Gråd og skrig om aftenen og natten

2. oktober 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Gråd og skrig om aftenen og natten

Hej Helen.

Tak for en rigtig god brevkasse, som jeg nu efterhånden har benyttet mig af flere gange.

Der er kommet nye udfordringer med William og hans søvn, nu hvor han er blevet 10,5 måned, og jeg skal prøve at få det hele med, da der er mange persepktiver i det.

Jeg synes vi i et stykke tid, har været i en forholdsvis god periode med både putning og hans nattesøvn, men specielt den sidste måned til halvanden har det hele vendt på en tallerken.

Når vi skal putte ham om aftenen er det blevet lidt en kamp. Han græder og protesterer meget, når han bliver lagt i hans egen seng. Vi sætter os ind i soveværelset med ham, hvor han får sin godnatflaske, mens vi synger en godnatsang, og dette foregår rimelig fredeligt. Så kysser vi ham og siger godnat og ligger ham ned i hans tremmeseng, og så begynder det. Han græder, basker med arme og ben, og rækker armene op, for at komme op igen. Vi prøver at berolige ham med en hånd på brystet og sige shhh og sååå såååå, men han bliver bare mere og mere ked af det. Så tager vi ham op, og han falder til ro, hvorpå vi prøver at ligge ham i sengen igen, og det hele gentager sig. Når alt dette har gentaget sig nok gange, så ender vi altid med at vugge ham vi vores arme, og få ham til at falde godt hen, før han bliver lagt i hans egen seng, for at være sikre på, at han acceptere det – og dette er ikke engang altid en garanti for at det lykkes.
Hvad kan vi gøre ved det, og komme tilbage i det gode spor?

Jeg vil allerede her pointere, at jeg er stærkt imod, at han skal græde sig i søvn, og jeg vil give ham så meget tryghed som muligt, for at gøre denne aftenputning til noget godt.

Når hele denne sceance er ovre, så kommer natten. Han vågner stadig mellem 2-10 gange om natten, men ...

Annonce

... der er to ting, som efterhånden er ved at være mega hårdt.

1.
I en periode nu har han vågnet minimun en gang om natten, hvor han bare skriger. Og jeg mener virkelig skriger af sine lungers fulde kraft, mens tårerne pisker ned af kinderne på ham. Selvom vi tager ham op i vores arme, så skriger han videre, mens han vrider sig, spænder i flitsbue (så han næsten står ud i luften) og skubber sig væk fra os. Dette står på imellem 30 minutter og 2 timer, og vi kan intet gøre, udover at gå rundt og vugge ham og vente på det hele er ovre. Vi aner ikke vores levende råd om, hvad der sker med ham. Han døjer ikke med hård mave, og han ikke væske i ørene (som vi har fået tjekket mange gange).

Ved du hvad det kan være?

Vil lige sige, at vi også skal have snakket med lægen om det, for at udelukke, at der kan være noget galt.

2.
Når vi har taget ham op af sengen om natten for at trøste ham, og han er faldet til ro igen, så vil vi jo putte ham tilbage i hans egen seng, men men men scenariet fra aftenputningen gentager sig. Selvom han er faldet helt til ro, så begynder han at græde hysterisk, når han bliver puttet i hans seng. Når det er igen er prøvet adskellige gange, så opgiver vi, og han kommer over i vores seng, hvor han falder i søvn i vores arme, da han ikke vil ligge selv. Han udviser et kæmpe behov for tryghed om natten - og sover derfor resten af natten hos os.

Er dette normalt, og hvad kan vi gøre for at ændre på det?

Jeg er jo nervøs for at vores vuggen og putten i vores seng (i vores arme) avler nogle dårlige vaner, men vi er trætte og udkørte, og orker derfor ikke mere kamp om det søvn end vi allerede har.

Håber du har nogle gode råd, som kan hjælpe.

Med venlig hilsen
En meget træt mor og desperat far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!