Svar: Søvn - 7 år

11. september 2016

Kategori:
Alder:
7 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Idas mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 7 år er ca. 10.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis jeres datter står op kl 06-06.30, så vil hendes puttetidspunkt skulle være omkring kl. 20... At der er tale om et gennemsnit betyder dog, at nogle bør sover lidt mindre og andre lidt mere - og hvis jeres datter har behov for mindre søvn end gennemsnittet, så kan det være helt okay, hvis hun ikke sover før 20.30-21.00... Hvordan er jeres søvnbehov - sover du eller hendes far også mindre end gennemsnittet? Så ligner hun måske en af jer på det punkt...

Det er også sådan, at vi hos børn taler om lærker og ugler - det vi kalder for A og B mennesker hos voksne. Og jeres datter kunne godt lyde til at være en ugle (B menneske). Det vil sige, at hun har sin vågne og aktive periode om aftenen, det er svært at skulle i seng og svært at overgive sig til søvnen - om morgenne er det til gengæld rigtig svært at komme i gang og starte dagen... også her kan hun ligne sin mor eller far:)

Det er rigtig godt, hvis I stadig kan holde fast i hendes søvnrytme uanset hvad dag på ugen, der er tale om. Selvom hun nu er 7 år gammel og naturligt lettere vil kunne håndtere skift i hverdagen, så vil det stadig hjælpe hende, hvis stå op tidspunkter og puttetidspunkter ligger nogenlunde ens - uanset om det er hverdag eller weekend.

Det er også vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende til fysisk aktivitet. At hun bruger sig selv, kommer ud i naturen, klatrer, hopper, cykler, leger osv. Jo mere ens I kan starte dagen på samme tidspunkt og jo mere aktiv hun er i løbet af dagen, jo mere parat vil hun være til at sove, når hun puttes - og jo mere naturligt træt vil hun føle sig...

Det kan måske hjælpe hende, hvis hun går i bad om aftenen. Badet frisker op, lige når hun kommer ud af badet, men godt en time efter, vil hun måske være mere parat til at komme i seng.

Hun må også stadig gerne have et godnatritual. Det kan være at massere hendes fødder, fordi det kan hjælpe hende til ro og samtidig give hende følelsen af, at I prioriterer at være hos hende i nogle minutter, ligesom I kan læse godnathistorie osv.

I må gerne tale med hende om, at I gerne vil hjælpe hende til at sove. At hendes krop har brug for søvn og samtidig anerkende, at det er rigtig svært for hende. Det er vigtigt, at hun ikke føler sig forkert og ikke føler, at er er noget galt med hende. I skal på den måde ikke problematisere det, men blot tale med hende om, hvordan I fælles kan hjælpe hende til at falde bedre i søvn. Måske har hun selv idéer til, hvad der kan hjælpe. Nogle børn vil gerne sove med fars dyne, andre har brug for at putte med en særlig dukke, bamse eller lignende...

Man kan også købe "godnat-te". Det kan også være en del af et ritual til en pige på denne alder. Det handler om generelt at hjælpe hende til at have et ritual, der forberede hende på natten og får ...

Annonce

... hende til at slappe af.

I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke har svært ved at sove, fordi skolen er svær for hende - I skal sikre jer, at hun ikke oplever mobning eller andet, som gør at hun ligger og tænker, er ked af det, bekymret osv. Det kan være en god idé at tale dagen lidt igennem med hende og også tale med hende om, hvad der skal ske i morgen. Hvis hun er bekymret for næste dag er det naturligt svært at sove og det er netop ved sengekanten om aftenen, at der ofte bliver sat ord på noget af det, som er svært:)

Nogle børn har også glæde af at ligge og lytte til lidt afslappende musik. Der findes mange muligheder og undersøgelser viser, at netop musik kan have god effekt på søvnløshed. I kan købe CD´er med afslappende musik, I kan også downloade musik. Det I skal være opmærksomme på er, at hvis I f.eks. afspiller musik fra en iPad eller lignende, så vil lyset fra skærmen kunne appellere til vågenhed. Det er helt okay, at hun har lidt lys på værelset, så hun kan orientere sig, men det kan også være en idé, hvis lyset er i gangen uden for hendes værelse og døren så står på klem...netop for at sikre, at det ikke er for lyst, når hun skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det samme gælder, hvis hun f.eks. har tv på værelset. I skal være opmærksomme på, hvis hun nogle gange f.eks. får lov til at ligge og se en film, før hun skal sove. Lyset fra skærmen kan appellere til vågenhed og mange børn vil ligge og holde sig vågne for at følge med i filmens slutning. Det kan derfor gøre, at hendes vågenperiode forlænges og det er derfor ikke altid nogen god løsning... Ikke at I bruger denne metode, blot for at nævne det:)

Jeg er ikke helt sikker på at belønningssystemet vil virke. Hun vil jo sandsynligvis gerne falde i søvn. Hun ved jo godt, at det er det I forventer af hende - men hvis hun ikke kan, så er det naturligt svært og kun ekstra frustrerende, at hun netop ikke kan. Det kan hurtigt gøre, at hun ikke føler at hun lever op til det I ønsker, hvilket ikke giver hende nogen rar følelse. Jeg tænker derfor, at I skal prøve at acceptere, at hun har svært ved at sove og sover mindre end gennemsnittet. Og når hun siger "jeg kan ikke sove", så svarer I "det er helt okay, jeg ved godt det er svært" eller lignende. Ligesom I også kan sige "det er helt fint, du kan bare ligge og slappe lidt af og hvile dig i kroppen" osv. Så I fjerner kravene om at hun skal, for det er bare rigtigt svært for hende:)

Pas på samme med på med hvordan I reagerer om morgenen, når hun er træt og sur. Hvis I reagerer med et "så kunne du bare gå tidligere i seng" eller lignende, så vil hun på samme måde let kunne føle sig forkert - og det hjælper hende ikke til at sove. Det bliver ikke bedre af det. Det bedste tænker jeg er at få ro på og acceptere, at hun sover lidt senere end de fleste og stadig holde fast i hendes stå op tid om morgenen osv. Jf. ovenstående :)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far