Svar: Svært ved at falde i søvn - og hun niver!?!?

28. september 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Det lyder som om, at det umiddelbart går rigtig fint med jeres datter og som om, at I har det godt, - dejligt! Det lyder også skønt med en far, som kan snedkerere og bygge en dejlig seng, som hun er tryg ved :)

Det er for det første vigtigt, at jeres datter har så fast en dagsrytme som muligt. Hvis hun nogle gange bruger 1.5 time på at falde i søvn om aftenen, så vil I måske have tendens til at lade hende sove længere om morgenen eller lade hende sove en længere middagslur. Som udgangspunkt skal man ikke fjerne søvn fra hende, men med den alder hun har, så er det en balance - for det er vigtigt, at hun får sin søvn, men det er også vigtigt, at søvnen ligger hensigtsmæssigt, så hverdagen fungerer for både jer og hende.

Derfor er det vigtigt, at hun kommer op til fast tid om morgenen, uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom det vil være rigtig godt, at hendes middagslur har en fast længde. I skal regne med, at hendes søvnbehov er godt 13 timers søvn i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover godt 2 timer til middag og sover ca. 11 timers nattesøvn. Det betyder, at hvis hun f.eks. starter dagen kl 07, så vil det være passende at hun puttes omkring kl 20 og så sover middagslur f.eks. fra 12-14...

Det kan være en god idé at indføre et bad om aftenen i en periode. Badet kan hjælpe hende til større fysisk ro i kroppen, især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, smøre med lidt creme osv. Derefter kan hun få nattøj på og så blive tilbudt et godnatmåltid. Det kan f.eks. være en godnatgrød, en banan eller måske en klapsammenrugbrød med en gnavefrikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Sammen med maden kan hun tilbydes lidt mælk af en kop, og det vil naturligt så erstatte flasken.

Derefter skal hun så have børstet tænder, og så bliver hun puttet i seng - med lidt snak om dagen, godnathistorie, godnatsang...

Det er vigtigt, at hun lige nu ikke puttes før I ved, at hun normalt falder i søvn. Det betyder, at hvis hun ikke sover før klokken er 21.30, så skal I ikke putte hende før 21.30. Det er vigtigt, at hun ikke puttes, før hun er parat, fordi hun netop skal lære, at det at komme i seng er forbundet med et ritual, der varer ca. 15 minutter. Som det er lige nu, så tror hun, at det at blive puttet består af et ritual, hvor hun skal rejse sig igen og igen, lege og hoppe rundt og hvor mor (eller far) bliver mere og mere frustrerede.

Samtidig med, at I putter hende senere, så skal I holde fast i dagsrytmen, altså holde fast i hendes stå op tidspunkt og i middagsluren, og det hun normalt trives med at sove. Det er ikke et spørgsmål om at dagssøvnen skal forlænges - hun skal ikke sove længere om morgenen og hun skal ikke pludselig begynde at sove 4 timer til middag, det er om aftenen, at hendes nattesøvn skal være længere.

Stille og roligt skal I så rykke hendes puttetidspunkt frem, så i stedet for at hun puttes kl 21.30, så puttes hun 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som I vurderer eller udregner jer frem til vil være passende for hende. I vil ikke kunne ændre på puttetidspunktet aften efter aften, men er nødt til at give det tid og gøre det gradvist. Nogle aftener må I bibeholde samme tidspunkt måske 3 aftener i træk før I kan flytte på tidspunktet igen. Nogle ...

Annonce

... aftener vil I måske kunne putte hende tidligt, men aftenen efter må hun puttes senere igen... Det er en lang proces, men det kan godt lade sig gøre:)

Derudover så tænker jeg, at det lyder som om, at hun ser jeres tilstedeværelse som underholdning - og at hun ikke helt forstår, at det faktisk er sovetid for hende. Derfor kan det være et forsøg værd at gå kortvarigt fra hende, for at vise hende, at I ikke sidder og venter på, at hun skal sove, I ønsker ikke at lege, men faktisk mener I, at det er sovetid. Når det så er sagt, så lyder det som om, at hun har rigtig meget brug for at fornemme jer og mærke dig (nive dig) og derfor tænker jeg, at I skal forsøge strygetøj metoden.

Det går ud på, at når hun er puttet og klar til at sove, så stiller du dig i nærheden,- enten på værelset eller lige uden for døren. Det er vigtigt, at hun kan se dig fra sin seng og ikke behøver rejse sig, for at se om du er der. Og her stiller du dig og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Når du gør det, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende, der er ikke noget, hun går glip af og hun kan derfor sagtens lægge sig til at sove.

Du går heller ikke fra hende, du viser hende, at hun ikke er alene, at du er der og passer på hende - men du sidder ikke hos hende. Og hun lærer, at hun trygt kan ligge i sin seng alene.

Og så taler du lidt med hende imens du stryger. Du er der, svarer når hun kalder "moaar", så svarer du med "ja, jeg er lige her skatter" eller lignende. Og du må også gerne sige "læg dig ned skat", så det er hende selv der lægger sig - det sikrer, at hun ofte bliver liggende :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt, at du ikke ignorerer hende eller bare sidder der uden at give hende kontakt. Hvis du gør det, så opfører du dig ikke trygt, men mærkeligt. Derfor er det vigtigt, at du netop viser hende, at du er der, men at du har noget kedeligt at tage dig til og samtidig også småpludrer en lille smule. Ikke for underholdning men for at fortælle hende, hvad der skal ske nu og for at vise hende, at du er der og at hun trygt kan sove.

At være på afstand på denne måde vil også gøre, at hun ikke længere kan nive dig... derudover kan det være en god idé at indføre en godnathistorie, hvor hun måske starter med at holde dig i hånden, men når du skifter side i bogen, så er hun nødt til at slippe din hånd, for at du kan bladre og læse videre. Du har altså et formål med at hun skal slippe din hånd, som handler om at få læst historie og ikke om, at hun ikke må holde dig i hånden. Og stille og roligt kan du så forlænge den tid der går før hun får dig i hånden igen...

Det er vigtigt, at du er der, men forsøger at være lidt på afstand, så hun ikke har mulighed for at nive dig :) Og så er det også stadig en god idé at introducere en puttebamse, slaskedukke eller lignende, selvom hun ikke rigtig har vist interesse for dette endnu, så kan det stadig komme:) Når hun forsøger at få fat i dig, så må du erstatte din arm, hånd osv. med dukken, kluden, bamsen... Nogle gange kan en af dine aflagte bluser, dit hovedpudebetræk eller lignende være et hit, netop fordi det minder hende om dig og dufter af dig:)

Og ved at bruge strygetøj metoden, kan du måske få vænnet hende helt fra, at skulle have fat i dig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre