Svar: Vuggestuestart og stop af natteamning
25. august 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres dreng søger brystet og mors nærhed ekstra meget, når han starter i vuggestue og oplever at være adskilt fra jer om dagen. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen - når han ikke kan se jer, så føler han sig naturligt forladt og alene. Han kan heller ikke forholde sig til tid og kan ikke forstå en forklaring om, at I er på arbejde - han mærker bare, at I går, og det er naturligt svært.
For at kunne separere sig, så er han nødt til at føle sig ekstra knyttet til, og derfor vil han klynge sig lidt ekstra i øjeblikket. Jeg plejer at sige, at hans mor-depot skal fyldes lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når han er adskilt fra dig om dagen - og derfor har han ekstra meget brug for nærhed og tæt fysisk kontakt.
MEN - det er ikke ensbetydende med, at han så pludselig skal amme en gang i timen, og det tror jeg heller ikke, at jeg har sagt til dig tidligere :) Det er netop vigtigt, at du er opmærksom på, at antallet af amninger ikke bliver sat op. Det er vigtigt, at du sørger for, at han følger en fast rytme hele dagen igennem, så han får mad og væske nok. Det er vigtigt, at du indfører en godnatgrød, som sikrer ham ekstra mæthed før natten. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han skal lære at falde i søvn uden brystet i munden, og at du nu forsøger at berolige ham med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Men uden at han bliver uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst.
Bryst og mor er to forskellige ting, og det begynder han at blive bevidst om nu. Derfor er det vigtigt, at du stadig er der for ham, beroliger og betrygger, men holder fast i, at han godt kan klare sig uden at få bryst hele tiden... Han har (jf. tidligere breve) et søvnassociationsproblem, som I er nødt til at få ændret på og lige nu lyder det som om, at problemet er blevet forstærket.
Det er en svær periode lige nu - han gennemgår en meget svær periode alders- og udviklingsmæssigt, samtidig med at han starter i vuggestue. Det betyder, at det kan være svært at ændre vaner netop nu - men det er vigtigt, at du forsøger. Det er vigtigt, at du prøver at finde balancen mellem at give ham nærheden og trygheden og få skruet behovet for brystet gevaldigt ned....
Normalt vil det være passende med 3 amninger i døgnet i denne alder, og jeg anbefaler, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Da han ikke er hjemme om dagen, så kan du naturligt ikke amme ham før middagsluren. Alternativet vil her være en flaske eller lidt mme af en kop. Hvis han er vant til at blive ammet før middagslur og pludselig i vuggestuen skal undvære dette, så er det naturligt svært for dem at putte ham og også trøste ham. Her kan det være en god overgang med mme af kop eller at give ham en flaske - så forskellen mellem, hvordan mor normalt har gjort, og det pædagogerne nu skal gøre, bliver mindre.
Du kan også vælge at amme ham aften, sen aften og tidlig morgen og på den måde sikre ham de tre amninger om natten - men det kan godt være svært for ham at forstå, hvorfor han må ammes kl 20, 23.30 og 06, men ikke kl 01, 02, 03, 04... Nogle gange er man derfor nødt til at lade far tage over om natten. Når mor ikke er der, så er amning naturligt udelukket. Far dufter ikke af mælk og det er naturligt lettere at undvære brystet, når mælkebaren ikke er tilgængelig...
I kan derfor overveje om far skal tage over efter amning sen aften. Far kan putte med jeres dreng, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt. Lade ham mærke, at han ikke er alene, føle sig omsluttet og tryg - men mælk efter midnat er der ikke mulighed for...
Det er også vigtigt, at få skruet mælkemængden om natten ned, for at få øget hans indtag af rigtig mad og vand om dagen. Hvis han spiser for meget om natten, så spiser han for lidt om dagen og det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han fyldes tilstrækkeligt op hele dagen igennem. Det er en svær balance at finde, men ikke desto mindre en vigtig balance.
Når han skal trappe ud af natamning, så handler det i første omgang om at fylde ham ekstra op med mad og vand i løbet af dagen, sikre ham en godnatgrød og også meget gerne amme ham af to omgang om aftenen. Det vil sige, at du kan prøve at amme ham, skifte ham og derefter amme ham igen - og først der så putte ham.
Når og hvis han så vågner og søger brystet om natten, så må du prøve at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk, men lærer at kunne sove videre. Måske kan du hjælpe ham videre i egen seng, med beroligende hænder osv. så han stadig kan mærke dig - evt. koble hans seng til din seng, dog altid sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Du kan også vælge at tage ham over til dig, amme ham i din seng, men her skal du så prøve at lirke brystet ud og i stedet berolige ham med dine hænder og kærtegn.
Du skal altså forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Så du stille og roligt når til at kunne berolige ham med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.
Og igen - hvis dette ikke kan lykkes for jer, fordi du dufter for meget af mælk, og det bare er rigtig svært, så kan det være, at far skal på banen hos jer om natten :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske