Brev:
Er det et problem, hvis hun vugges i søvn?
31. august 2016
Alder:
10 mdr.
Er det et problem, hvis hun vugges i søvn?
Hej igen.
Jeg har nogle opfølgende spørgsmål/kommentarer.
Du skriver at vores datter har en dårlig søvnassociation, i og med at hun skal være i bevægelse for at blive puttet.
Når vi putter til nat falder hun nu i søvn af sig selv, nede i sengen. Hun sover hele natten i sengen, men vågner gerne mellem 4 og 5 og er klar til at stå op, i den forstand at hun ikke kommer til at sove længere medmindre vi lægger hende i slyngevuggen.
Så vores valg står mellem at stå op (med et umuligt barn) eller vugge hende til at sove videre. Vi vælger det sidste da hun i forvejen ikke sover det anbefalede antal timer i døgnet. Jeg håber at hun en dag bare vil sove så vi ikke skal vugge hende.
Vi kan godt få hende til at sove i barnevogn med minimal kørsel, men hun sover kortere i barnevognen, også selvom den står uforstyrret i lejligheden (hun vågner af den mindste lyd udenfor). Hvis det er fordi at hun ikke er i bevægelse at hun vågner, hvordan "lærer" vi hende så at sove længere end 45 minutter stillestående?
Og hvis vi putter i tremmeseng og det (som jeg vil forvente) tager 40 minutter eller mere, så bliver rytmen jo helt forkert. Og er det så et større problem end at vugge hende i søvn?
Vi veksler mellem masser af gå-på-mod for projektet, og opgivelse. Som du kan læse er jeg lidt forvirret, og meget i tvivl om hvad der er bedst for os alle.
Det giver ikke så meget mening at putte hende i barnevogn hvis hun sover dårligere lure og er mere tvær, når hun samtidig godt kan falde i søvn af sig selv om aftenen.
Så summarum, er det et problem at hun vugges i søvn til lure, hvis det egentlig ikke er et problem for os?
Med venlig hilsen
Iben