Svar: Rytme og længde på lure
30. august 2016
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Og ja - jeg kan godt fornemme at rytmen er vigtig, og jeg forstår det godt. Det er naturligt lettere at planlægge dagen og få hverdagen til at fungere, når man nogenlunde kan regne med, hvornår lillesøster sover, er vågen, aktiv, spiser osv.
Det du fortæller, lyder dog super fint for alderen, og jeg tror desværre ikke, at du kan forvente så meget mere af jeres datter :) Det er rigtig godt, at hun er begyndt at sove en længere formiddagslur. Du fortæller, at hun nogle dage er begyndt at kunne sove 1.5-2 timer af sig selv - det er jo fantastisk (krydser fingre for at det fortsætter) i forhold til de søvnudfordringer I har haft.
Det er netop super godt, hvis mindst en af dagens lure varer mindst 1.5 time. Det sikrer, at hun kommer igennem alle søvnstadier og derfor får en god kvalitet ud af sin søvn. Og rigtig mange børn sover faktisk en længere formiddagslur og en kortere middagslur - og det er helt okay. Det kan sagtens ændre sig hen af vejen, men lige nu er det helt fint :)
Du skriver også, at I nogle gange kan få hende til at sove en lidt længere middagslur, hvis I går med hende i barnevognen - og så synes jeg det er fint at gå, netop for at hjælpe hende ind i en rytme, hvor hun sover lidt længere lure - og også fordi du fortæller, at hun ofte ikke vågner frisk og veludhvilet efter 40 minutter, hun virker til at have behov for at sove lidt mere...
Du skal regne med, at hun har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover ca 4 timer samlet om dagen, så skal hun sover ca. 11 timer om natten. Jeg er ikke meget for at lave planer for børn, der er under 4 måneder gamle - når jeres datter ikke er ældre end hun er, så skal der være plads til fleksibilitet og børn i denne alder sover stadig forskelligt og den ene dag ligner ikke nødvendigvis den anden...
Men der er jo ikke regler uden undtagelse og en plan kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 09-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Flaske
Puttes til middagslur - tidsdpunktet afhænger lidt af, hvor lang formiddagsluren har været. Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og frokost, afslutte badet med flaske og derefter putte, for på den måde at forlænge vågenperioden og gøre den mere aktiv og putte lidt senere til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap, måske 40 minutter som hos jer
Aften 19.30-20: Flaske og puttes til natten. Mange børn vil i 3-4 måneders alderen gå sent til ro for natten - men det afhænger naturligt af, hvor lange deres lure er og hvor sent de sover helt dagen igennem. Da jeres datter sover kortvarigt, og har brug for ca. 11 timers nattesøvn, så vil det sandsynligvis passe med puttetidspunkt omkring kl 20, så de 11 timer ligger fra 20 til 07. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere.
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 03: Flaske. De fleste børn har brug for mælk midt nat. Nogle børn har dog også en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk om aftenen så hun f.eks. får flaske kl 20 og igen kl 01/02 og 06 og det er naturligvis også helt okay. Så får hun en flaske mindre i døgnet, men mange børn trives godt på denne måde...
Lov mig at du bruger planen som rettesnor. Det er vigtigt at give plads til fleksibilitet og ikke være rigid i forhold til sove- spise- og aktivitetstider... Hun er stadig bare en lille pige :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske