Svar: Putning af to unger samtidigt
22. september 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Der er naturligvis forskellige muligheder og hvad du tænker, vil være bedst hos jer, afhænger af rigtig mange ting...
Det går som udgangspunkt fint med at putte begge børn, når far er hjemme. Det er når du alene og naturligt ikke kan være to steder, at det bliver svært. Derfor skal du naturligvis overveje, om du behøver putte dem hver for sig, når du er alene med dem, eller om de i særlige tilfælde godt kan få lov til at sove sammen og evt. sove sammen med mor - vurderingen af dette tænker jeg afhænger lidt af, hvorvidt far ofte er væk om aftenen eller om det er noget han kun er en gang hver anden måned eller mindre...
Hvis det ikke sker særlig tit, at du skal putte børnene alene, så kan du godt vælge at I lægger jer i dobbeltsengen og at jeres datter så får lov til at falde i søvn der (hvilket det lyder som om, at hun ofte beder om) og lillebror kan så blive puttet med en flaske i sin seng, så han sover, hvor han forventes at sove. Din datter kan evt. blive på fars plads i sengen eller du kan bære hende i seng ind i egen sen aften, når du selv vil gå til ro... Nogle børn kan godt lære, at der er forskel på måden man puttes på, alt efter om mor er alene eller både mor og far er hjemme, og at man i visse situationer godt kan slække lidt på de normale regler:)
Du kan også vælge at holde fast i, at jeres datter stadig puttes i egen seng på eget værelse, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove og ved, at det er der hun hører til :) Og da I har en seng stående på hendes værelse allerede, så kan du lægge dig med lillebror i den og give ham hans flaske der. Du kan samtidig fortælle din datter en historie - det kan være en opdigtet historie eller du kan fortælle hende om hende selv - det vil hun sikkert elske at høre om. Du kan også synge godnatsang eller lignende. Lillebror kan sandsynligvis sagtens finde roen ved at ligge og lytte til din stemme og på den måde hjælper du dem begge til at sove trygt og din datter oplever ikke at du går fra hende.
Og så er der naturligvis også den mulighed, at du allerede nu vælger at lade børnene blive puttet på samme værelse, hvilket du skriver, at du egentlig gerne vil for tiden fremover. Lillebror er 6 måneder nu og begynder at kunne undvære mælk midt nat. Han skal stadig have flaske aften, sen aften og tidlig morgen men midt nat kan han begynde at sove igennem - altså sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05. Det betyder, at du så naturligvis skal ind til ham på disse tidspunkter for at give ham mælk, men du er jo alligevel oppe for at gøre flasken klar, som om du skal give ham den i soveværelset eller på hans eget værelse tænker jeg ikke gør den store forskel...
Hvis storesøster vågner, så kan du berolige hende med "det er bare mig, jeg er lige ved at give lillebror mælk, sov du bare videre skatterpige" - og stille og roligt lærer hun, at der er lidt natlig støj og at det er helt okay. Hun kan trygt sove videre, for mor tager sig af det.
Når du putter dem på værelset, så må du prøve at vurdere, om du skal sidde med lillebror i favnen og give ham flaske der og derefter flytte ham i seng, eller om du med det samme skal give ham flasken i sengen, så han ikke oplever skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove. Du kan stadig godt synge en godnatsang eller tale lidt stille om dagen, fortælle lidt historie eller lignende og på den måde hjælpe dem begge til at koble fra og overgive sig til søvnen. Du bliver naturligvis nødt til at være hos lillebror imens han får sin mælk, men du er der og du taler naturligt med din datter, beroliger og betrygger. Hun kan ligge og lytte til, at lillebror drikker sin mælk og falder i søvn og hun ved at når han er færdig med at få mælk, så kommer du over og kysser hende godnat og er der så lidt for hende, alt efter hvad hun har brug for :)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvordan du kan putte dem begge samtidig og være der for dem begge, når du er alene med dem :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske