Brev:
Søvn - 7 år
11. september 2016
Alder:
7 år
Søvn - 7 år
Hej Helen.
Det undrer mig at søvn og putning kan blive ved med at give hovedbrud, når man har en dejlig pige på 7 år. Jeg har brug for nogle gode råd netop omkring dette, og det er ikke første, anden eller tredje gang jeg spørger om hjælp, og det synes jeg, der er lidt komisk :-)
Ida går nu i 1. kl. Hun trives og er for det meste glad. Vi har vores konflikter med hende, som jeg før har skrevet til dig om, men vi prøver på at gøre det bedste i alle situationer.
Da Ida startede i børnehaveklasse, ændrede hendes søvnmønster sig. Fra at falde i søvn omkring kl. 19.30, begyndte hun at falde i søvn senere og senere. Først omkring kl. 20.30-21.00 falder hun i søvn. I starten tænkte vi at skolestarten garanteret fyldte i hovedet, og det virkede jo naturligt nok, men her et år senere falder hun stadig sent i søvn. Det betyder, at når vi vækker hende kl. 6.00, så er hun meget træt og har ikke lyst til at komme op.
Ida har altid været en pige, der har haft svært ved at overgive sig til søvnen, og hun har aldrig sovet livet væk. Hun har aldrig faldet i søvn i sofaen, og hun skal være meget, meget træt, hvis hun skal overgive sig i en bil. Så det der med at sove lidt længere i weekenden, det gør hun heller ikke meget i. Her bliver klokken senest 6.30, så er hun klar igen.
Ida vil gerne have selskab, når hun skal sove. Sådan har hun også altid haft det, og vi har løst det på forskellige måder. Vi har ofte sat ved hende, da hun sov i løbet af 10 min. så det gjorde ikke nogen forskel. Andre gange har hun sovet hos hendes lillebror, for det har givet hende tryghed. Det virkede dog kun i børnehaven. Nu putter vi hende omkring 19.30, men selv om vi sidder hos hende, så bliver klokken stadig næsten 21.00. Det er ikke altid, vi sidder hos hende. Der er jo ting, der skal gøres, og det prøver vi at forklare hende, men så har hun endnu sværere ved at finde ro.
Når vi snakker med hende om det, så fortæller hun, at hun gerne vil have selskab. At hun er bange for mørket. At det er hendes krop, der ikke vil falde i søvn. Hun vil gerne...
Vi har forsøgt at lave lidt lys på værelset med en lyskæde. Hun får lov til at høre lidt stille musik. Eller prøver lykken hos lillebror.
Jeg er nok lidt bekymret for, om hun får nok søvn. Der er mærkbar forskel på humøret, når hun en sjælden gang overgiver sig omkring kl. 19.30. Så er hun frisk hele dagen, og der er ikke mange konflikter, når vi kommer hjem.
Jeg kunne også godt tænke mig, at hun selv faldt i søvn og gerne meget tidligere end kl. 20.30. Hun vil gerne være længere op fredag og lørdag, men jeg synes bare det er svært, når hun stadig står op kl. halv syv.
Lige nu er vi i gang med et belønningssystem, hvor hun får et klistermærke, hvis hun selv falder i søvn. Efter 14 klistermærker får hun de sidste penge, hun mangler for at kunne købe noget, hun har ønsket sig i meget lang tid, men på en uge har hun skrabet to klistermærker sammen, fordi hun alligevel gerne vil have os i nærheden. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det lige er den rigtige metode, for det er sådan lidt pest eller kolera. Hun falder godt nok selv i søvn, men klokken er stadig mange, og jeg har en meget træt og sur pige om morgenen.
Så gode råd til putning og en billet til en tidlig afgang på søvntoget søges...
Med venlig hilsen
Idas mor