Brev:
Svært ved at falde i søvn - og hun niver!?!?
28. september 2016
Alder:
21 mdr.
Svært ved at falde i søvn - og hun niver!?!?
Kære Helen
Jeg er rigtigt glad for din brevkasse og har altid brugt den meget siden vi fik vores dejlige lille Malaika.
Hun er nu 21 mdr. og jeg syns hun lige pludselig er blevet mere en lille pige end en baby - hvilket er fantastisk! Men jeg må indrømme at det er lige pludseligt blevet svært fordi hun har en meget stærk personlighed! Hun taler ikke endnu - selv om hun plaprer derudaf! Alt går godt, men jeg har nogle spørgsmål...
Hun har aldrig været glad for at sove i sin vugge og for en måneds tid siden, lavede vi den om til en barneseng (efter alle kunstens regler - farmand er en dygtig snedker!) og hun er blevet glad for at ligge i den! Problemet er at det tager virkelig lang tid at få hende til at slappe af om aftenen! Hun får stadig flaske (50-50 mælk/kamille te, for vi er ved at afvænne) og jeg er bare meget usikker på hvordan vi skal gå frem når den skal til at lægges væk.
Vores putterutine ser ca. således ud:
Vi går ind i soveværelset mens vi snakker om at vi skal putte. Vi skifter lidt mellem om det er mor eller far der skifter til nattøj, skifter ble, børster tænder, synger en rolig sang og ellers gør klar. Den anden laver så sutteflasken. Det skal siges at hun aldrig har brugt sut eller har haft et puttedyr (selv om jeg har prøvet!), da hun altid har foretrukket at putte med os.
Hun kravler selv op i seng og lægger sig til rette. Hun får sin sutteflaske og drikker den lystigt. Hun når endda at blunde mens hun får den. Når den er færdig giver hun den til mig og ligger et par minutter. Jeg sidder stille ved siden af eller nusser hendes mave eller ben.
MEN! Så går det galt... Hun rejser sig op og begynder at pludre og lege og vælte rundt. Hun lægger sig ned og og lader til at være afslappet, men lige pludselig rejser hun sig op igen og igen og igen - nogle gange ligger hun helt stille og så begynder et ben eller en arm at røre på sig og så går hun igang igen.
Jeg har forsøgt at ignorere hendes leg, lukke øjnene, nusse hende, lade hende være, tale til hende, synge - ja, jeg ved ikke hvad mere jeg kan gøre! Jeg ender som regel med at tage hende op og få hende til at sove i slyngen. Har du noget bud på hvad jeg ellers kan gøre? Det skal siges at far har endnu sværere ved at få hende til at sove, da hun bliver så overstadig når hun er sammen med ham.
Når hun endelig er ved at slappe af har hun en tendens til at begynde at nive - især mig! Hun finder altid den fine tynde hud på underarmen eller brystet. Jeg tager hendes hånd væk, men det lader til at vække hende og nogle gange bliver jeg nød til at holde ud for at få hende til at sove. Jeg ved det ikke er holdbart, men jeg opgiver nogle gange... Det er svært ikke at gøre efter 1½ times putning.
Hvad kan jeg/vi gøre? Jeg har søgt i din brevkasse og der er ikke nogen om nivning...
Jeg er ellers super glad for din brevkasse! Mange tak!
Bedste hilsener,
en overnevet og træt mor