Svar: Svært ved at falde i søvn - og hun niver!?!?
28. september 2016
Alder:
21 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at det umiddelbart går rigtig fint med jeres datter og som om, at I har det godt, - dejligt! Det lyder også skønt med en far, som kan snedkerere og bygge en dejlig seng, som hun er tryg ved :)
Det er for det første vigtigt, at jeres datter har så fast en dagsrytme som muligt. Hvis hun nogle gange bruger 1.5 time på at falde i søvn om aftenen, så vil I måske have tendens til at lade hende sove længere om morgenen eller lade hende sove en længere middagslur. Som udgangspunkt skal man ikke fjerne søvn fra hende, men med den alder hun har, så er det en balance - for det er vigtigt, at hun får sin søvn, men det er også vigtigt, at søvnen ligger hensigtsmæssigt, så hverdagen fungerer for både jer og hende.
Derfor er det vigtigt, at hun kommer op til fast tid om morgenen, uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom det vil være rigtig godt, at hendes middagslur har en fast længde. I skal regne med, at hendes søvnbehov er godt 13 timers søvn i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover godt 2 timer til middag og sover ca. 11 timers nattesøvn. Det betyder, at hvis hun f.eks. starter dagen kl 07, så vil det være passende at hun puttes omkring kl 20 og så sover middagslur f.eks. fra 12-14...
Det kan være en god idé at indføre et bad om aftenen i en periode. Badet kan hjælpe hende til større fysisk ro i kroppen, især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, smøre med lidt creme osv. Derefter kan hun få nattøj på og så blive tilbudt et godnatmåltid. Det kan f.eks. være en godnatgrød, en banan eller måske en klapsammenrugbrød med en gnavefrikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Sammen med maden kan hun tilbydes lidt mælk af en kop, og det vil naturligt så erstatte flasken.
Derefter skal hun så have børstet tænder, og så bliver hun puttet i seng - med lidt snak om dagen, godnathistorie, godnatsang...
Det er vigtigt, at hun lige nu ikke puttes før I ved, at hun normalt falder i søvn. Det betyder, at hvis hun ikke sover før klokken er 21.30, så skal I ikke putte hende før 21.30. Det er vigtigt, at hun ikke puttes, før hun er parat, fordi hun netop skal lære, at det at komme i seng er forbundet med et ritual, der varer ca. 15 minutter. Som det er lige nu, så tror hun, at det at blive puttet består af et ritual, hvor hun skal rejse sig igen og igen, lege og hoppe rundt og hvor mor (eller far) bliver mere og mere frustrerede.
Samtidig med, at I putter hende senere, så skal I holde fast i dagsrytmen, altså holde fast i hendes stå op tidspunkt og i middagsluren, og det hun normalt trives med at sove. Det er ikke et spørgsmål om at dagssøvnen skal forlænges - hun skal ikke sove længere om morgenen og hun skal ikke pludselig begynde at sove 4 timer til middag, det er om aftenen, at hendes nattesøvn skal være længere.
Stille og roligt skal I så rykke hendes puttetidspunkt frem, så i stedet for at hun puttes kl 21.30, så puttes hun 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som I vurderer eller udregner jer frem til vil være passende for hende. I vil ikke kunne ændre på puttetidspunktet aften efter aften, men er nødt til at give det tid og gøre det gradvist. Nogle aftener må I bibeholde samme tidspunkt måske 3 aftener i træk før I kan flytte på tidspunktet igen. Nogle aftener vil I måske kunne putte hende tidligt, men aftenen efter må hun puttes senere igen... Det er en lang proces, men det kan godt lade sig gøre:)
Derudover så tænker jeg, at det lyder som om, at hun ser jeres tilstedeværelse som underholdning - og at hun ikke helt forstår, at det faktisk er sovetid for hende. Derfor kan det være et forsøg værd at gå kortvarigt fra hende, for at vise hende, at I ikke sidder og venter på, at hun skal sove, I ønsker ikke at lege, men faktisk mener I, at det er sovetid. Når det så er sagt, så lyder det som om, at hun har rigtig meget brug for at fornemme jer og mærke dig (nive dig) og derfor tænker jeg, at I skal forsøge strygetøj metoden.
Det går ud på, at når hun er puttet og klar til at sove, så stiller du dig i nærheden,- enten på værelset eller lige uden for døren. Det er vigtigt, at hun kan se dig fra sin seng og ikke behøver rejse sig, for at se om du er der. Og her stiller du dig og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Når du gør det, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende, der er ikke noget, hun går glip af og hun kan derfor sagtens lægge sig til at sove.
Du går heller ikke fra hende, du viser hende, at hun ikke er alene, at du er der og passer på hende - men du sidder ikke hos hende. Og hun lærer, at hun trygt kan ligge i sin seng alene.
Og så taler du lidt med hende imens du stryger. Du er der, svarer når hun kalder "moaar", så svarer du med "ja, jeg er lige her skatter" eller lignende. Og du må også gerne sige "læg dig ned skat", så det er hende selv der lægger sig - det sikrer, at hun ofte bliver liggende :)
Det er vigtigt, at du ikke ignorerer hende eller bare sidder der uden at give hende kontakt. Hvis du gør det, så opfører du dig ikke trygt, men mærkeligt. Derfor er det vigtigt, at du netop viser hende, at du er der, men at du har noget kedeligt at tage dig til og samtidig også småpludrer en lille smule. Ikke for underholdning men for at fortælle hende, hvad der skal ske nu og for at vise hende, at du er der og at hun trygt kan sove.
At være på afstand på denne måde vil også gøre, at hun ikke længere kan nive dig... derudover kan det være en god idé at indføre en godnathistorie, hvor hun måske starter med at holde dig i hånden, men når du skifter side i bogen, så er hun nødt til at slippe din hånd, for at du kan bladre og læse videre. Du har altså et formål med at hun skal slippe din hånd, som handler om at få læst historie og ikke om, at hun ikke må holde dig i hånden. Og stille og roligt kan du så forlænge den tid der går før hun får dig i hånden igen...
Det er vigtigt, at du er der, men forsøger at være lidt på afstand, så hun ikke har mulighed for at nive dig :) Og så er det også stadig en god idé at introducere en puttebamse, slaskedukke eller lignende, selvom hun ikke rigtig har vist interesse for dette endnu, så kan det stadig komme:) Når hun forsøger at få fat i dig, så må du erstatte din arm, hånd osv. med dukken, kluden, bamsen... Nogle gange kan en af dine aflagte bluser, dit hovedpudebetræk eller lignende være et hit, netop fordi det minder hende om dig og dufter af dig:)
Og ved at bruge strygetøj metoden, kan du måske få vænnet hende helt fra, at skulle have fat i dig :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske