Svar: Sove uden flaske/natflaske

3. september 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J.

Tak for dit brev, og det er rigtig godt du skriver - dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Jeres dreng er 8 måneder nu, og det betyder, at han skal have skruet gevaldigt ned for sine flasker. Han skal altså ikke længere have flaske før hver lur - faktisk vil det være passende med tre flasker i døgnet nu.

Jeg anbefaler, at disse tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal han have mange små måltider hele dagen igennem, og før formiddagsluren skal han nu have et mellemmåltid og vand af kop. Han skal altså nu lærer at sove uden at få flaske - og han skal lære det om dagen først.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får både mad og væske nok hele dagen igennem. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet mos eller du kan give ham mos fra glas, som passer til hans alder :) Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Lidt frugtmos eller måske en lille portion frugtgrød med lidt mme på, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, mad i hånden og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge ovenstående dagsplan nogenlunde. Det sikrer, at din dreng får både mad og væske nok, så han ikke behøver søge det om natten. Samtidig skal du dog nok holde igen med mælken eller vandet om natten, for netop at sikre tilstrækkeligt med plads til mere rigtig mad i maven om dagen... det hele hænger jo naturligt sammen.

Hvis din dreng er helt ulykkelig om natten, og kun flasken virker, så ...

Annonce

... må du give ham flaske - men det vil være rigtig godt, hvis du kan skære gradvidt ned i indholdet, så han får mindre og mindre. Det vil sige, at hvis du lige nu ofte giver ham 200 ml kl 03, så forsøger du nu at give ham 180ml, så 160, 140, 120, 100 osv. indtil han kan undvære flasken helt. Samtidig med at du så øger hans indtag af mad om dagen, indfører godnatgrød osv. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan begynde at introducere en putteklud, bruge nogle bestemte kærtegn, beroligende ord osv. så du fremover kan berolige ham med netop dette og ikke længere med flasken :)

Og så tilbage til om dagen - for det er netop vigtigt, at du introducerer putteklud osv. om dagen og lader det følge med om aftenen og natten. Når du putter ham til formiddagslur, så prøv om du kan lade ham sidde op i barnevognen. Giv ham gerne lidt frugt i hånden, som han kan sutte på eller giv ham vand af en tudkop eller en kildevandsflaske, så han stadig får sit væskebehov dækket, men ikke længere af sutteflaske, så han kommer væk fra at skulle "sutte/drikke sig i søvn". Lad ham sidde op, mærke vinden i ansigtet, se på verden, tal med ham om de ting I triller forbi osv. og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Hold øje med tidspunktet - det giver dig lidt idé om, hvornår han er parat til at sove:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du putter ham til middagslur, så må han gerne få flaske først, men det er her vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, og at han ikke falder i søvn i dine arme. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at flasken fjernes fra munden og også registrerer, hvor han ligger - og det samme skal du så forsøge, når du putter ham om aftenen. Det er fint at han får ca 125 ml mme i sin flaske før middagsluren. Når han bliver 10 måneder, kan denne flaske trappe ud, og han kan i stedet tilbydes lidt mme af en kop, så det vil fungerer fint for tiden frem. Om aftenen vil det være rigtig fint med ca. 200 ml før han puttes og igen ca. 200 ml sen aften. Hvis han har fået dette, og derudover også har fået aftensmad og godnatgrød, så kan du også med mere ro i sjælen sige til dig selv, at han ikke er sulten om natten og at det er fint, at han nu lærer at sove igennem til næste morgen, hvor dagen så starter med grød :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor