Bedre søvn(-rytme) tvillinger 11 mdr.

30. august 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Bedre søvn(-rytme) tvillinger 11 mdr.

Hej Helen

Tak for en god brevkasse!

Vi er de heldige – men meget trætte - forældre til to drenge (enæggede tvillinger) på snart 11 mdr. Begge drenge har altid sovet meget uroligt om natten med 5+++ opvågninger hver. De skal for det meste bare have sutten og en hånd på sig for at sove videre, men problemet (et af flere) er, at de når at vække hinanden - med 10+ opvågninger i alt til følge - og de er derfor sjældent udhvilede om morgen, og når de endelig vågner mellem kl. 5 og 5.30 er det ofte i gråd. Vi har til en start forsøgt os med at skille dem ad om natten og ’mandsopdække’ hvert sit barn, så vi på den måde reducerer opvågningerne lidt. Vi vil dog på sigt meget gerne have dem til at dele værelse og sove sammen igen. Og selv ønsker vi os også snart en lidt bedre nattesøvn!

Om dagen er de nogle meget aktive drenge, der har svært ved at sidde stille i bare to sekunder. De vågner desuden - 9 ud af 10 gange - op fra deres lure efter 45 min. (tidligere var det efter kun 25 min.), og vores eneste mulighed for at give dem et længere stræk har været at gå tur med barnevognen, hvor de vågner lige så snart, vi holder stille. Vi føler altså, at det er os, der mere eller mindre ’styrer’ deres søvn i dagstimerne (ved enten at vælge at gå eller ikke gå med barnevognen), og vi ...

Annonce

... har meget svært ved at finde ud af, hvor meget søvn, de har brug for.

Så vores spørgsmål er altså: Hvor mange og hvor lange lure skal de egentlig have både for at klare sig gennem dagen og for at få en bedre nattesøvn? Og skal luerne altid ligge på præcist samme tidspunkt (har svært ved at læse dem)?

Vores rytme i øvrigt ser for tiden ca. sådan ud:

kl. 5-5.30: Vågner
kl. 6.30: Morgenmad (grød + brød)
kl. 8 : Formiddagsmad (frugtmos + lidt brød)
kl.8.30: Puttes til lur
kl.11 : Middagsmad (rugbrød med forskelligt pålæg)
kl.12.30: Før-lur snack (banan + grøntsagsmos + sødmælk)
kl.13: Puttes til lur
kl.15: Eftermiddagsmad (grød)
kl.17 : Aftensmad (grøntsagsmos + forskelligt kød/fisk)
kl.19: Aftensflaske og puttes til natten (ca. 200 ml)
kl.23-01: Natflaske (ca. 200 ml)
(Vi har forsøgt med godnatgrød kl 18, men de ikke rigtig været sultne og kun taget 3-4 skefulde).

Et sidste spørgsmål angående putning: I perioder går det rigtig fint, mens det i andre perioder – som nu – er en timelang proces med evindelig trillen om på maven og rejsen sig op i sengen. Vi har umiddelbart tilskrevet det deres alder og udviklingstrin og bare forsøgt os med tålmodighed, men gør vi ret i det?

På forhånd tusinde tak!

Med venlig hilsen
De heldige men trætte tvillingeforældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!