Svar: Sove på eget værelse ved flytning?

19. oktober 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det anbefales at børn sover i samme rum som forældrene, så længe de er under 6 måneder. Dette skyldes forebyggelse af vuggedød, da undersøgelser viser, at når man sover i samme rum, så vil forældres natlige støj være med til at holde barnets vejrtrækning igang.

Men med den alder Nohr har nu, så må du gerne putte ham i eget værelse - det er dog ikke noget, du skal gøre. Hvis det fungerer rigtig godt for jer at sove i samme rum, så kan du naturligvis blive ved med det. Du skal gøre det, som du fornemmer fungerer bedst.

Da I står for at skulle flytte, så er det dog en overvejelse værd, om du netop i den forbindelse vil forsøge at flytte ham på eget værelse. Da Nohr er vant til at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, så kan du godt vælge at flytte hans seng ind i det nye værelse. Du skal her sørge for at have samme rutiner, putteritual osv. alt skal være som det plejer at være - eneste forskel er, at sengen står et andet sted, alt andet ligner sig selv.

Det kan være en fordel at flytte ham på eget værelse før han bliver 8-9 måneder og kommer i separationsfasen. Du kan dog også vælge at beholde ham i soveværelset for at give ham den ekstra tryghed, netop fordi I flytter og hans omgivelser derfor ændrer sig. Det afhænger helt af, hvad ...

Annonce

... du tror vil fungere bedst for jer begge nu og i tiden fremover :)

Omkring 1 års alderen kommer ofte en lidt roligere periode igen, du kan derfor også vælge at putte ham på eget værelse til den tid - men det afhænger igen af, hvad der i øvrigt sker i hverdagen. Hvis han her også skal starte i dagpleje eller i vuggestue, så kan det være svært at ændre på søvnen og søvnrutinerne... Det spiller naturligt også ind, hvorvidt han bliver syg - i efterår- og vinterperioden bliver mange børn syge, især hvis de samtidig starter dagpleje eller vuggestue. Det er svært at ændre vaner under sygdomsperioder...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også sagtens vælge samsovning - nogle forældre ender med at bygge en 4 meter bred seng, hvor der er plads til alle i familien og så sover alle sammen :)

Med hensyn til at lade søskende sove på samme værelse, så vil nogle børn have rigtig stor glæde af dette, - de føler stor tryghed ved at sove sammen og har f.eks. et fælles soveværelse og et fælles legeværelse. For andre børn fungerer det slet ikke, de forstyrrer hinanden under søvn og vækker hinanden. Det er derfor meget individuelt, hvad der vil være den bedste løsning. Det spiller naturligt også ind, hvilken alder børnene har... hvad der vil fungere for jer, kan vi tage til den tid :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor