Svar: Er det et problem, hvis hun vugges i søvn?

31. august 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Iben

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage - og jeg beklager svartiden:)

Det er helt naturligt, at vi vugger vores børn, når de skal sove. Og det er helt naturligt, at børn falder til ro, netop når de vugges. Det lille barn kender de vuggende bevægelser fra tiden i livmoderen, når mor har bevæget sig rundt, så er barnet blevet vugget, og det er derfor trygt og dejligt også at blive vugget, når man kommer ud :)

Men nogle gange, så vil det, der startede som et godt og trygt ritual, udvikle sig til noget uhensigtsmæssigt. Det sker, hvis barnet begynder at få behov for igen og igen og igen og igen at skulle vugges for at kunne sove. Ikke blot for at finde roen og falde i søvn, men også en gang i timen eller mere under søvnen. Det er uhensigtsmæssigt for mor og far, som så vågner op hele tiden for at vugge barnet og det er uhensigtsmæssigt for barnet, fordi det har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som mor og far har...

Betyder det så, at man ikke skal vugge børn? Nej, det betyder det ikke. Som sagt er det helt naturligt, trygt og beroligende for børn at blive vugget.

Betyder det så, at børn altid bliver uhensigtsmæssige afhængige af at blive vugget? Nej, det betyder det ikke. Nogle børn sover rigtig fint hele natten, selvom de vugges ind i søvnen. Og hvis barnet falder trygt og roligt i søvn og sover godt, så er der ingen problemer i at barnet blev vugget for at falde i søvn.

Er det så et problem, hvis jeres datter vugges i søvn? Det kommer jo helt an på, hvordan det foregår og hvor afbrudt jeres søvn bliver. Hvis I synes det fungerer rigtig godt for alle, at hun bliver vugget. Det er praktisk hverdagen, når hun sover i sin slyngevugge, at I lige kan give hende et lille puf og så sover hun videre - ja så skal I jo ikke ændre noget. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer :)

Som jeg læser dit brev, så puttes jeres datter i sin tremmeseng. Hun sover hele natten i sin seng og først kl 04/05 vågner hun op - og det er så her, at I putter hende i slyngevuggen, hvorefter hun så sover videre. Hun forbinder altså sin seng med stedet, hvor hun sover og hun sover mange sammenhængende timer, før hun har brug for at blive vugget. Når I ...

Annonce

... putter hende i slyngevuggen, så sikrer I hende en længere nattesøvn og det er godt for hende - samtidig med at I synes det fungerer - altså umiddelbart ikke nogen grund til at ændre på dette ritual lige nu.

Det kan dog være en god idé, at I forsøger at arbejde på at hun ikke skal holdes i bevægelse hele tiden. Det gælder både, når hun puttes i slyngevuggen tidlig morgen og når I putter hende i barnevognen om dagen. Netop for at minimere behovet for at skulle være i bevægelse, så hun kan sove på egen hånd - altså uden hjælp fra jer :)

Det gør I ved at vugge hende mindre og mindre. Hvis hun klynker, så bevæger I hende, så vugger I hende lidt, men lige så snart hun er stille, så holder I hende stille - både i slyngevuggen og i barnevognen. Vugge eller trille, når hun siger noget, holde hende stille, når hun ikke siger noget. På den måde kan I vænne hende til, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at hun kan sove. Og hvis hun, som jeg læser dit brev, faktisk sover fra hun puttes om aftenen og til klokken 04 uden at være i bevægelse, så kan hun det jo godt. Så skal dette blot overføres til dagssøvnen også :)

Med hensyn til at putte hende i tremmesengen, - det er som udgangspunkt godt, hvis hun puttes der, hvor hun forventes at sove. Så hun ikke falder i søvn et sted og vågner op et andet sted, men lige når at følge med i, at hun rent faktisk flyttes. Du må gerne sætte dig med hende på skødet, holde om hende, synge for hende osv. men det vil være rigtig godt, hvis du kan flytte hende fra din favn og ned i sengen lige før hun sover helt. Du kan også putte hende direkte i sengen, måske skal hun så puttes en lille smule senere end nu, for at du kan være sikker på, at hun er parat og træt nok til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og igen - hvis I lige nu lader hende falde i søvn i jeres arme og derefter flytter hende til tremmesengen, hvor hun så sover til kl 04 - så er hun jo ikke uhensigtsmæssig afhængig af at jeres favn, men sover godt blot med den tryghed - og så behøver I ikke ændre noget her :)

Det hele kommer altså meget an på, hvad I synes er okay, og hvordan I fornemmer, at I alle tre trives bedst :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor