Svar: Sover i vores seng
6. september 2016
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)
Som du skriver, så er I allerede nået langt - fra at I skulle sidde med hende, vugge hende og holde hende helt tæt, så kan hun nu falde i søvn liggende ved siden af jer. Det er rigtig fint og super dejligt.
Jeg er helt med på, at det vil være godt, hvis hun kan falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Det vil naturligt gøre det lettere for hende at komme videre i søvnen, når hun har sine to opvågninger om natten, at hun netop ved, hvor hun er og derfor trygt kan sove videre. Når hun falder i søvn et sted og vågner et andet sted, kan det godt virke utrygt og dermed svært for hende at sove.
MEN - når det er sagt, så lyder det dog helt normalt med netop to opvågninger, og som du selv skriver, så går hun jo meget tidligt i seng, og det er naturligt svært at sove mere sammenhængende, når natten er så lang, som den er for hende...
Hun er samtidig også i separationsfasen, det er naturligt svært for hende at være adskilt fra jer. Hun har brug for at mærke jer tæt på, for at finde fysisk og mental ro. Hun er også stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, hvis hun ikke kan se jer. Hvis I går fra hende, vil hun naturligt kunne føle sig forladt og alene. Derfor vil børn i denne alder ofte klynge sig ekstra til forældrene, når de skal sove. Det er svært at koble fra, det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne og det er særligt svært at slippe den fysiske kontakt og nærhed, når man skal sove - fordi hun motorisk øver sig mere og mere i at være på egen hånd i løbet af dagen. Man kan sige, at hendes mor-depot skal fyldes ekstra op om natten, for at hun har noget at tære af, når hun øver sig i at separere sig fra dig om dagen...
Derfor skal du overveje om det er lige nu, at du skal kæmpe med at putte hende i egen seng, eller om det ikke kan være okay, at hun falder i søvn i din seng og så bliver flyttet til egen seng sen aften, når du selv går i seng. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade.
Du kan også gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hendes seng og kobler hendes seng til din. Ved at sætte sengene sammen, så din seng på den måde blive bredere, så får du mulighed for at putte hende i egen seng, men stadig også at ligge ved siden af hende. Du kan ligge i din egen seng, berolige hende med hænder, nærhed osv. præcis som du gør nu - men så hun fra starten ligger i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Igen skal du naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Stille og roligt kan du så øge den fysiske afstand lidt mellem jer, så hun stadig beroliges, puttes med klud, dine hænder, beroligende ord osv. Men så hun stille og roligt lærer, at det er okay at ligge lidt på afstand af dig - du er der, hun kan række ud og mærke dig, men hun ligger også for sig selv. Og når hun så kan det, så kan du sætte tremmer på sengen igen og når det så fungerer med samme ritual, putteklud, godnatsang osv. så kan du flytte hende til eget værelse. Altså med små skridt af gangen :)
8-10 måneders alderen er en svær periode søvnmæssigt, netop på grund af den store udvikling, som hun går igennem netop nu - omkring 11-12 måneder, går det ofte lidt bedre og så kommer der ofte en urolig periode igen omkring 13-15 måneder... Jeg tænker derfor, at I måske skal give det lidt tid og se om I kan ændre vaner, når hun bliver knap 1 år - det kan være lettere at indføre nye vaner om små to måneder... med mindre, at hun så bliver syg, skal starte i dagpleje, vuggestue eller lignende til den tid....
Jeg tænker også, at det vil kunne hjælpe jer, hvis hun sov lidt senere og sov en længere nattesøvn... Det kan godt spille ind på hendes søvn om natten, at hun sover så tidligt. Men hvis det fungerer godt for jer alle og I trives med at have lidt "friaftener" mod at stå tidligere op, så er det fint - så skal I ikke ændre noget her.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske