Svar: Sover i vores seng

6. september 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)

Som du skriver, så er I allerede nået langt - fra at I skulle sidde med hende, vugge hende og holde hende helt tæt, så kan hun nu falde i søvn liggende ved siden af jer. Det er rigtig fint og super dejligt.

Jeg er helt med på, at det vil være godt, hvis hun kan falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Det vil naturligt gøre det lettere for hende at komme videre i søvnen, når hun har sine to opvågninger om natten, at hun netop ved, hvor hun er og derfor trygt kan sove videre. Når hun falder i søvn et sted og vågner et andet sted, kan det godt virke utrygt og dermed svært for hende at sove.

MEN - når det er sagt, så lyder det dog helt normalt med netop to opvågninger, og som du selv skriver, så går hun jo meget tidligt i seng, og det er naturligt svært at sove mere sammenhængende, når natten er så lang, som den er for hende...

Hun er samtidig også i separationsfasen, det er naturligt svært for hende at være adskilt fra jer. Hun har brug for at mærke jer tæt på, for at finde fysisk og mental ro. Hun er også stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, hvis hun ikke kan se jer. Hvis I går fra hende, vil hun naturligt kunne føle sig forladt og alene. Derfor vil børn i denne alder ofte klynge sig ekstra til forældrene, når de skal sove. Det er svært at koble fra, det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne og det er særligt svært at slippe den fysiske kontakt og nærhed, når man skal sove - fordi hun motorisk øver sig mere og mere i at være på egen hånd i løbet af dagen. Man kan sige, at hendes mor-depot skal fyldes ekstra op om natten, for at hun har noget at tære af, når hun øver sig i at separere sig fra dig om dagen...

Derfor skal du overveje om det er lige nu, at du skal kæmpe med at putte hende i egen seng, eller om det ikke kan være okay, at hun falder i søvn i din seng og så bliver flyttet til egen seng sen aften, når du selv går i seng. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke ...

Annonce

... kan trille ned af din seng og komme til skade.

Du kan også gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hendes seng og kobler hendes seng til din. Ved at sætte sengene sammen, så din seng på den måde blive bredere, så får du mulighed for at putte hende i egen seng, men stadig også at ligge ved siden af hende. Du kan ligge i din egen seng, berolige hende med hænder, nærhed osv. præcis som du gør nu - men så hun fra starten ligger i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Igen skal du naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Stille og roligt kan du så øge den fysiske afstand lidt mellem jer, så hun stadig beroliges, puttes med klud, dine hænder, beroligende ord osv. Men så hun stille og roligt lærer, at det er okay at ligge lidt på afstand af dig - du er der, hun kan række ud og mærke dig, men hun ligger også for sig selv. Og når hun så kan det, så kan du sætte tremmer på sengen igen og når det så fungerer med samme ritual, putteklud, godnatsang osv. så kan du flytte hende til eget værelse. Altså med små skridt af gangen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

8-10 måneders alderen er en svær periode søvnmæssigt, netop på grund af den store udvikling, som hun går igennem netop nu - omkring 11-12 måneder, går det ofte lidt bedre og så kommer der ofte en urolig periode igen omkring 13-15 måneder... Jeg tænker derfor, at I måske skal give det lidt tid og se om I kan ændre vaner, når hun bliver knap 1 år - det kan være lettere at indføre nye vaner om små to måneder... med mindre, at hun så bliver syg, skal starte i dagpleje, vuggestue eller lignende til den tid....

Jeg tænker også, at det vil kunne hjælpe jer, hvis hun sov lidt senere og sov en længere nattesøvn... Det kan godt spille ind på hendes søvn om natten, at hun sover så tidligt. Men hvis det fungerer godt for jer alle og I trives med at have lidt "friaftener" mod at stå tidligere op, så er det fint - så skal I ikke ændre noget her.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren