Svar: 3 lure dagligt

27. september 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit korte fine spørgsmål :)

Det er helt korrekt, at børn i 3-4 måneders alderen ofte powernapper, og ofte har de også tendens til at spise meget korte måltider - man kommer derfor let ind i en rytme, hvor barnet "sjatspiser" og "sjatsover" lidt hele dagen igennem...

I forhold til barnets alder, så vil de fleste børn have brug for ca. 15 timers søvn i døgnet, og de fleste børn trives godt, hvis de sover ca. 10 timer om natten og ca. 5 timer om dagen - og dagssøvnen meget gerne fordelt på 3 lure. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Nogle børn sover den længste lur om formiddagen, andre sover en længere middagslur, nogle sover to lige lange lure - det hele er helt okay - dagens 3. lur plejer at være den korteste lur. Hvordan søvnen ligger fordelt mellem lurene betyder ikke så meget, når blot jeres datter samlet sover det, som hun skønnes at have behov for :)

Alt efter hvornår jeres datter vågner fra sin sidste lur, så skal I forsøge at planlægge puttetidspunktet for natten. Det er vigtigt her at vide, at børn i 3-4 måneders alderen ofte sover dagens 3. lur så sent på dagen, at de naturligt går sent i seng. Det er ikke usædvanligt, hvis barnet tager dagens sidste lur kl 18-19 og derfor ikke sover til natten før klokken måske er 22... Andre børn kan godt sove til natten klokken 20 - men tidspunktet for den 3. lur påvirker naturligt puttetidspunktet.

Hvis jeres datter sover en meget lang nattesøvn, så vil hendes dagssøvn naturligt blive kortere. Det samme, hvis hun sover en kort nattesøvn, så har hun brug for mere søvn i løbet af dagen. Derfor skal du se på hendes samlede søvnindtag, når du skal vurdere, hvor meget hun skal sove til hver lur, og om hun trives med sin søvn.

Som udgangspunkt skal hun puttes, når hun er træt og viser behov for at sove. Men, det er vigtigt i denne alder ikke altid at tolke et gab som træthed. Hun begynder at blive en rigtig aktiv baby nu og er ikke længere et spædbarn, og derfor er det vigtigt, at se hendes døgn inddelt i perioder, hvor hun er vågen, aktiv, leger, pludrer osv. og perioder, hvor hun så skal hjælpes til at sove og få en god lur. Nogle gange, når hun gaber, så er det altså ikke fordi hun er træt, men fordi hun keder sig og har brug for at der sker noget, har brug for at blive taget op, leget med, tumlet med osv. Og på den måde kan du komme væk fra at hun ...

Annonce

... powernapper for meget. Det er vigtigt, at hun får masser af kropslig og mentalt stimulation, så hun er parat til at sove, når det så bliver sovetid. Kunsten er et eller andet sted, at engagere hende og aktivere hende nok til, at det er spændende at være vågen, og så skærme og støtte hende i at skulle sove, når det er tid til det. Som regel er det efter 2-3 timers søvn i denne alder.

Så når du skal hjælpe hende til en tre-lurs-rytme, så skal du altså forsøge at skabe vågne og aktive perioder, hvor hun bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan f.eks. være en fordel at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren i en periode, frottere hende godt i håndklædet, massere hende med lidt creme osv. efter behov, svøbe hende og så give hende mælk og putte hende - for på den måde både at hjælpe hende til en længere vågenperiode og samtidig også ro i kroppen, når det er sovetid :)

Og nogle gange vil det være helt okay også at se lidt på klokken og forsøge at putte hende efter 2-3 timer, som hun viser træthedstegn til, ligesom det nogle gange kan være godt at medtænke, at et gab efter en time, måske ikke betyder at man skal puttes, men derimod betyder, at der skal ske noget nyt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - så vil det også nogle gange være en rigtig god løsning, at man lægger sig med barnet i dobbeltsengen og ammer eller giver flaske der. Lad hende falde i søvn ved siden af dig, så hun kan mærke dig, mærke din nærhed osv. og giv dig selv mulighed for at få sovet lidt til middag. Det er helt okay på denne måde at hjælpe til en lidt længere lur. Hvis hun viser tegn på at ville vågne op efter 30 minutter, så giv hende lidt mere mælk eller vug hende lidt med hænderne på kroppen eller prøv evt. med en sut og lul hende videre i søvnen på denne måde.

Det er også helt okay at putte hende i barnevognen og så trille en tur, der er så lang, at I passerer det tidspunkt, hvor hun skifter søvnstadie og plejer at vågne op, for på den måde at lære hende at tage en lidt længere lur. Når man bevidst arbejder på at en af lurene skal være længere end den anden, så er det for at påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme til netop at fornemme dette behov, så hun stille og roligt vil begynde at sove et lidt længere søvnstræk af sig selv - uden at man behøver tilbyde mælk eller gå så lang en tur :)

Jeg håber, at dette hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger