Søvn og putning uden sut

27. september 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn og putning uden sut

Hej Helen ( igen igen)

Jeg sætter kæmpe pris på at kunne skrive til dig, da jeg i min dagligdag oplever at det er sværere og sværere at få guidance af min egen sundhedsplejerske - så tak!

Jeg har lidt forskelligt på hjerte men dette handler om søvn og putning.

Min dreng er 5 måneder. Han tager ikke sut.

Putteritual:

1. Jeg er stadig på barsel og i løbet af dagen putter jeg ham ved at sætte mig i soveværelset og amme, samtidig med jeg nynner lidt og vugger lidt. Jeg putter ham når han er lige ved at falde hen i hans seng og det har jeg oftest held med. Der er situationer hvor han, efter han er lagt, stadig søger bryst, så jeg må tage ham op, amme igen og så putte ham.

Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at han ikke skal op igen da han ikke vil tage sut? Tror du at det er fordi han ikke er mæt nok?

Det andet spørgsmål omkring putteritual er siden han er kommet til verdenen har jeg puttet ham med amning. Det vil sige at det pt. kun er mig der der putter ham også om aftenen. Vi har et aftenritual, som står på at vi spiser ...

Annonce

... aftensmad sammen, så ligger han nøgen på sit aktivitetstæppe hvor enten jeg eller far hygger med. Herefter står far for baderitualet. Hvis han stadig er frisk, så ser vi lidt "Traktor Tom" med ham, en tegnefilm han slapper af med og synes er sjov ( 10-20 min) og så går jeg ind og ammer, sætter beroligende musik på og putter ham som ellers i løbet af dagen.

Hvordan kan far komme ind i putningen? Jeg er lidt nervøs for hvordan putningen skal foregå når amningen stopper? (Ammer stadigvæk, og tænker at gøre det min. 3 mdr endnu)

Er det korrekt at omkring en 8 mdr alderen burde amningen om natten være stoppet?

Hans søvnmønster:
Idag er hans mønster således:

Sover mellem 18 og 19 til 06-0630 med amning hver 3 time frem til kl. 3. Herefter er det amning pr. time indtil vi vågner.

Så sover han første lur mellem 8-9

Herefter sover han mellem 12-13

Og sidste lur inden aften er mellem 1530-17

De har en varighed på 30-45 min.

Mit spørgsmål er:

Er det normalt at sove kl 18?
Han sover bedst ved at ligge på siden, er det ok?

Med venlig hilsen
Mie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor