Svar: 1 årig vågner om natten

1. oktober 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære meget trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå, at I er frustrerede, for det er naturligvis uholdbart for jer alle, hvis jeres datter begynder at være vågen et par timer hver nat og det lyder som om, at hun har det jeg kalder for en søvnrytmeforstyrrelse...

Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på 1 år er godt 13.5 times søvn i døgnet. Mange børn trives godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at de sover ca 11 timer om natten og ca 2.5 time i løbet af dagen - gerne fordelt på to lure, en formiddagslur og en middagslur.

Jeres datter sover samlet set, det hun har behov for. Lige nu sover hun fra ca 19-24, hvor hun så er vågen et par timer og så sover hun til kl 06.. Samlet sover hun ca 9-10 timer om natten - og om dagen sover hun så ca. 4 timer.. Ialt det hun har brug for men på tidspunkter, som naturligt ikke fungerer for nogen af jer...

Det kan måske skyldes, at hun i en periode ikke har fået sovet nok i vuggestuen. At man er gået for hurtigt over til kun en lur dagligt og hun har derfor nået at powernappe i bilen på vej hjem. Søvnen om eftermiddagen har forstyrret hendes rytme og har gjort, at hun så ikke har kunne sove om natten og derved har helt rytmen rykket sig...

Det kan godt lade sig gøre at få skabt en god rytme igen, men det er svært og det kræver stor tålmodighed og godt samarbejde med vuggestuen. Normalt skal man ikke vække børn, men hos jer vil det være nødvendigt... Det er dog aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende. Det er ikke fordi hun skal sove mindre end hun gør, det handler derimod om at hjælpe hende til at sove på mere hensigtsmæssige tidspunkter. Og det er bedre, at hun sover 2 timer ekstra om natten end 2 timer ekstra om dagen...

I kan dog ikke bare afkorte hendes dagssøvn med et par timer. I er nødt til at forsøge at flytte lidt på hendes rytme og samtidig afkorte søvnen med små intervaller. Jeg vil foreslå, at I fortsat lader hende sove morgenlur, men det ...

Annonce

... vil være rigtig godt, hvis vuggestuen kan prøve at putte hende senere - og I også kan forsøge dette derhjemme. Så hun ikke sover allerede kl 7, men stille og roligt kommer til at sove en formiddagslur i stedet f.eks. kl 09... Og på samme måde skal hendes puttetidspunkt for middagsluren rykkes, så den kommer til at ligge senere.

I stedet for at putte hende kl 07, så skal hun puttes 7.15, 7.30, 7.45, 8.00, 8.15 osv. og det samme med middagsluren - puttes kl 11, 11.15, 11.30, 11.45, 12.00 osv. Så hele rytmen på den måde rykkes til senere. Og samtidig skal I så putte hende en lille smule senere om aftenen, så hun ikke puttes kl 19, men 19.15, 19,30, 19.45, 20.00. Som måske vil være et passende puttetidspunkt fremadrettet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal I forsøge at afkorte hende vågenperiode om natten. Så hvis hun lige nu er vågen i 2 timer, så skal I forsøge at afkorte dette med intervaller af 15 minutter, så hun er vågen i 1 time og 45 minutter, 1 time og 30 minutter, 1 time og 15 minutter, 1 time, 45 minutter osv. Så vågenperiode bliver kortere og kortere. Og samtidig med, at I så gør dette, så skal hendes dagsøvn afkortes, så i stedet for at hun sover 3 timer til middag, så skal hun sove 2 timer og 45 minutter, 2 timer og 30 minutter, 2 timer og 15 minutter, 2 timer. Der skal altså være en balance mellem hvor meget I afkorter søvnen om dagen og forsøger at forlænge søvnen om natten. Igen - det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men et spørgsmål om at tilbyde hende søvn på mere hensigtsmæssige tidspunkter:)

Det er meget komplekst at ændre på en søvnrytme og det kræver tid - jeg har forsøgt at beskrive det så kort som muligt, og håber det giver lidt idé om, hvad det kræver. For håbentlig kan I samarbejde med vuggestuen omkring det - det vil ofte tage 5-6 uger at ændre på ... Og I skal naturligvis arbejde på det uanset om det er hverdag eller weekend:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!