Svar: Søvnassociationer - 7 mdr.

27. september 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C.

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Ja - i princippet er I igang med at give jeres datter en ny søvnassociation. I stedet for brystet, så falder hun nu i søvn ved at mærke dine hænder og ved en godnatsang. Men man skelner mellem gode og mindre gode søvnassociationer:

De gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

De mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Jeg synes, det lyder rigtig fint, at du nu har lært jeres datter at falde i søvn uden, at hun behøver have dit bryst i munden, ligesom det er super, at hun ikke falder i søvn i din eller fars favn, men forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover .

At du lige nu beroliger hende med dine hænder og nærhed og dermed sikrer, at hun kan mærke dig og fornemme, at du ikke er forsvundet, synes jeg lyder omsorgsfuldt og kærligt. Jeg synes ikke at kærtegn og beroligende hænder er en dårlig søvnassociation, der er hos jer en naturlig overgang fra at have været i favn og i tæt fysisk kontakt med dig, og det hjælper hende til at falde trygt i søvn, at hun netop kan mærke dig.

Med den alder hun har, er det derfor rigtig fint, at du netop ...

Annonce

... bruger dine hænder og berøring til at hjælpe hende til ro, ligesom du også meget gerne må hjælpe hende med stillingsskift, når og hvis hun i løbet af natten får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra.

Når det så er sagt, så kan du dog godt forsøge med en putteklud. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at tage en sådan til sig, men der sker ikke noget ved at du forsøger at introducere den nu. Den skal bruges, når du giver hende mælk. Den skal bruges i løbet af dagen, når hun trøstes, puttes i barnevognen, er i autostolen i bilen osv. så den følger hende fast. Og dermed også følge med hende ned i sengen, når hun puttes. Den må gerne dufte af dig og kan på sigt blive en erstatning for din hånd - den kan følge med hende og blive bindeleddet mellem hjem og vuggestue osv. og derfor være en god ro for hende også fremover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så lige nu - ja giv hende den nærhed og tryghed, som hun har brug for, netop med kærtegn, beroligende hånd og godnatsang, hvor hun stadig hjælpes til at sove uden at være i favn og uden at skulle vugges osv. Og lad en putteklud være en del af ritualet, så hun på sigt kan bruge og lade sig berolige med den.

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor