Svar: Det tager 1-2 timer at putte
6. oktober 2016
Alder:
22 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig godt, at I har fået jeres dreng undersøgt så grundigt og fået ham behandlet sidste vinter - og det lyder som om, at det går bedre med ham nu. Antallet af sygedage er stærkt på retur, og det er rigtig godt - det er naturligvis svært at arbejde på gode søvnrutiner og vaner, når han igen og igen er syg.
Det er også rigtig godt, at han nu sover igennem om natten. Han sover meget uroligt, men når han endelig sover, så sover han faktisk godt :)
Og så er det rigtig fint, at I nu har valgt en juniorseng til ham, hvor I også selv kan ligge, så I har mulighed for at give ham ekstra nærhed og tæt kontakt - og så han kan kravle ud og søge jer, når han har brug for det, for det lyder det som om, at han har :) Det lyder som den rigtige løsning hos jer...:)
Men der er flere ting som spiller ind hos jer, og det første I er nødt til at se på, er hans søvnbehov. Han vil have brug for ca. 13 timers søvn i døgnet, med den alder han har, det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre børn sover lidt mindre. I fortæller, at han ofte sover fra 21/21.30 til 07 - det vil sige 9.5-10 timers søvn om natten og om dagen sover han ofte fra 12-14/15 - altså 2-3 timers middagslur. Det betyder, at han samlet set faktisk får den søvn, som han har behov for. Nogle dage sover han måske kun 12 timer samlet, men andre dage sover han de 13 timer - og det er naturligt, at han ikke kan sove allerede kl 19.30 og bliver frustreret, når I forsøger at putte ham der...
I er derfor nødt til lige nu at putte ham senere, faktisk ikke putte ham før klokken er 21-21.30, hvor I ved, at han normalt vil kunne falde i søvn. Det er vigtigt, fordi lige nu lærer han, at det at komme i seng er forbundet med et ritual, hvor han skal være ked af det, I bliver frustreret, han hopper rundt, I forsøger at få ro på ham osv. Han tror, at putning skal vare et par timer... Og for at lære ham, at putning består af godnathistorie, kys og godnatsang, putte med sin bamse osv. og det hele tager ca. 15 minutter, så er I nødt til at putte ham så sent, at I ved, at han vil kunne sove inden for cirka dette interval.
Samtidig med, at I gør det, så er I nødt til at holde fast i hans stå op tidspunkt om morgenen. Han skal stadig vækkes kl 07, hvis han ikke vågner af sig selv, og det er vigtigt, at I ikke tænker "nu sov han jo så sent i går, så må han hellere sove længe til morgen". Det er ikke om morgenen, at hans søvn skal forlænges, det er om aftenen, og derfor skal han starte dagen til fast tid, også selvom han ikke har sovet så lang en nattesøvn.
Og så er tanken faktisk, at I stille og roligt skal I forsøge at putte ham tidligere og tidligere. Det vil sige, at I skal bibeholde aftenritualet, men rykke puttetidspunktet frem. Så i stedet for at han puttes 21.30, så puttes han 21.15, så puttes han 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil I rammer et for ham passende tidspunkt. I vil ikke kunne flytte hans puttetidspunkt aften efter aften, nogle aftener skal I bibeholde samme puttetidspunkt f.eks. 3 aftener i træk og først den 4. aften kan I så rykke hans puttetid igen. Det kan også være, at han den 4. aften pludselig er putteklar noget tidligere end I plejer, men den 5. aften er I så tilbage til at putte ham senere igen - den fleksiblitet er nødt til at være der. Når man skal ændre på en søvnrytme, så er man nødt til at gøre det med små bitte skridt, og det tager tid - det vil sige 5-6 uger - og det kræver, at han ikke bliver syg undervejs, skal starte i dagpleje eller lignende...
Der skal altså flere dage til, helt fast rytme, helt faste rutiner gennem længere tid, før I fornemmer, at der sker en forskel. Det er ikke nok at forsøge at putte ham sent en aften eller to - det skal gøres over længere tid, samtidig med at dagsrytmen skal holdes:)
Og samtidig med, at I så rykker hans puttetidspunkt om aftenen frem, så skal I fjerne 15 minutter af hans middagslur. Han kan ikke klare, hvis I pludselig skærer 1.5 time af hans lur midt på dagen, det er alt for hårdt for ham, men 15 minutter af gangen kan han godt klare - især fordi I jo samtidig forsøger at sikre ham de ekstra 15 minutter om aftenen. Så i stedet for, at han til middag sover 3 timer, så sover han 2 timer og 45 minutter, 2 timer og 30 minutter, 2 timer og 15 minutter - indtil I f.eks. rammer 1.5-2 timer, som ofte vil være passende for hans alder, og som netop vil gøre, at I begynder at kunne regne med et puttetidspunkt om aftenen omkring kl 19.30-20, hvis han starter dagen kl 07...
Som udgangpunkt skal børn jo ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og parate til at sove, og de vågner naturligt, når de ikke har behov for mere søvn. Man behøver heller ikke ændre på en rytme - jeres dreng kan faktisk fint trives med at sove kl 21.30, stå op kl 07 og sove 3 timer til middag, og I skal ikke ændre rytmen for hans skyld. Men det lyder som om, at det ikke fungerer for jer, og nogle gange kan man være nødt til at ændre rytmen for, at hverdagen hænger sammen for hele familien... Men altid med respekt for barnets behov. Derfor skal dagssøvnen afkortes gradvist i takt med at nattesøvnen gøres længere. Det er ikke fordi I skal fjerne søvn fra ham, det handler om at sikre ham samme mængde søvn men på tidspunkter, som fungerer bedre for både ham og for jer :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham og med projektet:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske