Puttemareridt

29. september 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Puttemareridt

Kære Helen.

Tusind tak for en fænomenal brevkasse. Vi har flittigt læst med, siden vi blev forældre for 9 måneder siden. Nu er vi nået dertil, hvor vi har brug for personlig råd/vejledning fra dig :-)

Vores søn M er meget svær at få puttet til nat. Lidt kort historik: født 39+4, 52 cm og 3530 g. Kun ammet, har altid nægtet flasken. Har muligvis været mere "sulten" de første 5 levemåneder, da han har sovet dårligt fra dag 1. Er blevet tilbudt forskellige flasker med både mme og min mælk, men har nægtet og vi gav op da han begyndte på skemaden. Jeg ammer stadig 2-3 gange i døgnet og det er problemfrit. Rytmen er ca. således:

- 7.30 - havregrød
- 8.30 - frugt
lur af ca. 1 times varighed
- 11 - rugbrødshapsere og mos
- 13 grød
lur af ca. 1-1½ times varighed
- 15 - bolle el. grød med frugt
- 17 - aftensmad (vores mad i stykker og groft moset)
- smoothie/grød/ammes inden putning, som er ca. 18.30-19.
- ammes om natten enten midt nat eller tidlig morgen.

MEN - søvnen er ved at gøre det af med os. Han har skullet være i bevægelse fra dag 1, for at kunne falde i søvn - eller have brystet i munden. Vi har af flere omgange forsøgt at vænne ham af med dette, men det er aldrig lykkedes os. Senest, fik vi for en uge siden, det råd af vores egen SP at M nu er så gammel at han SKAL lære at ...

Annonce

... falde i søvn selv uden at blive vugget eller med brystet i munden. Vi har læst om gode og mindre gode søvnassociationer, og har derfor brugt nusseklud, sut og sang samt en varm, tung hånd på brystet. Både i sengen og barnevognen. Det har været en LANG uge med skrig og skrål, hvor putningerne har taget mellem 2 timer og 40 minutter. Det trækker tænder ud og vi er på nippet til at give op og bare begynde at "gå i søvn på armen" igen. Hvis vi er heldige og han falder i søvn, når vi putter, kan vi være sikre på at han vågner op ret hurtigt efter og så er han umulig at få puttet igen inden kl 21. Uanset hvad vi gør af tiltag... (vand, vugge, sut, nusseklud, sang)

I sit 9 mdr. gamle liv, har han sovet igennem (fra 21-6 uden opvågning) 3 gange i alt. Så vi ved at han kan! Dog, skal det siges at vi ikke forventer "ingen opvågninger", men vi er ved at være møre i fht. de lange og besværlige aftener med INGEN voksentid. Det er en kamp at få M puttet og vi føler næsten at vi skal "snyde" ham til at falde i søvn.

Til slut, vil jeg lige fortælle at han har været igennem 2 kiropraktor-forløb (v. 8 uger og v. 7 mdr) og ikke viser tegn på låsninger pt. Derudover fik vi tjekket ørene da han var 7 mdr. og der var heller intet.

Håber at det blev rimelig forståeligt for dig.

Venlig hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder