Svar: Ny rutine i dagpleje

29. september 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Baby Sams Mor

Tak for dit brev :)

Det er altid bedst, hvis man kan tage individuelt hensyn til børnene - især i starten, hvor de skal vænne sig til en helt ny hverdag, nye børn, nye voksne og nye rutiner og krav.

Det er meget hårdt for et lille barn at skulle starte i dagpleje og finde ud af denne nye, store og fremmede verden. Når man ikke er mere end 11 måneder gammel, så forstår man ikke, hvor mor og far går hen, man kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, om I kommer igen om få minutter eller om flere timer. Man kan heller ikke forstå en forklaring om, at I kommer senere... Undersøgelser viser, at børn naturligt har et forhøjet stressniveau i kroppen, når de skal køres ind i dagtilbud...

Derfor er det vigtigt, at jeres dreng får lov til at sove på de tidspunkter, hvor han har brug for søvn - og jeg vil foreslå jer at tale med dagplejer om muligheden for, at han lige nu får lov til at sove en lidt længere formiddagslur og bliver puttet en lille smule senere end de andre (måske kan hun putte ham som den sidste), for at eftermiddagen ikke skal blive for kort for ham, og han behøver gå så tidligt i seng... Og samtidig må I forsøge derhjemme, om I kan hjælpe ham til så at sove en lille smule længere om morgenen, for hvis han starter dagen kl 05, så er han naturligt træt allerede kl 08...

Jeg tænker altså, at det ...

Annonce

... lige nu er godt, hvis han får sine to lure dagligt, men at det vil være rigtig godt, hvis han ikke vækkes af sin formiddagslur og dagplejer forsøge at være lidt mere fleksibel her og giver ham lov til at sove lidt senere. Det er begrænset hvor meget glæde han har af at lege med de andre endnu, - søvnen må være prioriteten fremfor leg og aktiviteter.

Naturligvis skal hans rytme hen af vejen passes ind, så det fungerer i hverdagen. Det er naturligt mest hensigtsmæssigt for ham, at være vågen og lege med de andre, når de er vågne og så sove samtidig med at de sover. Men lige nu er man nødt til at tage hensyn til, at han vil være ekstra træt og kan have behov for lidt mere søvn formiddag og en lidt senere rytme, så hverdagen også kan hænge sammen derhjemme :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når alt dette er sagt, så er det dog også helt normalt, at I lige nu har svært ved at holde ham vågen om aftenen, netop fordi dagen er så fyldt op med indtryk og stimuli, som den er. Han er fuldstændig færdig og har tydeligvis brug for at sove og så må I nyde, at I lige nu har lidt mere par-tid om aftenen, fordi jeres lille dreng sover efter en lang og indholdsrig dag... Jeg tænker, at tiden naturligt også vil spille ind og på sigt, vil hans rytme ændre sig, og I vil få mere familietid om aftenen igen :)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren