Brev:
Bedre søvn(-rytme) tvillinger 11 mdr.
30. august 2016
Alder:
11 mdr.
Bedre søvn(-rytme) tvillinger 11 mdr.
Hej Helen
Tak for en god brevkasse!
Vi er de heldige – men meget trætte - forældre til to drenge (enæggede tvillinger) på snart 11 mdr. Begge drenge har altid sovet meget uroligt om natten med 5+++ opvågninger hver. De skal for det meste bare have sutten og en hånd på sig for at sove videre, men problemet (et af flere) er, at de når at vække hinanden - med 10+ opvågninger i alt til følge - og de er derfor sjældent udhvilede om morgen, og når de endelig vågner mellem kl. 5 og 5.30 er det ofte i gråd. Vi har til en start forsøgt os med at skille dem ad om natten og ’mandsopdække’ hvert sit barn, så vi på den måde reducerer opvågningerne lidt. Vi vil dog på sigt meget gerne have dem til at dele værelse og sove sammen igen. Og selv ønsker vi os også snart en lidt bedre nattesøvn!
Om dagen er de nogle meget aktive drenge, der har svært ved at sidde stille i bare to sekunder. De vågner desuden - 9 ud af 10 gange - op fra deres lure efter 45 min. (tidligere var det efter kun 25 min.), og vores eneste mulighed for at give dem et længere stræk har været at gå tur med barnevognen, hvor de vågner lige så snart, vi holder stille. Vi føler altså, at det er os, der mere eller mindre ’styrer’ deres søvn i dagstimerne (ved enten at vælge at gå eller ikke gå med barnevognen), og vi har meget svært ved at finde ud af, hvor meget søvn, de har brug for.
Så vores spørgsmål er altså: Hvor mange og hvor lange lure skal de egentlig have både for at klare sig gennem dagen og for at få en bedre nattesøvn? Og skal luerne altid ligge på præcist samme tidspunkt (har svært ved at læse dem)?
Vores rytme i øvrigt ser for tiden ca. sådan ud:
kl. 5-5.30: Vågner
kl. 6.30: Morgenmad (grød + brød)
kl. 8 : Formiddagsmad (frugtmos + lidt brød)
kl.8.30: Puttes til lur
kl.11 : Middagsmad (rugbrød med forskelligt pålæg)
kl.12.30: Før-lur snack (banan + grøntsagsmos + sødmælk)
kl.13: Puttes til lur
kl.15: Eftermiddagsmad (grød)
kl.17 : Aftensmad (grøntsagsmos + forskelligt kød/fisk)
kl.19: Aftensflaske og puttes til natten (ca. 200 ml)
kl.23-01: Natflaske (ca. 200 ml)
(Vi har forsøgt med godnatgrød kl 18, men de ikke rigtig været sultne og kun taget 3-4 skefulde).
Et sidste spørgsmål angående putning: I perioder går det rigtig fint, mens det i andre perioder – som nu – er en timelang proces med evindelig trillen om på maven og rejsen sig op i sengen. Vi har umiddelbart tilskrevet det deres alder og udviklingstrin og bare forsøgt os med tålmodighed, men gør vi ret i det?
På forhånd tusinde tak!
Med venlig hilsen
De heldige men trætte tvillingeforældre