Brev:
Søvn og putning uden sut
27. september 2016
Alder:
5 mdr.
Søvn og putning uden sut
Hej Helen ( igen igen)
Jeg sætter kæmpe pris på at kunne skrive til dig, da jeg i min dagligdag oplever at det er sværere og sværere at få guidance af min egen sundhedsplejerske - så tak!
Jeg har lidt forskelligt på hjerte men dette handler om søvn og putning.
Min dreng er 5 måneder. Han tager ikke sut.
Putteritual:
1. Jeg er stadig på barsel og i løbet af dagen putter jeg ham ved at sætte mig i soveværelset og amme, samtidig med jeg nynner lidt og vugger lidt. Jeg putter ham når han er lige ved at falde hen i hans seng og det har jeg oftest held med. Der er situationer hvor han, efter han er lagt, stadig søger bryst, så jeg må tage ham op, amme igen og så putte ham.
Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at han ikke skal op igen da han ikke vil tage sut? Tror du at det er fordi han ikke er mæt nok?
Det andet spørgsmål omkring putteritual er siden han er kommet til verdenen har jeg puttet ham med amning. Det vil sige at det pt. kun er mig der der putter ham også om aftenen. Vi har et aftenritual, som står på at vi spiser aftensmad sammen, så ligger han nøgen på sit aktivitetstæppe hvor enten jeg eller far hygger med. Herefter står far for baderitualet. Hvis han stadig er frisk, så ser vi lidt "Traktor Tom" med ham, en tegnefilm han slapper af med og synes er sjov ( 10-20 min) og så går jeg ind og ammer, sætter beroligende musik på og putter ham som ellers i løbet af dagen.
Hvordan kan far komme ind i putningen? Jeg er lidt nervøs for hvordan putningen skal foregå når amningen stopper? (Ammer stadigvæk, og tænker at gøre det min. 3 mdr endnu)
Er det korrekt at omkring en 8 mdr alderen burde amningen om natten være stoppet?
Hans søvnmønster:
Idag er hans mønster således:
Sover mellem 18 og 19 til 06-0630 med amning hver 3 time frem til kl. 3. Herefter er det amning pr. time indtil vi vågner.
Så sover han første lur mellem 8-9
Herefter sover han mellem 12-13
Og sidste lur inden aften er mellem 1530-17
De har en varighed på 30-45 min.
Mit spørgsmål er:
Er det normalt at sove kl 18?
Han sover bedst ved at ligge på siden, er det ok?
Med venlig hilsen
Mie