Brev:
Gennemgående dårlig søvn
22. september 2016
Alder:
6 mdr.
Gennemgående dårlig søvn
Hej Helen
Det er første gang jeg skriver til dig, men nu tænkte jeg det måtte være på tide, efter 2 måneders gennemgående dårlig søvn.
Jeg fødte mit første barn d. 23 marts i år, han er meget glad og smilende dreng. Der er utroligt aktiv, opmærksom og livlig. Han suger alle lyde og indtryk til sig og har han gjort siden han blev født.
Han har fuld fart på, og kroppen står aldrig stille på ham. Han begyndte at krybe da han var små 5,5 måned gammel og er nu ALLE vegne og udforsker. Han meget aktiv og vil helst mere end kroppen kan finde ud af endnu.
Han bliver friammet ca. hver 3 time, både før og efter hans lurer.
Vi begyndte på grød da han var 4,5 måned og dette går rigtig godt, han spiser ca. 1-1,5 dl øllebrød eller havregrød til morgenmad og ca. 1-1,5 dl kartoffelmos med forskellige grøntsager til aftensmad. Vi er de sidste par dage begyndt at introducerer et tredje måltid om eftermiddagen, dette går også godt.
Vi har førsøgt flere gange med mme i flaske, dette vil han på ingen måde accepterer.
Hans rytme er lige for tiden at han vågner ved en 7 tiden, også sover han sin første lur mellem kl. 9-13 og sover her typisk 1-2 timer. Nummer to lur sover han først sidst på eftermiddagen mellem 16-18, her sover han ca. 1 time. Han bliver puttet til nat kl. 20-21 stykker.
Vi har forsøgt at kører en fast soverytme på ham og putte ham inden han viser for mange træthedstegn, dette uden effekt. Jeg vil næsten påstå at det er værre og tager endnu længere tid at få ham til at sove, da han har mere energi til at kæmpe imod. Vores såkaldte rytme er meget variabel, da det nogle dage kan tage 5 minutter at putte ham og andre dage kan det tager 1,5 time med skrig og skrål.
Han har aldrig været en sove baby, og har altid heller ville være med og vågen. ...
...
Lige for tiden er det eneste der virker at vi har ham i en bæresele på maven også vugger ham i søvn, dette tager mellem 20 minutter til 1,5 time inden vi kan ligge ham fra os. Indimellem falder han også i søvn ved at blive ammet også kan jeg ligge ham fra mig efter lidt tid. Vi kan ikke ligge ham vågen også lulle ham i søvn i fx barnevognen, han går fuldstændig amok og skriger indtil han er helt blå i hovedet. Han er utrolig stædig og udholdende og kan kæmpe imod søvnen i flere timer (selvfølgelig lader vi ham ikke skrige så længe).
Vores primære problem går på at han de sidste to måneder har sovet gennemgående dårligt om natten. Det startede med at han vågnede hver time og kunne lulles i søvn ved at blive ammet og ligge med brystet i munden hele natten i vores seng.
Den sidste måned er han dog begyndt at vågne hver 2-2,5 time. Den første halvdel af natten sover han ok, roder rundt, men er nogenlunde til at lulle i søvn igen ved at blive ammet og sove hos mig. Men det sidste halvdel af natten er meget slem (fra ca. kl. 04), hvor han roder rundt og beklager sig højlydt i søvne. Her tager det typisk halvanden time, at putte ham igen, hvor han efterfølgende sover ca. 1,5 time.
Den sidste uge er han også begyndt på at vågne efter ca. 15 minutter, efter han er blevet puttet om aftenen/ natten. Dette gør han selvom jeg tydeligt kan hører og se at han sover tungt, når han bliver lagt. Jeg har forsøgt mig med at ligge en tung hånd på ham og svøbe ham i dynen, 5-15 minutter efter han er blevet lagt, dette uden effekt.
Som du kan hører at vi meget udfordret mht. nattesøvnen og vi søger derfor virkelig din hjælp til hvad vi kan gøre anderledes for at hjælpe ham til en bedre nattesøvn, uden skrigeri og natteroderi?
Med venlig hilsen
En søvnløs førstegangsmor