Brev:
NatFlaske ved 1 år
4. september 2016
Alder:
12 mdr.
NatFlaske ved 1 år
Kære Helen.
Jeg skrev til dig for noget tid siden, da jeg søgte råd til, hvordan vi skulle trappe min et årige søn ud af natamning. Han er nu 1 år og jeg er stoppet med at amme for ca en uge siden, da han har fået flaske med mme ved sengetid, når jeg har været på arbejde og min kæreste har lagt ham i seng - han begyndte selv at afvise brystet og pege på flasken med mme, som jeg supplerede amningen med, da jeg havde på fornemmelsen, at min mælk ikke mættede ham nok. Da jeg ammede, ammede jeg ham kl 20 ved sengetid og supplerede med 100 ml mme, og han fik igen 100-200 mme omkring kl 02.
Nu da han er begyndt at afvise brystet helt, giver vi kun flaske med mme. Men de sidste par aftener/nætter, er han begyndt at drikke ca 250-300 ml mme omkring kl 20 (vi tænkte at han måtte have brug for så meget, siden han suger det i sig og at han så måske ville sove til næste morgen). Men han er begyndt at vågne omkring kl 23 og igen kl 01-02, hvor han skriger og ikke er til at få til ro, med mindre vi giver ham flaske. - han peger meget insisterende på flasken, som vi har haft stående i vores vindueskam ved sengen (han sover i sin egen seng ved siden af vores, og kravler i løbet af natten hen til os). Det er resulteret i, at han de sidste par aftenener og nætter i alt har drukket omkring 500-600 ml mme, hvilket jeg umiddelbart tænker er for meget?
Så mit spørgsmål går på, om flasken kan være blevet en dårlig vane for ham eller om han reelt kan have brug for så meget mælk, enten pga. sult, udviklingsspring eller andet?
Førhen fik han jo kun mælk kl 20 og kl 02, nu får han 3-4 gange, hvis vi giver ham, når han selv efterspørger.
Han spiser godt i løbet af dagen og får også natgrød samt godt med vand. - faktisk har han de sidste par dage dig afvist natgrøden, og jeg tænker, om det kan være fordi, han hellere vil have sin flaske med mælk, som han får, når han skal i seng - kan han være bevidst om det?
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Simone