Svar: Rytme og længde på lure

30. august 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Og ja - jeg kan godt fornemme at rytmen er vigtig, og jeg forstår det godt. Det er naturligt lettere at planlægge dagen og få hverdagen til at fungere, når man nogenlunde kan regne med, hvornår lillesøster sover, er vågen, aktiv, spiser osv.

Det du fortæller, lyder dog super fint for alderen, og jeg tror desværre ikke, at du kan forvente så meget mere af jeres datter :) Det er rigtig godt, at hun er begyndt at sove en længere formiddagslur. Du fortæller, at hun nogle dage er begyndt at kunne sove 1.5-2 timer af sig selv - det er jo fantastisk (krydser fingre for at det fortsætter) i forhold til de søvnudfordringer I har haft.

Det er netop super godt, hvis mindst en af dagens lure varer mindst 1.5 time. Det sikrer, at hun kommer igennem alle søvnstadier og derfor får en god kvalitet ud af sin søvn. Og rigtig mange børn sover faktisk en længere formiddagslur og en kortere middagslur - og det er helt okay. Det kan sagtens ændre sig hen af vejen, men lige nu er det helt fint :)

Du skriver også, at I nogle gange kan få hende til at sove en lidt længere middagslur, hvis I går med hende i barnevognen - og så synes jeg det er fint at gå, netop for at hjælpe hende ind i en rytme, hvor hun sover lidt længere lure - og også fordi du fortæller, at hun ofte ikke vågner frisk og veludhvilet efter 40 minutter, hun virker til at have behov for at sove lidt mere...

Du skal regne med, at hun har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover ca 4 timer samlet om dagen, så skal hun sover ca. 11 timer om natten. Jeg er ikke meget for at lave planer for børn, der er under 4 måneder gamle - når jeres datter ikke er ældre end hun er, så skal der være plads til fleksibilitet og børn i denne ...

Annonce

... alder sover stadig forskelligt og den ene dag ligner ikke nødvendigvis den anden...

Men der er jo ikke regler uden undtagelse og en plan kunne måske se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre

Formiddag 09-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Flaske

Puttes til middagslur - tidsdpunktet afhænger lidt af, hvor lang formiddagsluren har været. Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og frokost, afslutte badet med flaske og derefter putte, for på den måde at forlænge vågenperioden og gøre den mere aktiv og putte lidt senere til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Flaske

Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap, måske 40 minutter som hos jer

Aften 19.30-20: Flaske og puttes til natten. Mange børn vil i 3-4 måneders alderen gå sent til ro for natten - men det afhænger naturligt af, hvor lange deres lure er og hvor sent de sover helt dagen igennem. Da jeres datter sover kortvarigt, og har brug for ca. 11 timers nattesøvn, så vil det sandsynligvis passe med puttetidspunkt omkring kl 20, så de 11 timer ligger fra 20 til 07. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere.

Sen aften 23: Flaske

Midt nat 03: Flaske. De fleste børn har brug for mælk midt nat. Nogle børn har dog også en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk om aftenen så hun f.eks. får flaske kl 20 og igen kl 01/02 og 06 og det er naturligvis også helt okay. Så får hun en flaske mindre i døgnet, men mange børn trives godt på denne måde...

Lov mig at du bruger planen som rettesnor. Det er vigtigt at give plads til fleksibilitet og ikke være rigid i forhold til sove- spise- og aktivitetstider... Hun er stadig bare en lille pige :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder