Svar: Meget gylp som forstyrrer min søns søvn og derved også vores søvn

20. september 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og bekymrede mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :)

Det lyder faktisk som om, at jeres dreng har refluks, og jeg synes derfor, I bør tale med lægen eller børneafdelingen (hvis I stadig følges der) om, hvordan I skal forholde jer - om han skal undersøges yderligere eller om der skal sættes medicinsk behandling igang.

Det er helt normalt at små børn gylper, især når de har spist, hvis de lægges på maven, når man tumler med dem osv. så vil der ofte komme tilbageløb og gylp af mælk. Hvis barnet ikke tager nok på, hvis det tydeligt har svært ved at holde mælken i sig eller hvis barnet har det man kalder ledsagesymptomer, så bør barnet altid undersøges. Et ledsagesymptom vil f.eks. være at jeres dreng tager for lidt på eller at han tydeligt har smerter. Det gør ondt på ham, når mælken kører op og ned i spiserøret og I kan fornemme, at det er svært for ham at ligge ned og dermed også svært for ham at sove...

Det lyder som en god idé at forsøge med Johannesbrødkernemel - det hedder også Aprestagum og er et fortykkelsesmiddel, som kan kommes i hans erstatning. Det kræver ofte en flaskesut med større huller, så mælken kan komme ud, men den tykkere mælk vil ofte have lidt lettere ved at blive liggende i maven, så tilbageløbet bliver mindre og det dermed er mindre generende for ham. Pepticate er en god erstatning og lyder som et godt valg til en præmatur dreng :) Hvis det viser sig, at han kløjs ekstra i mælken, når den er gjort tykkere, så må I naturligvis stoppe med det igen og holde jer til erstatningen, som den er.

Man kan også købe en specialerstatning, der hedder Enfamil AR. Jeg har dog netop fået at vide, at dette produkt ikke længere sælges på det skandinaviske marked. Du kan være heldig at enkelte apoteker stadig har en bøtte hjemme, men ellers kan det bestilles hjem fra England... Det virker ved at være tyndt i flasken og først blive tyk i maven.

Det er også rigtig godt og vigtigt, at du holder gang i hans mave. Hvis han har forstoppelse, så vil det naturligt være sværere for mælken at passere igennem mave og tarm, og hans tendens til at gylpe bliver større. Ligesom han også vil presse ekstra for at få afføringen ud og dermed også gylpe mere. Det er derfor vigtigt, at du sikrer dig, at hans mave fungerer godt :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng søger ekstra tryghed og nærhed. Har I en vikle? Det kunne være en god idé med en vikle, fordi det giver jer mulighed for at bære ham helt tæt og give ham masser af fysisk kontakt. Samtidig kan han sidde op i den og dermed lettere komme af med luft og fordøje sin mælk bedre, og I får også mulighed for at bevæge jer lidt rundt, selvom I bærer rundt på ham :)

Børn der er født for tidligt har ekstra meget brug for tæt kontakt og at ligge hud mod hud. Selvom jeres dreng nu er 2 måneder gammel, så er det helt naturligt, at han søger jeres nærhed. Det at være i jeres favn, mærke jeres vejrtrækning, høre jeres hjertelyde, mærke jeres bevægelser, når I går rundt - det minder om tiden i livmoderen, og da han netop er kommet ud før tid, så har han ekstra brug ...

Annonce

... for dette:)

Jeg forstår dog godt, at I også nogle gange er nødt til at lægge ham fra jer, og her kan det være en idé at svøbe ham. Det at være svøbt vil give ham fysisk ro og hjælpe ham til at slappe af og overgive sig til søvnen. Når han sparkede i din mave, var der modstand, og det kan svøbet give ham nu. Det vil være som at være i jeres favn, men det vil være et klæde, der giver ham følelsen af at blive holdt og ikke jeres arme. Det at være svøbt kan derfor også hjælpe ham til, at skiftet mellem favn og lift/seng ikke føles så voldsomt, som det måske gør lige nu.

Du kan enten gøre det, at du skifter ham og i forbindelse med skiftning så svøber du ham. Herefter giver du ham så flasken, så han får flasken imens han er svøbt og så han får mælk, som en fast del af det at skulle sove og på den måde hjælpes med at overgive sig til søvnen. Hvis han sover tungt og tydeligvis ikke kan bøvse lige der, så kan du lægge ham, putte ham og efter måske 25 minutter, så vil du kunne se at bøvsen er på vej. Her må du så tage ham op, hjælpe ham af med bøvsen, tilbyde ham en sut og så prøve at putte ham og få ham videre i søvnen igen.

Du kan også gøre det, at du giver ham flasken og derefter skifter ham og svøber ham og så forsøger at berolige ham med en sut. Sutten kan hjælpe mælken igennem systemet og dermed give ham lidt ro i maven og også hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Hold ham svøbt i dine arme, stå med ham, vug ham stille og prøv så at putte ham ned, hvor han skal sove, når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn. Lad dine hænder ligge på ham og lul ham ind i søvnen. Ligger han i lift, så svinger du den let, puttes han i barnevognen, så triller du ham ind i søvnen.

Du skal ikke være bange for, at du giver ham for meget nærhed. Du skal ikke være bange for at få skabt dårlige vaner - lige nu er det vigtigste, at du hjælper ham til ro og hjælper ham med at fornemme, at det at sove er trygt, dejligt og rart.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn har glæde af det der hedder hvid støj eller hvid lyd. Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Der er ikke nogen skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj.

Nogle børn har glæde af at blive puttet med hjertelyd eller livmoderlyd. Det gør dem trygge, når de kan høre et hjerte banke..

Du kan købe en bamse med hjertelyd f.eks. en doodoo bamse eller lignende. Du kan også downloade en app med hvid lyd, hjertelyd osv.

Det kan også overvejes om han vil have glæde af en slyngevugge, hængevugge eller lignende. Det kan give følelsen af at blive puttet i en "lille hule", samtidig med at I kan bevæge ham og på den måde lulle ham i søvn... Der findes mange forskellige typer og modeller, og I skal naturligvis overveje, hvad der vil fungere bedst, hvis han gylper meget og har brug for samtidig at ligge lidt eleveret...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder