Svar: Søvnassociationer - 7 mdr.
27. september 2016
Alder:
7 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Ja - i princippet er I igang med at give jeres datter en ny søvnassociation. I stedet for brystet, så falder hun nu i søvn ved at mærke dine hænder og ved en godnatsang. Men man skelner mellem gode og mindre gode søvnassociationer:
De gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Jeg synes, det lyder rigtig fint, at du nu har lært jeres datter at falde i søvn uden, at hun behøver have dit bryst i munden, ligesom det er super, at hun ikke falder i søvn i din eller fars favn, men forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover .
At du lige nu beroliger hende med dine hænder og nærhed og dermed sikrer, at hun kan mærke dig og fornemme, at du ikke er forsvundet, synes jeg lyder omsorgsfuldt og kærligt. Jeg synes ikke at kærtegn og beroligende hænder er en dårlig søvnassociation, der er hos jer en naturlig overgang fra at have været i favn og i tæt fysisk kontakt med dig, og det hjælper hende til at falde trygt i søvn, at hun netop kan mærke dig.
Med den alder hun har, er det derfor rigtig fint, at du netop bruger dine hænder og berøring til at hjælpe hende til ro, ligesom du også meget gerne må hjælpe hende med stillingsskift, når og hvis hun i løbet af natten får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra.
Når det så er sagt, så kan du dog godt forsøge med en putteklud. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at tage en sådan til sig, men der sker ikke noget ved at du forsøger at introducere den nu. Den skal bruges, når du giver hende mælk. Den skal bruges i løbet af dagen, når hun trøstes, puttes i barnevognen, er i autostolen i bilen osv. så den følger hende fast. Og dermed også følge med hende ned i sengen, når hun puttes. Den må gerne dufte af dig og kan på sigt blive en erstatning for din hånd - den kan følge med hende og blive bindeleddet mellem hjem og vuggestue osv. og derfor være en god ro for hende også fremover.
Så lige nu - ja giv hende den nærhed og tryghed, som hun har brug for, netop med kærtegn, beroligende hånd og godnatsang, hvor hun stadig hjælpes til at sove uden at være i favn og uden at skulle vugges osv. Og lad en putteklud være en del af ritualet, så hun på sigt kan bruge og lade sig berolige med den.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske