Svar: Bliver bims, hvis jeg ikke får lidt søvn
21. september 2016
Alder:
6 mdr.
Kære verdens trætteste mor
Tak for dit brev og dine ærlige tanker :)
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt - for det lyder som om, at din dreng har rigtig svært ved at sove sammenhængende, og det er naturligt ekstra hårdt, hvis han så tilmed starter dagen kl 05...
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Det er helt naturligt, at han har brug for en ekstra morgenlur, når han starter dagen så tidligt som han gør. Man skal naturligvis også tage hensyn til, at han kan være en lille lærke, hvis bedste tid på dagen netop er morgenstunden. MEN - det lyder faktisk som om, at han egentlig har behov for at sove lidt mere tidlig morgen. Han vågner ikke frisk og glad og tydeligt udhvilet. Du beskriver derimod en dreng, som langt fra virker udhvilet, men sove kan han ikke...
Jeg tænker, at du lige nu skal forsøge at afkorte hans vågenperiode tidlig morgen. Det lyder som om, at du er nødt til at tage ham op, amme ham, evt. skifte ham, men jeg vil foreslå dig, at du så prøver at putte ham så hurtigt som muligt igen. Det vil sige, at du skal arbejde på at få gjort hans vågenperiode til en kort opvågning ved gradvist at putte ham tidligere og tidligere. Så han ikke er vågen i 1.5 time, men blot en time, så i 45 minutter, 30 minutter, 15 minutter - så du på den måde forsøger at lære ham, at han ikke skal op på det tidspunkt...
Derudover så skal du forsøge at skabe så fast en dagsplan som muligt. Det vil sige faste spisetider og sovetider og tider til leg og aktivitet i løbet af dagen. Du må gerne med den alder han har nu, forsøge at skabe en fast dagsplan for ham. Det er vigtigt med gode rutiner og ritualer, genkendelighed og rytme giver tryghed for din dreng, det påvirker hans indre ur og det vil hjælpe ham til at sove bedre - ligesom det også vil hjælpe dig til at få lidt mere overblik og kunne passe dagen ind, så det hele kan gå op i en højere enhed :) Man kan også sagtens vælge at have en "go-with-the-flow" indstilling til tingene, men da du lige nu næsten ikke kan hænge sammen, så er det ikke nogen god idé for jer...
Jeg tænker, at du skal forsøge at servere morgengrød til fast tid hver morgen - uanset om han er stået op kl 05, 06 eller 07... Jo mere fast dagen starter, jo større sandsynlighed er der for, at resten af dagen følger efter. På samme måde må du meget gerne forsøge at putte ham til samme tid hver aften - så starttidspunktet og sluttidspunktet for dagen ligger nogenlunde ens og så kan resten af dagen passes lidt fleksibelt ind i forhold til dette... jeg tænker, at det måske kan hjælpe dig lidt, hvis du lige nu kan prøve at kikke lidt mere på klokken og ikke gå for meget op i, hvor lang tid han så sover. Prøv at medtænke, at det vigtige lige nu er, at der er genkendelighed og nogenlunde faste tidspunkter for mad og søvn, og at det lige nu ikke er så vigtigt, om det så lykkes at få ham til at sove 40 minutter eller 1.5 time... Du er nødt til at starte et sted:)
En skitseret plan til et barn på 6 måneder, kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og hjælpes til at sove videre - hvis han kan. Ellers står du op og forsøger at afkorte hans vågenperiode mere og mere, så det bliver til en opvågning mere end en vågenperiode :)
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og frugtmos med ske. Vand af kop.
Ammes og puttes til 1. lur. Hvis han er stået meget tidligt op, så kan den første lur godt ligge før formiddagsmåltidet og så er det sådan lige nu:)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gnave på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til 2. lur.
Eftermiddag: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos med ske. Vand af kop.
Ammes - og alt efter hvor mange lure tidligere på dagen og hvor tidligt dagen er begyndt, kan der være behov for en 3. lur her...:)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - naturligt afhængigt af, hvor sent han er stået op fra sidste lur, men prøv om puttetidspunktet kan ligge nogenlunde ens.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal stille og roligt nu lære at sove uden yderligere mælk om natten.
Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, når man er 6 måneder gammel, at han tilbydes nok mad og nok mælk/vand hele dagen igennem. At sove igennem vil i denne alder betyde, at han kan sove 5-6 timer uden mælk. Det vil sige f.eks. sove fra kl 23.30 til 05...
For at lære ham at sove uden at behøve brystet, så er det vigtigt, at I nu arbejder på at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Det er meget vigtigt, at han lærer at sove uden denne afhængighed. Du skal altså amme ham, og han skal have sit behov for mælk og væske dækket, men han skal puttes lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Han skal lige nå at registrere, at du putter ham i hans seng eller i hans barnevogn og uden brystet i munden.
Det handler om søvnassociationer og det er vigtigt at han stadig er fuldstændig tryg ved at sove. Han skal ikke lægges vågen og ked af det i seng, men skal forbinde det at sove med noget dejligt - men altså sove uden brystet i munden :)
Når han så vågner og søger brystet om natten, så skal du prøve at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk, men lærer at kunne sove videre. Du må stadig gerne tage ham over til dig, du må gerne ligge ned og amme ham i din seng,men du skal igen og igen forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal højst sandsynligt gøre det mange gange, men til sidst skulle han gerne acceptere at falde i søvn, uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Så du stille og roligt når til at kunne berolige ham med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet.
Når det er sagt, så kan det også være, at du skal lade far tage over om natten. Hvis du lige nu næsten ikke kan hænge sammen og det tærer for meget på dig og dit overskud at være omkring jeres dreng om natten, så kan far tage over. Når du har ammet sen aften, så kan du sove i et andet rum og far og søn kan sove sammen. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, trøste, berolige osv. Far kan det hele, men kan af gode grunde ikke amme. Hvis jeres dreng er fyldt godt op med mad og mælk/vand hele dagen igennem, så burde det ikke være brystet han søger om natten - men når han er tæt ved dig, så dufter han din mælk og hans lyst til at die øges. Hvis du ikke er der og der ikke er nogen mælkeduft, så vil han måske lettere kunne falde til ro.
Du kan naturligvis også overveje, om jeres dreng (og du selv) kan have glæde af at han tilbydes en flaske sen aften. Det kan give dig mulighed for at gå tidligere i seng og far kan igen tage over, give mælken og dermed sikre dig lidt sammenhængende søvn. Det er vigtigt, at hele familien fungerer og derfor skal du mærke efter, hvad du kan holde til:)
Det lyder også som om, at du måske skal give dig selv lidt frirum i hverdagen. Har du en mor, en god veninde eller lignende, som måske kan tage sig af jeres dreng et par timer midt på dagen - evt. trille ham en lang tur, imens du så kan gøre noget af det, som giver dig lidt overskud tilbage. Det kan være alt lige fra at få et bad, tage en middagslur, løbe en tur eller måske bare side og læse i en bog... hvad du nu har behov for. Det kan være en god prioritering og samtidig kan det måske gøre, at du kommer til at savne jeres lille dreng lidt, hvilket kan være en meget god følelse, når det hele lige nu føles ekstra hårdt og du slet ikke får sovet:)
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke vågner med gråd og sover så uroligt, som han gør, fordi han har ondt. Det kan være ondt for tænder, det kan være smertejag fra ørerne, det kan være blærebetændelse og lignende. Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring. Er der det, så skal han naturligvis ses af lægen og behandling sættes igang.
Hvornår det bliver bedre afhænger lidt af, hvad årsagen til søvnproblemerne er... Jeg tænker dog, at jo mere rytme du kan skabe i løbet af dagen, jo bedre vil det være for jer begge og jo mere vil tiden arbejde for jer. Behovet for amning bliver også mindre - i 7 måneders alderen vil det være passende at amme ham 4 gange i døgnet. Hans vågne perioder bliver længere og mere aktive og stille og roligt vil hans døgn blive mere og mere inddelt i netop aktive, vågne perioder og perioder, hvor han så skal hjælpes til ro og til at sove...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - stor knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske