Svar: Sove uden flaske/natflaske
3. september 2016
Alder:
8 mdr.
Kære J.
Tak for dit brev, og det er rigtig godt du skriver - dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Jeres dreng er 8 måneder nu, og det betyder, at han skal have skruet gevaldigt ned for sine flasker. Han skal altså ikke længere have flaske før hver lur - faktisk vil det være passende med tre flasker i døgnet nu.
Jeg anbefaler, at disse tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal han have mange små måltider hele dagen igennem, og før formiddagsluren skal han nu have et mellemmåltid og vand af kop. Han skal altså nu lærer at sove uden at få flaske - og han skal lære det om dagen først.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får både mad og væske nok hele dagen igennem. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet mos eller du kan give ham mos fra glas, som passer til hans alder :) Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Lidt frugtmos eller måske en lille portion frugtgrød med lidt mme på, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad i hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge ovenstående dagsplan nogenlunde. Det sikrer, at din dreng får både mad og væske nok, så han ikke behøver søge det om natten. Samtidig skal du dog nok holde igen med mælken eller vandet om natten, for netop at sikre tilstrækkeligt med plads til mere rigtig mad i maven om dagen... det hele hænger jo naturligt sammen.
Hvis din dreng er helt ulykkelig om natten, og kun flasken virker, så må du give ham flaske - men det vil være rigtig godt, hvis du kan skære gradvidt ned i indholdet, så han får mindre og mindre. Det vil sige, at hvis du lige nu ofte giver ham 200 ml kl 03, så forsøger du nu at give ham 180ml, så 160, 140, 120, 100 osv. indtil han kan undvære flasken helt. Samtidig med at du så øger hans indtag af mad om dagen, indfører godnatgrød osv. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan begynde at introducere en putteklud, bruge nogle bestemte kærtegn, beroligende ord osv. så du fremover kan berolige ham med netop dette og ikke længere med flasken :)
Og så tilbage til om dagen - for det er netop vigtigt, at du introducerer putteklud osv. om dagen og lader det følge med om aftenen og natten. Når du putter ham til formiddagslur, så prøv om du kan lade ham sidde op i barnevognen. Giv ham gerne lidt frugt i hånden, som han kan sutte på eller giv ham vand af en tudkop eller en kildevandsflaske, så han stadig får sit væskebehov dækket, men ikke længere af sutteflaske, så han kommer væk fra at skulle "sutte/drikke sig i søvn". Lad ham sidde op, mærke vinden i ansigtet, se på verden, tal med ham om de ting I triller forbi osv. og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Hold øje med tidspunktet - det giver dig lidt idé om, hvornår han er parat til at sove:)
Når du putter ham til middagslur, så må han gerne få flaske først, men det er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, og at han ikke falder i søvn i dine arme. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at flasken fjernes fra munden og også registrerer, hvor han ligger - og det samme skal du så forsøge, når du putter ham om aftenen. Det er fint at han får ca 125 ml mme i sin flaske før middagsluren. Når han bliver 10 måneder, kan denne flaske trappe ud, og han kan i stedet tilbydes lidt mme af en kop, så det vil fungerer fint for tiden frem. Om aftenen vil det være rigtig fint med ca. 200 ml før han puttes og igen ca. 200 ml sen aften. Hvis han har fået dette, og derudover også har fået aftensmad og godnatgrød, så kan du også med mere ro i sjælen sige til dig selv, at han ikke er sulten om natten og at det er fint, at han nu lærer at sove igennem til næste morgen, hvor dagen så starter med grød :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske