Svar: Sove på eget værelse ved flytning?
19. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn sover i samme rum som forældrene, så længe de er under 6 måneder. Dette skyldes forebyggelse af vuggedød, da undersøgelser viser, at når man sover i samme rum, så vil forældres natlige støj være med til at holde barnets vejrtrækning igang.
Men med den alder Nohr har nu, så må du gerne putte ham i eget værelse - det er dog ikke noget, du skal gøre. Hvis det fungerer rigtig godt for jer at sove i samme rum, så kan du naturligvis blive ved med det. Du skal gøre det, som du fornemmer fungerer bedst.
Da I står for at skulle flytte, så er det dog en overvejelse værd, om du netop i den forbindelse vil forsøge at flytte ham på eget værelse. Da Nohr er vant til at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, så kan du godt vælge at flytte hans seng ind i det nye værelse. Du skal her sørge for at have samme rutiner, putteritual osv. alt skal være som det plejer at være - eneste forskel er, at sengen står et andet sted, alt andet ligner sig selv.
Det kan være en fordel at flytte ham på eget værelse før han bliver 8-9 måneder og kommer i separationsfasen. Du kan dog også vælge at beholde ham i soveværelset for at give ham den ekstra tryghed, netop fordi I flytter og hans omgivelser derfor ændrer sig. Det afhænger helt af, hvad du tror vil fungere bedst for jer begge nu og i tiden fremover :)
Omkring 1 års alderen kommer ofte en lidt roligere periode igen, du kan derfor også vælge at putte ham på eget værelse til den tid - men det afhænger igen af, hvad der i øvrigt sker i hverdagen. Hvis han her også skal starte i dagpleje eller i vuggestue, så kan det være svært at ændre på søvnen og søvnrutinerne... Det spiller naturligt også ind, hvorvidt han bliver syg - i efterår- og vinterperioden bliver mange børn syge, især hvis de samtidig starter dagpleje eller vuggestue. Det er svært at ændre vaner under sygdomsperioder...
Du kan også sagtens vælge samsovning - nogle forældre ender med at bygge en 4 meter bred seng, hvor der er plads til alle i familien og så sover alle sammen :)
Med hensyn til at lade søskende sove på samme værelse, så vil nogle børn have rigtig stor glæde af dette, - de føler stor tryghed ved at sove sammen og har f.eks. et fælles soveværelse og et fælles legeværelse. For andre børn fungerer det slet ikke, de forstyrrer hinanden under søvn og vækker hinanden. Det er derfor meget individuelt, hvad der vil være den bedste løsning. Det spiller naturligt også ind, hvilken alder børnene har... hvad der vil fungere for jer, kan vi tage til den tid :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske