Brev:
Sover i vores seng
6. september 2016
Alder:
9 mdr.
Sover i vores seng
Kære Helen,
Jeg har brug for nogle andre (dine) tanker og lidt sparring, da jeg er ved at løbe tør for ideer...
Vores datter på 9 mdr har altid haft store problemer med at overgive sig til søvn. Først drejede det sig om, at hun kun i flere mdr ville vugges i søvn, så blev det til, at hun kun ville sove op af min brystkasse, mens jeg gik rundt og sang.
Nu er det så, at hun kun vil falde i søvn i vores seng. Men for første gang nogensinde, kan vi ligge ved siden af hende og nusse hende, hvor hun stille og rolig SELV falder i søvn uden kamp - så synes selv, vi er kommet langt, men vil gerne helt i mål, som er, at hun selv stille og roligt falder i søvn i sin seng...
Når jeg prøver at putte hende i hendes seng, er det de samme ritualer, som når hun falder i søvn i vores seng.... Hun bliver lagt, og lige så snart jeg prøver at nusse hende, bliver hun svært utilfreds, brokker sig, skubber mine arme væk, sparker dynen væk og bliver mere hysterisk. Har også prøvet, når hun bliver lagt i hendes seng, at hun ser mig, lægge mig i min seng, og kan høre jeg er i rummet, men det får samme udfald, som hvis jeg nusser.
Tager jeg hende derimod op og lægger hende i vores seng, så er der INGEN problemer, hun stopper med at være hysterisk og falder stille og roligt i søvn.
Jeg plejer at bære hende over i hendes seng, når hun har sovet lidt, så hun vågner der.
Hvordan får jeg min datter til at falde i søvn i sin egen seng, stille og roligt.?
Det skal dernæst tilføjes, at hun går i seng kl.18, fordi hun har valgt ikke længere at sove en kort powernap, sen eftermiddag. Så vores ulvetime er fra kl.16-18... Og hun nægter pure at tage en powernap sen eftermiddag.
Ved at hun går så tidligt i seng betyder også, at hun vågner 2 gange om natten.... For mig virker det helt klart, at hun ikke selv kan komme videre i søvnrytmen... Og der er det igen det samme - hun finder kun ro i vores seng.
Vi stod ellers til, at hun skulle begynde at sove på hendes eget værelse, men sådan som hendes søvnsitustion er lige nu, virker det umuligt.
Ser frem til din sparring
Hilsen
Ideforladt mor