Meget gylp som forstyrrer min søns søvn og derved også vores søvn

20. september 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Meget gylp som forstyrrer min søns søvn og derved også vores søvn

Kære Helen

Min søn er nu lidt over 8 uger gammel, og han har fra dag 3 af fået mme, da jeg ikke kunne klare at amme. Han er født lidt for tidligt uge 36 + 5 og vejede 2400g og var 48 cm lang.

Vi var på hospitalet i fem dage på grund af, at han var for tidligt født, og fordi han havde gulsot. Kort efter vi kom hjem begyndte han at gylpe meget både lige efter måltiderne og en halv time eller 2 timer efter, og det gør han stadig. Det lyder som om, at han er ved at kløjs i det, og han bliver ofte (ikke altid) ulykkelig og begynder ofte (ikke altid) at græde eller hive efter vejret, og vi tager ham selvfølgelig op for at trøste ham. Dette sker stort set hver nat og flere gange om natten og ofte også, når han sover om dagen.

Vi var for kort tid siden indlagt på Herlev hospital i et par dage, da han pludselig begyndte at skrige og vride sig og have ondt i maven. Det viste sig, at han havde fået forstoppelse, og at han faktisk havde fået for meget mad igennem nogen tid - mellem 100-pr at 135 ml per måltid 5-7 gange i døgnet. Han havde taget godt på og vejede 3920g den 12/9 og var ca 54 cm lang, og han er født den 24/7.

Han får nu lactulose imod forstoppelse, og han får nu ca. kun 100 ml mme per måltid 6 gange i døgnet for at afhjælpe den voldsomme gylp. Dette hjalp i starten, men nu er vi tilbage ved start, hvor han gylper rigtig meget, og hvor han bliver generet af det. Vi talte også med lægerne om refluks, men da det var blevet bedre med gylperiet, og da han ...

Annonce

... ikke virkede generet af det som før, besluttede vi ikke at give medicin.

Vi har prøvet fire forskellige modermælkserstatninger, og p.t. bruger vi Pepticate, som skulle være den mildeste modermælkserstatning.

Vi har forsøgt med at have ham siddende op og få flaske, have ham siddende en halv time efter han har spist, inden vi lægger ham, samt at eleverne hans lift, hans kravlegård og hans tremmeseng/vugge, men det gør ingen forskel i forhold til gylperiet, og det er ofte voldsomt og store mængder flere gange.

Vores søn er dødtræt, når det sker, især om natten, og han får derfor ikke sin søvn, og det gør vi heller ikke, da vi hele tiden er bekymrede for, om han er ok, og da vi vågner, når han er ulykkelig - og ja også når han bare siger lyde, da jeg som mor vågner ved det mindste - da han også er en larme-baby. Det eneste sted, han kan sove Næsten uden gylp, er på brystet af enten min mand eller mig eller i vores arme og det kan være svært, da vi så ikke får vores søvn.

Vi vil nu prøve med johannesbrødkernemel, men jeg tvivler på, hvorvidt det gavner, da noget af hans gylp er meget tykt, og jo tykkere det er, jo mere kløjs han i det - og vil det ikke bare blive værre, når han får Johannesbrødkernemel, da det jo bliver tykt.

Hvad skal vi gøre? For både min mand og jeg kan til tider ikke hænge sammen af træthed, og vores søn får ikke ro til at sove, særligt ikke når han ligger for sig selv. Handler det om tryghed?

Kærlig hilsen
en bekymret og træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder