Baby vågner mange gange

29. september 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Baby vågner mange gange

Kære Helen.

Jeg skrev til dig i forrige uge om vores datters søvnproblemer.
Jeg var glad for dit svar, først og fremmest for at høre, at hendes opvågninger med gråd ganske sikkert var en helt normal reaktion.

Nu er vi tilbage til hendes gamle søvnmønster, og hun vågner stadig mange gange.
På en typisk nat sover vågner hun 5-6 gange.

Du skrev at hun kan have et søvnproblem i forhold til det her med, at hun skal have mælk for at sove. Jeg giver dig ganske ret, hun har et problem med dette. Vi har gennem de sidste måneder haft held til at hun falder i søvn selv til lure og til aften uden mælk. Derudover var jeg faktisk nede på, at hun kun fik mælk ca 2 gange i løbet af natten (altså mellem 19-7) og derfor jo fik de to gange i døgnet, du også anbefalede. Disse lå typisk omkring 11 og igen klokken 4.

Altså havde vi andre opvågninger, hvor hun blev beroliget på anden vis, fx med sutten, sang, eller lidt vuggen i armene.

Men den her periode med gråd om natten satte altså det gode arbejde over styr, og nu kan hun simpelthen ikke sove videre uden mælk.

Jeg er meget frustreret over denne udvikling, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre – først og fremmest har jeg nok brug for at vide og forstå, hvorfor hun gør det?

Tvivler på, at hun kan være sulten, da hun spiser meget godt i løbet af dagen, hvilket de også bekræfter i vuggestuen.

Hun er også blevet en anelse ”mor-syg” i løbet af dagen, hvilket hun aldrig rigtig har været før.

Hun bliver stadig lagt i egen seng og falder i søvn selv, dette går rigtig fint når far gør det, men med mig, vil hun ikke acceptere ikke at blive taget op og få mælk.

Pt. tager jeg hende ofte ind i min seng (min mand sover i ...

Annonce

... gæsteværelset). Men mange fortæller mig, at det er meget forkert, og at hun kan få en dårlig vane..

Jeg er meget i tvivl om, hvad der er det rigtige at gøre.

Hun har jo lært at falde i søvn hun mælk i egen seng, og i starten protesterede hun også meget over denne ændring, men kan jo mærke at det er meget bedre for hende nu; både fordi hun selv falder hurtigere i søvn og også fordi vi har mere overskud.

Vi havde fået fortalt, at når hun først mestrede at falde i søvn selv, så ville det smitte af på hendes evne til selv at kunne sove videre uden sine opvågninger, men det er jo slet ikke sket…

Jeg er meget frustreret, for jeg synes at alle omkring mig har babyer der sover igennem, og jeg synes det er virkelig opslidende at være oppe så mange gange i løbet af natten.
Men hvad skal jeg gøre?

Hvorfor kan min mand pludselig godt putte, men med mig vil hun ikke acceptere at falde i søvn selv, hun vil op og hun vil have mælk.. hænger det sammen med den pludselige mor-syge – og er dette stadig relateret til alt det nye der sker?

Burde det at hun kan falde i søvn selv ikke smitte af på hendes opvågninger?

Når hun nu har så meget brug for det her mælk om natten – så føles det forkert og hårdt at nægte hende det – men gør jeg mere skade end gavn ved at give efter? Ligeså i forhold til at tage hende ind til mig – skaber jeg dårlige vaner?

Nogle anbefaler os at give hende en kold tyrker og lade min mand tage nattetjansen nogle dage, og simpelthen sige helt stop for mælk, er dette det rigtige?

Er det ikke unormalt at et barn på knap 1 år sjældent er i stand til at tage søvnstræk af mere end 2-3 timer, og ofte har 5-6 opvågninger, og nogle gange mere?

Hilsen
Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin