Svar: Er det et problem, hvis hun vugges i søvn?
31. august 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage - og jeg beklager svartiden:)
Det er helt naturligt, at vi vugger vores børn, når de skal sove. Og det er helt naturligt, at børn falder til ro, netop når de vugges. Det lille barn kender de vuggende bevægelser fra tiden i livmoderen, når mor har bevæget sig rundt, så er barnet blevet vugget, og det er derfor trygt og dejligt også at blive vugget, når man kommer ud :)
Men nogle gange, så vil det, der startede som et godt og trygt ritual, udvikle sig til noget uhensigtsmæssigt. Det sker, hvis barnet begynder at få behov for igen og igen og igen og igen at skulle vugges for at kunne sove. Ikke blot for at finde roen og falde i søvn, men også en gang i timen eller mere under søvnen. Det er uhensigtsmæssigt for mor og far, som så vågner op hele tiden for at vugge barnet og det er uhensigtsmæssigt for barnet, fordi det har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som mor og far har...
Betyder det så, at man ikke skal vugge børn? Nej, det betyder det ikke. Som sagt er det helt naturligt, trygt og beroligende for børn at blive vugget.
Betyder det så, at børn altid bliver uhensigtsmæssige afhængige af at blive vugget? Nej, det betyder det ikke. Nogle børn sover rigtig fint hele natten, selvom de vugges ind i søvnen. Og hvis barnet falder trygt og roligt i søvn og sover godt, så er der ingen problemer i at barnet blev vugget for at falde i søvn.
Er det så et problem, hvis jeres datter vugges i søvn? Det kommer jo helt an på, hvordan det foregår og hvor afbrudt jeres søvn bliver. Hvis I synes det fungerer rigtig godt for alle, at hun bliver vugget. Det er praktisk hverdagen, når hun sover i sin slyngevugge, at I lige kan give hende et lille puf og så sover hun videre - ja så skal I jo ikke ændre noget. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer :)
Som jeg læser dit brev, så puttes jeres datter i sin tremmeseng. Hun sover hele natten i sin seng og først kl 04/05 vågner hun op - og det er så her, at I putter hende i slyngevuggen, hvorefter hun så sover videre. Hun forbinder altså sin seng med stedet, hvor hun sover og hun sover mange sammenhængende timer, før hun har brug for at blive vugget. Når I putter hende i slyngevuggen, så sikrer I hende en længere nattesøvn og det er godt for hende - samtidig med at I synes det fungerer - altså umiddelbart ikke nogen grund til at ændre på dette ritual lige nu.
Det kan dog være en god idé, at I forsøger at arbejde på at hun ikke skal holdes i bevægelse hele tiden. Det gælder både, når hun puttes i slyngevuggen tidlig morgen og når I putter hende i barnevognen om dagen. Netop for at minimere behovet for at skulle være i bevægelse, så hun kan sove på egen hånd - altså uden hjælp fra jer :)
Det gør I ved at vugge hende mindre og mindre. Hvis hun klynker, så bevæger I hende, så vugger I hende lidt, men lige så snart hun er stille, så holder I hende stille - både i slyngevuggen og i barnevognen. Vugge eller trille, når hun siger noget, holde hende stille, når hun ikke siger noget. På den måde kan I vænne hende til, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at hun kan sove. Og hvis hun, som jeg læser dit brev, faktisk sover fra hun puttes om aftenen og til klokken 04 uden at være i bevægelse, så kan hun det jo godt. Så skal dette blot overføres til dagssøvnen også :)
Med hensyn til at putte hende i tremmesengen, - det er som udgangspunkt godt, hvis hun puttes der, hvor hun forventes at sove. Så hun ikke falder i søvn et sted og vågner op et andet sted, men lige når at følge med i, at hun rent faktisk flyttes. Du må gerne sætte dig med hende på skødet, holde om hende, synge for hende osv. men det vil være rigtig godt, hvis du kan flytte hende fra din favn og ned i sengen lige før hun sover helt. Du kan også putte hende direkte i sengen, måske skal hun så puttes en lille smule senere end nu, for at du kan være sikker på, at hun er parat og træt nok til at sove.
Og igen - hvis I lige nu lader hende falde i søvn i jeres arme og derefter flytter hende til tremmesengen, hvor hun så sover til kl 04 - så er hun jo ikke uhensigtsmæssig afhængig af at jeres favn, men sover godt blot med den tryghed - og så behøver I ikke ændre noget her :)
Det hele kommer altså meget an på, hvad I synes er okay, og hvordan I fornemmer, at I alle tre trives bedst :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske