i bilen eller i barnevognen på vej hjem, så ville jeg anbefale, at I gik tilbage til to lure dagligt...

Så hvad gør I så nu...

Det gennemsnitlige søvnbehov vil være 13-13.5 times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at hun sover ca 11 timer om natten og ca 2-2.5 times søvn om dagen. Du fortæller, at jeres datter ofte sover ca. 3 timer til middag - og det er super godt, det må hun meget gerne. Det er også med til at gøre at eftermiddagen hænger bedre sammen for hende. Men alt efter, hvad tid hun så starter dagen, så skal puttetidspunktet passes ind til dette. Med tre timers middagslur, vil hun have brug for ca. 10-10.5 time nattesøvn. Det betyder, at hvis hun f.eks. starter dagen omkring kl 06.30, så vil det passe rigtig fint, at du putter hende ca. kl 19-19.30. Står hun tidligere op, vil hendes puttetidspunkt være lidt tidligere. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen være lidt kortere og modsat:)

Du har helt ret i, at det vil være en rigtig god idé, at I forsøger at holde fast i den samme rytme, uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil hjælpe hende til at klare dagene bedre. Hendes indre ur, tåler ikke de store udsving :)

Jeg forstår dog godt, at det kan være svært at få aftenen til at hænge sammen lige nu, da hun næsten bliver for træt til at spise sin aftensmad, og det vil naturligt på sigt også kunne påvirke hendes søvn i negativ retning, hvis hun ikke spiser særlig meget om aftenen. Det er dog en vurdering af, hvorvidt der lige nu er tale om en overgangsperiode og det vil ændre sig lidt igen, i takt med, at hun vænner sig mere til vuggestuen og vænner sig til kun at sove en lur dagligt. Hun bliver naturligt også ældre, og får deres længere og mere aktive perioder...

Nogle ...

Annonce

... gange kan det hjælpe at lægge et bad ind om aftenen, fordi det aktiverer hende rigtig godt og "holder hende vågen" lidt længere - og samtidig også hjælper hende med at sove, når det så er tid. Men måske er hun alt for træt lige nu til at et bad overhovedet kan lykkes, og så må du derfor give hende mad tidligere og putte hende allerede kl 18, når du fornemmer, at hun ellers næsten ikke kan hænge sammen.

Alternativet kan du naturligvis også prøve at tale med vuggestuen om, hvorvidt de kan putte hende som den sidste - så hun måske puttes en lille smule senere netop for at eftermiddagen ikke skal blive alt for lang for hende. Det er meget forskelligt, hvordan vuggestuerne gør og hvad de tænker omkring søvn. Nogle steder er man meget fleksible og putter børnene efter hvert enkelt barns behov. Andre steder putter man børnene efter fast tid og holder meget fast i, at de skal sove samtidig og have samme rytme... Det er naturligvis altid bedst, hvis man kan blive enige om en rytme og en måde at gøre tingene på, som fungerer rigtig godt for barnet - men også for vuggestuen og for hverdagen derhjemme :)

Så måske kunne en dagsplan se således ud:

Tidlig morgen 06.30: Vågner og starter dagen stille og roligt

Morgen 7: Tilbydes havregrød, vand eller letmælk af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med pasta, frikadelle, grøntsager osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost... Vand af kop

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til middagslur - og det vil være rigtig godt, hvis de kunne vente med at putte hende til klokken måske er 11.30-12...

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Tilbydes måske lidt tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys mv. Vand af kop

Hentes i vuggestuen. hjemme tilbydes hun lidt mad at gumle på, imens du gør aftensmaden klar

Aften 17.30-18: Aftensmad - familiemad. Almindelige børnevenlige retter. Vand eller letmælk af kop. Måske er hun nødt til at spise lidt før I andre i denne periode, fordi hun har svært ved at holde sig vågen...

Måske vil det være dejligt med et aftenbad. Efter badet kan hun evt. suppleres med en banan og lidt lun mælk af en kop. Og får så børstet tænder

Puttes til natten ca 19-19.30...

Jeg giver dig helt ret i, at det er en tidlig rytme, hvis de spiser frokost allerede kl 10.30 og derefter puttes til middagslur. Det kan naturligvis være rigtig godt til de børn, som starter dagen allerede kl 05.30... det vil dog være bedst, hvis man kan tage lidt individuelle hensyn, så alle ikke puttes til samme tid, men i stedet efter hvad der fungerer bedst for det enkelte barn :)

Jeg håber, at mine overvejelser hjælper dig lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2