Putning af to unger samtidigt

22. september 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning af to unger samtidigt

Kære Helen,

Jeg har brug for råd omkring putning af mine skønne unger. :)

Vi har storesøster på 2.5 år og lillebror på lige knap 6 mdr.
Når både far og mor er hjemme er putning ok. Jeg tager lillebror og far putter storesøster.
Men af og til er jeg alene med ungerne til putning og det er altid rigtig svært.
Fx i går var jeg ene om det, og lillebror sov ca. 21.30 og storesøster ved 22 tiden. De plejer at sove ca. kl 19-20.

Lillebror puttes med flaske og falder oftest i søvn med den. Når han ikke gør, så ligger han og møffer lidt rundt i sengen, indtil han bliver træt af det og begynder at græde og jeg tager ham op. Han vil dog ikke være i favn for længe, så protesterer han også.
Lillebror sover i egen seng i soveværelset sammen med mig.

Storesøster sover på eget værelse. I tremmeseng uden side. Den fjernede for nyligt da jeg skulle være alene med de to samtidig med at jeg ammede, og vi ville ikke at hun skulle være ‘spærret inde’ hvis jeg nu lige var i gang med at amme når hun vågnede. Vi har en seng i hendes soveværelse, her sover far. Med tiden vil vi gerne at de to skal sove på samme værelse.

Hun er begyndt at være bange når hun skal sove, hvilket jeg kan forstå passer til alderen. Hun skal lige forsikres om at mor, far, lillebror og hende selv altså ikke er hunde, og jeg skal lige tjekke at der ikke er hunde og der ikke kommer nogen hunde. Hun vil så helst have at vi er hos hende til hun sover. Det er fint når vi er to forældre hjemme, for sovetid skal gerne være trygt.

Når jeg er alene med de to, og de bliver puttet ca. samtidig, så er det lidt problematisk. Jeg giver dem nattøj på samtidig, så går vi ind og læser ...

Annonce

... godnathistorie for storesøster, hun lægger sig over i sengen og vi snakker om dagen. Det bliver som regel lidt forhastet, da lillebror begynder at være utilfreds her. Det er ikke til at blive hos hende til hun sover når lillebror også skal puttes.

Putter jeg lillebror først skal det gå rigtig stærkt da han gerne vågner efter 30-45 min og skal måske lige op, eller bare have sutten. Selvom jeg siger til storesøster at jeg bare lige skal give ham sutten, så er der skrig og skrål hvis jeg forlader hendes værelse.

Så hun vil gerne have at jeg bliver hos hende, samtidig med at lillebror skal op et par gange men lægges igen forholdvist hurtigt og det er jo i et andet rum. Hvordan griber jeg det an? Jeg overvejer om jeg skal lade storesøster være sent oppe, men på hverdage synes jeg jo hun skal have sin søvn. Lillebror bliver let forstyrret når han spiser, og storesøster har altid lige et eller andet hun skal i soveværelset hvis hun er vågen når jeg putter lillebror. Og hvis hun får lov at være i soveværelset med en bog, er der skrig og skrål når vi skal ud igen for hun vil gerne blive i mors seng. Og så vækker vi jo så lillebror ved det hvis han da er faldet i søvn.

Det ender ofte med at jeg simpelthen bliver så frustreret over at de vækker hinanden og al den skrig og skrål at jeg bliver rigtig sur og skælder ud. Og det bliver jeg så rigtig ked af bagefter, for det er jo da i hvert fald ikke trygt.

Lillebror spiser stadig om natten, og putningen er jo heller ikke optimal lige nu. Men måske det også kunne være en ide at få dem på samme værelse allerede nu. Eller det er måske for tidligt?

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin