Svar: Sovevaner fortsat

21. september 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og dejligt at høre fra dig igen :) Og hvor er det godt, at I kan fornemme, at hun ikke længere har problemer med refluks!

Når børn har en vågen periode midt nat, så skyldes det ofte, at de kommer til at powernappe sidst på eftermiddagen - du skal derfor være opmærksom på, om jeres datter nogle gange når at sove en lille smule, hvis I kører I bil op for at handle, henter storesøster i børnehave osv. Hvis hun nogle gange lige tager en lille lur i bilen eller bag på cyklen, så kan det være forklaringen på, at hun pludselig har tendens til at være vågen og have mere lyst til at lege end til at sove midt om natten...

Det skal naturligvis også overvejes, om hun vågner fordi hun er sulten, som du også selv nævner. Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud, og det ser ikke ud som om, at hun mangler mad. Men det er fint, at du er opmærksom... Jeg synes, det er lidt drastisk ligefrem at sætte vækkeuret for at give hende mælk, du har også brug for din søvn :) Du kan naturligvis prøve at fylde lidt ekstra mme i hendes flaske kl 20 for at se, om hun kan drikke en lidt større mængde. Men ellers tænker jeg, at da hun ikke lyder til at være særlig meget for godnatgrød, så kunne du måske prøve med en banan i stedet - eller du kunne forsøge med nogle klatkager (grød stegt på panden) for at se om hun vil sove bedre, hvis hun er fyldt lidt ekstra op til natten.

En trediemulighed kunne være tidspunktet, som hun sover på om dagen. Det er nemlig ...

Annonce

... sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Børn har også dette i deres rytme, og da jeres datter sover middagslur mellem kl 13.30-15.15, så kan hun faktisk have det modsatte dyk om natten mellem kl 01.30 og 03.15... Hvis det er tilfældet, så kan det nogle gange hjælpe, hvis man kan forsøge at flytte lidt på rytmen om dagen. Når det er sagt, så er det dog meget svært at ændre rytme på så lille en pige og det er begrænset, hvor meget man skal pille ved, når hun ikke er ældre end hun er.. men det kan være en forklaring og dermed også en overvejelse værd... Hos jer lyder det dog som om, at hendes peak ligger tidligere og at forklaringen derfor ikke skal findes der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun vågner allerede kl 23, så kunne du måske godt prøve at tilbyde hende en flaske der, i håb om at hun så vil kunne sove videre. Hun drikker jo ikke så store mængder, så det kan være okay at tilbyde hende en ekstra flaske sen aften - men jeg synes ikke, at du skal sætte vækkeuret for det - tilbyd den i stedet, før du selv går i seng (hvis du kan holde dig vågen til kl 23:)) eller giv hende den, når hun vågner. Det kan godt være et forsøg værd...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder