Svar: Sovevaner fortsat
21. september 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar, og dejligt at høre fra dig igen :) Og hvor er det godt, at I kan fornemme, at hun ikke længere har problemer med refluks!
Når børn har en vågen periode midt nat, så skyldes det ofte, at de kommer til at powernappe sidst på eftermiddagen - du skal derfor være opmærksom på, om jeres datter nogle gange når at sove en lille smule, hvis I kører I bil op for at handle, henter storesøster i børnehave osv. Hvis hun nogle gange lige tager en lille lur i bilen eller bag på cyklen, så kan det være forklaringen på, at hun pludselig har tendens til at være vågen og have mere lyst til at lege end til at sove midt om natten...
Det skal naturligvis også overvejes, om hun vågner fordi hun er sulten, som du også selv nævner. Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud, og det ser ikke ud som om, at hun mangler mad. Men det er fint, at du er opmærksom... Jeg synes, det er lidt drastisk ligefrem at sætte vækkeuret for at give hende mælk, du har også brug for din søvn :) Du kan naturligvis prøve at fylde lidt ekstra mme i hendes flaske kl 20 for at se, om hun kan drikke en lidt større mængde. Men ellers tænker jeg, at da hun ikke lyder til at være særlig meget for godnatgrød, så kunne du måske prøve med en banan i stedet - eller du kunne forsøge med nogle klatkager (grød stegt på panden) for at se om hun vil sove bedre, hvis hun er fyldt lidt ekstra op til natten.
En trediemulighed kunne være tidspunktet, som hun sover på om dagen. Det er nemlig sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme, og da jeres datter sover middagslur mellem kl 13.30-15.15, så kan hun faktisk have det modsatte dyk om natten mellem kl 01.30 og 03.15... Hvis det er tilfældet, så kan det nogle gange hjælpe, hvis man kan forsøge at flytte lidt på rytmen om dagen. Når det er sagt, så er det dog meget svært at ændre rytme på så lille en pige og det er begrænset, hvor meget man skal pille ved, når hun ikke er ældre end hun er.. men det kan være en forklaring og dermed også en overvejelse værd... Hos jer lyder det dog som om, at hendes peak ligger tidligere og at forklaringen derfor ikke skal findes der.
Hvis hun vågner allerede kl 23, så kunne du måske godt prøve at tilbyde hende en flaske der, i håb om at hun så vil kunne sove videre. Hun drikker jo ikke så store mængder, så det kan være okay at tilbyde hende en ekstra flaske sen aften - men jeg synes ikke, at du skal sætte vækkeuret for det - tilbyd den i stedet, før du selv går i seng (hvis du kan holde dig vågen til kl 23:)) eller giv hende den, når hun vågner. Det kan godt være et forsøg værd...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske